sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

ז . ההתאוששות היישובית והכלכלית למרות הסבל שירד על ארץ ישראל עם החורבן היתה ההתאוששות מהירה למדי , וכבר הזכרנו את השיקום של הערים שנהרסו . במקביל היתה השתקמות שאר תחומי החברה והכלכלה . _על פי הלכות מרובות ומעשים שונים הנזכרים בספרות התלמודית נראה כי הנהגת הערים פעלה כתקנה . ראשי הערים היו פעילים וסדרי הערים התבצעו כהלכה . כערים חשובות היתה מעין מועצה רחבה הקרויה 'חבר העיר . ' המסורות מרכות לתאר את גידולה והתרחבותה של העיר כיתר , הסמוכה לירושלים "' . המוסדות העירוניים כבתי הספר , שווקים ופיקוח עירוני התפתחו והתנהלו כסדר . בולט בדור זה ארגון קופות הצדקה אם במישור הכלל לאומי ואם במישור העירוני . אכן מרובות ההלכות הקובעות את סדרי קופות הצדקה העירוניות והמסורות על פרנסי הצדקה ומעשיהם . יי" מן החכמים הנודעים בדור זה אנו מוצאים את רבי עקיבא עוסק הרבה בענייני צדקה . ומסתבר כי עיסוקו לא היה בענייני הצדקה שבעירו , אלא בעסקי הצדקה הכלל לאומיים . הוא התעסק בפרנסת עניים ונחשב ל'יד עניים ""' והקדיש דברים הרבה לעיון בהלכות בעסקי צדקה . לא מן הנמנע כי לו ולבית מדרשו מתייחסת הדרישה לבוא לעזרת האדם לפני שמטה ידו : 'אל תניחנו שירד . ' בו" חכם אחר , רבי חנינא כן תרדיון , אף הוא עסק בעסקי צדקה , אך כנראה שמעשיו קשורים בעירו — _סכנין שבגליל . "" ניתן אפוא לומר כי בדור זה שלאחר החורבן ניכרת חיוניות מרובה בהתארגנות , ליכוד , פעילות ציבורית ועזרה הדדית . כקשר לארגון הציבורי מן הראוי להדגיש גם את איגודי האומנים שהלכות ומסורות שונות מלמדות עליהם . לרבים מן הארגונים האלה היו בתי כנסת משלהם ובהם קיימו סעודות בחבורה . ברם להתארגנות היתה לא רק משמעות חברתית דתית , אלא גם כלכלית . באיגודים אלו נקבעו סדרי שוק , קניה מרוכזת ומשותפת של חמרי גלם ואף נקבעו הסדרי 98 תוס . ' עדויות א , א ועוד . אמנם יש שהמסורת מפרשת את המושג כמשל : 'זו סנהדרין שעשויה שורות שורות ... כמטעת של כרם' ( שיר השירים ... וו אולם כפשוטו היה זה כרם וכשהמתכנסים היו רבים התמלא הכרם 'חוץ מן העומדין לאחורי הגדר- ( ירוש , ' ברכות פ"ד , ז , ע"ד . ( 99 ירוש , ' תענית פ"ד , סט _ע"א : משנה . פאה ח . ז . 100 בבלי . קידושין כז . א . 101 בבלי , קידושין כז , א . 102 ספרא בהר , פרשה ה . _עמ קט ע"ב . 103 בבלי , עבודה זרה ידו , א . וישבו ב'כרם ריננה ' * . ' יש שהיו מלמדים בשדות 'תחת התאנה , ' 'תחת הזית' 'בצלו של שובך' ו'בפתחי שערים ובשוקים . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help