sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

ושכניהם היוונים והתמרדויות נגד שלטונה של רומא במזרח . אין ספק כי עיקר כובד משקלו של המרד היה בתפוצות ; והמקורות הספרותיים וההיסטוריים הקודמים מדברים במפורש רק על המרד והכליה שסבלה יהדות התפוצות , ובמיוחד זו שבארצות צפון אפריקה ומצרים . אולם , מתוך עדויות אפיגראפיות על משלחות צבאיות שנשלחו לארץ בימים אלו וקטעי ידיעות בספרות היהודית והלא יהודית יש ללמוד אף על מעשי מרידה בשיעור ניכר גם בארץ ישראל " _" . בספרות התלמודית מכונה מרד זה בשם 'פולמוס של קיטום' " על שם המפקד המאורי לוסיוס קויטוס ( Lusius Quietus ) שדיכא באכזריות את מרד היהודים במסופוטמיה ונשלח לאחר מכן לדכא את המרד ביהודה . המסורות התלמודיות מספרות על התכנסויות בירושלים ובהר הבית , על התפשטות המרידה גם בגליל , על חורבן ערים שונות בארץ ועל הוצאתם להורג של המנהיגים פאפוס ויוליאנוס שפעלו בארץ ובתפוצות "'" . בעקבות דיכוי המרד אנו שומעים על רדיפות דתיות < אולם פולמוס קיטוס לא הביא עמו חורבן יישובי בהיקף רב ולא לתקופה ארוכה , ועם חלוף הסערה נמשכה הפריחה היישובית והכלכלית בימי טריאנוס ( 117-98 ) ורוב ימיו של אדריאנוס עד לפרוץ מרד בר כוכבא בשנת . 132 106 ראה אלון , תולדות היהודים . א , עמ 107 . 264-255 משנה , סוטה ט , יד . לפי נוסחאות עיקריות , ראה גם אלון . שם . עמ' 108 . 255 ספרא אמור . פרק ט , עמי צ ט ע"ד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help