sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

אדריאנוס מתואר בספרות התלמודית בצורה _אמביוואלנטית ; הוא מתואר כקיסר תאב דעת , המשוחח עם רבי יהושע כן חנניה ומתחקה על מהותה של היהדות , ומאידך הוא מכונה 'שחיק עצמות . ' יותר משיש כדברים כדי לשקף יחס אמביוואלנטי כלפי אדריאנוס , יש בהם כדי לבטא את התסכול והזעם שנגרמו לעם כתוצאה ממהלכיו המדיניים . תחילת שלטונו של אדריאנוס היתה מלווה בשורה של צעדים שעוררו תקוות אופטימיות בעם . הוא ציווה להוציא להורג את לוסיוס קויטוס , תמך ביהודי אלכסנדריה , ששרדו לאחר מרד התפוצות , יצר את הרושם שהוא מתעניין ביהדות , ויתכן שאף הבטיח לכנות את ירושלים בתור עיר יהודית . סביר להניח כי מלכתחילה היו הציפיות שלא במקומן , כמו במקרה של קויטוס , שהוצאתו להורג באה בתגובה על תככיו המדיניים , ולא היתה קשורה לאכזריותו כלפי היהודים . מוכן , אפוא , כי כאשר נתברר שירושלים נבנית כעיר נוכרית , ובמקום בית המקדש שקיוו להקמתו , יבוא מקדש לזאוס — גררו הדברים רגשות עזים של תסכול , מרירות והתמרמרות שהציתו את אש המרד . ניתוח המקורות , המועטים יחסית , העוסקים בתקופה שבין המרידות , בשילוב המימצא הארכאולוגי , מוביל למסקנה כי כבר בימים שכין המרידות היו תופעות של טרור נגד השלטון הרומי . יתכן , אפוא , שיש לחפש את ראשיתן בימי פולמוס של קיטוס עצמם . אדריאנוס עצמו החל כבר בשלב מוקדם בנסיונות לדכא ולמנוע תופעות אלה . הדברים באים לידי ביטוי _באירגון ההנהגה העירונית של טבריה וציפורי — ערי הגליל המרכזיות — בשיגור לגיון נוסף לארץ ישראל מלבד הלגיון העשירי ששכן בירושלים , ובהקמת מחנות ובסלילת כבישים לשימוש יחידות הצבא . נראה שזמנן של פעולות אלה כבר כשנותיו הראשונות של אדריאנוס כקיסר , כפי שמעידים מטבע העיר טבריה , שהוטבע בשנת 101 למניין העיר 119 / 120 ) 4 בראשית רבה י , ג . מהד' תיאודור אלבק עמי ; 75 בבלי , שבת קיט , א ; פסיקתא רבתי כא , מהד' איש שלום צט ע"א . 5 מצויים מקורות מהם עולה לכאורה כי אדריאנוס אפילו הבטיח להקים את בית המקדש , כגון בראשית רבה סד , כט , מהד' _תיאודור אלבק עמ' . 712-710 וראה צ' גרץ , דברי ימי ישראל ( בתרגום שפ"ר , ( ב . ורשה תרס"ה , עמ' . 230-224 אולם ראה דבריו המשכנעים של ג' אלון , תולדות היהודים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד , א , תל אביב תשי"ט , עמ' , 289-270 המעלה פקפוקים באשר לאותנטיות של מקורות אלה . ביחס לדברי בראשית רבה ראה להלן עמ' . 70-68 6 בולטות במיוחד העדויות על ה'ליסטאות המדינית' בגליל — בבלי , נידה סא , א ; איכה רבה ג , ו ( והשווה שמחות יב , יג , מהד' היגער עמ' ;( 200-199 בבלי , עבודה זרה כה , ב . למקורות נוספים ראה א' אופנהיימר ' , היישוב היהודי בגליל בתקופת יבנה ומרד בר כוכבא , ' קתדרה , 4 ( תשל"ז , ( עמ' , 63-58 וביבליוגרפיה שם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help