sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

בנוסף לאיחוד יש לציין גם את התלכדות העם סביב הנהגתו של בר כוכבא . למעמדו של בר כוכבא בתור מנהיג בלעדי של המרד , תרמה ללא ספק תמיכתו הבלתי מסוייגת של רבי עקיבא , אשר הכריז עליו 'דין הוא מלכא משיחא . ' יש לציין כי בר כוכבא היה לא רק מצביא , אלא מנהיג לאומי לכל דבר , שעסק גם בפעולות _אדמיניסטרטיביות כמו החכרת קרקעות , טיפל בבעיות חברתיות ואירגן את שמירת המצוות . מרד בר כוכבא היה רב עוצמה מבחינת מספר משתתפיו וכוחם , ועל מנת לדכאו נאלצו הרומאים להביא לארץ לוחמים משמונה עד תשעה לגיונות ויחידות עזר רבות שקובצו מרחבי האימפריה , וכן את גדול מצביאיהם — יוליוס סוורוס , נציב בריטניה . זאת ועוד , נראה שבמשך זמן מה שימש _אדריאנוס הקיסר עצמו כמפקד עליון של כוחות רומא . אף תוצאותיו של מרד זה היו קשות יותר משל קודמיו ; לא רק מבחינת מספר ההרוגים , הפצועים והשבויים , אלא גם בשל גזרות השמד והתופעות של קידוש השם . בעקבות המרד נוצר משבר כלכלי עמוק שגרם להידלדלות יישובית ביהודה ולהעתקת המרכז לגליל , ולתנועה חזקה של ירידה מארץ ישראל . למרות כל זאת קופח מרד זה במחקר ההיסטורי , ורק בעת האחרונה קיבל העיסוק בו תנופה — לא מעט בשל _גילויין של אגרות _בר כוכבא . העובדה שמרד בר כוכבא לא זכה לתשומת הלב הראויה נעוצה בשני גורמים ו ראשית , אין בידינו שום יצירה ספרותית היסטורית מימי המרד , המתארת אותו מכלי ראשון . במלים אחרות , מרד זה לא נתברך ביוסף בן מתתיהו משלו . העדרו של מקור כזה מאלץ את המחקר לשחזר את מרד בר כוכבא על סמך פסיפס של עדויות חלקיות ומקוטעות , לעתים סותרות ופעמים מגמתיות , המצויות בספרות התלמודית , בכתביהם של סופרים רומיים , בחיבוריהם של אבות הכנסיה ובכרוניקות השומרוניות , ולשבץ בהן את המשתמע מן המימצא הארכאולוגי . כל אלה יחדיו אין בהם כדי לתת תמונה ברורה ומלאה של מהלך המרד , או לפתור באופן _חד משמעי בעיות בסיסיות , כמו היקפו הטריטוריאלי של מרד בר כוכבא , גורלה של ירושלים בעת המרד , האם נבנה בית המקדש , ועוד . שנית , מקובל היה על המחקר ההיסטורי להצביע על חורבן הבית השני , כעל ראשיתה של תקופת הגלות בתולדות עם ישראל . השקפה זו , אשר שורשיה מצויים אצל אבות הכנסיה הראשונים , היא בעלת מגמות אפולוגטיות הכרוכות ברצון החוקרים הנוצרים פרוטסטאנטים בני המאה הקודמת וראשית המאה הנוכחית , להציג את חורבן הבית השני כעונש משמים לעם ישראל , ובמקביל לו — את הופעת הנצרות כממשיכתה הנאמנה והאמיתית של היהדות . מובן כי גישה זו דחתה את העיסוק והעיון במרד בר כוכבא , שכן מרד זה מבטא 2 ידוש / תעניות פ"ד , סח ע"ד , וראה הערה 27 להלן .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help