sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

באגרתו כיחס לנדודי הסנהדרין ו 'וכיון דחרב כית המקדש ואזלו לבית תר וחרכה נמי בית תר ואיפליגו רבנן לכל צד . ' רבן גמליאל שעמד בראש הסנהדרין ביבנה מת , ככל הנראה , עוד לפני פולמוס של קיטוס , ואילו בנו , רבן שמעון בן גמליאל , עלה לנשיאות רק אחרי מרד בר כוכבא באושה שבגליל . אי לכך לא ברור מי עמד בראש הסנהדרין בביתר . עם זאת מאלפת ביותר , לעניין מעמדה של כיתר וחשיבותה , העובדה שרבן שמעון כן גמליאל שהה בה , והוא בעל המסורת , שהובאה לעיל , ביחס לכתי הכנסיות הרבים שנתברכה בהם כיתר . במסורת תנאית נוספת המתייחסת לביתר והאמורה משמו נאמר כדלקמן : 'תני , רבן שמעון בן גמליאל אומר : חמש מאות סופרים היו בביתתר והקטן שבהן אין פחות מחמש מאות תינוקות ... ומכולם לא נשתייר אלא אני - ' . ' . .. רשב"ג מעיד , אפוא , על עצמו שהיה תלמיד של בית רבן בביתר . יתכן שיש להבין מכך מה טעם לא נתמנה לראש מוסדות ההנהגה לאחר מות אביו , שכן מסתבר שהיה עדין צעיר לימים . עם זאת יש בדברים משום ראייה שרשכ"ג שהה בביתר כבר לפני מרד _בר כוכבא , שכן לאחר המרד עלה לנשיאות , ואין להניח , אפוא , שבימי המרד עצמם עדין היה בגדר תלמיד . סיכומו של דבר , מצודתם של לוחמי בר כוככא כביתר צמחה מתוך יישוב יהודי מרכזי . לא זו בלבד שביתר היתה מקום יישוב חשוב , אלא אף הסנהדרין ומשפחת הנשיאות עברו אליה , ככל הנראה עוד לפני מרד בר כוכבא . בהעברתם של מוסדות ההנהגה לביתר , יש לראות חלק בלתי נפרד מההכנות למרד בר כוכבא . מסתבר שבכך משתקפת הנהייה לירושלים , והתקווה לשחרורה תוך החזרת עטרת הסנהדרין ליושנה בירושלים . בצד חיזוקה של ביתר מבחינה אדמ יניסטרטיווית מדינית , שיש כה משום פרישת רקע רוחני למרד , אין ספק שעיבו את ביתר והשלימו את ביצוריה , על מנת להכשירה למבצר עוז ולקרש קפיצה לקראת שדורור ירושלים . 23 אגרת רש"ג , מהד לוין עמי ' = ) 10 ומתוך שחרב בית המקדש הלכו ( חכמים ) לביתר , ומשחרבה גם ביתר נחלקו ( נתפזרו ) חכמים לכל צד . ( ' דווקא העובדה המתמיהה לכשלעצמה שיבנה אינה נזכרת בדברי רש"ג . מוכיחה , ככל הנראה . כי אין הדברים מבוססים על דברי התלמוד הבבלי בסנהדרין ( יז , ב _< שצוטטו לעיל , אלא שהיה לפני רש"ג מקור נוסף . 24 ירוש , ' תעניות ם"ד , סט ע"א והשווה בבלי , סוטה מט , ב . 25 יתכן שבתקופה בין פולמוס של קיטוס לבין מרד בר כוכבא שהתה הסנהדרין תקופה מסוימת גם בלוד . וראה גי אלון . תולדות היהודים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד , א , תל אביב תשי"ט , עמ . 294-291 אלון גם מעמיד על המצאותם של הסנהדרין ובית הנשיא בביתר , אלא שהוא מסיק מן המקורות רק על ימי המרד עצמם , וראה : ג' אלון , תולדות היהודים , ב , תל אביב תשכ '' א , עמי . 40-38

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help