sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

ו . חכמי יבנה ובתי מדרשותיהם חכמי יבנה עלה בידם לא רק לשקם את חיי החברה והרוח בארץ ישראל , אלא אף להביאם לידי פריחה בכל התחומים . בהרבה יש לתלות את הדבר לא רק במעשיהם של ראשי הסנהדרין , אלא גם באישים גדולים שנתברכה בהם אותה תקופה , 85 תוס , ' יבמות א . י-יג . עמי 86 . 242-241 אבות א , ט . 87 ראה גי אלון , תולדות היהודים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד , א , _תל אביב תשי " ד , עמי 88 . 331-330 ; 107-106 בבלי . ברכות _יז . א לפי נוסחאות עיקריות . היא ההכרעה כבית הלל . במאת השנים האחרונות לימי הבית נתהוו ונתפתחו בלימוד התורה ובפסק ההלכה למעשה שתי שיטות , שתי אסכולות — בית שמאי ובית הלל . בבית שמאי טיפחו את השיטה הקונסרוואטיווית המחמירה והפשטנית יותר בביאור התורה ובקביעת ההלכה , ובבית הלל — האסכולה שהקלה יותר בהלכה , דרכי העיון היו יותר חדשניים , אופקי תפיסתה את המקראות היו יותר רחבים וגישתה יותר הומנית ואוניוורסלית . ההכרעה כבית הלל היה תהליך ממושך תוך בירורים ומאבקים מרובים . ההלכה של בית הלל היתה היסוד להמשך בנייתה של ההלכה ושל המשנה שנערכה כעבור מאה שנה בדורו של רבי יהודה הנשיא . " חכמי יבנה טיפחו מאוד את ערך העבודה ואת משמעותה בחיי היחיד והעם . הרעיון הכללי של חשיבות העבודה אינו מעשה חדש בדור יבנה ומצוי כבר בימי הבית במימרה של שמעיה , שחי כמאה שנה לפני החורבן : 'אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות *' . ' אולם בדור יבנה הרבו חכמים להרחיב דברים במשמעותה של העבודה . היא הועמדה לא רק כיסוד ראשון בחיי הציבור והיחיד , אלא אף כמעין מצווה אנושית מוסרית כשלעצמה , כמצע לעולמו האישי , הרוחני של האדם , להתעלותו ולהתדבקותו כאלוהים . * בהכרת זכותה של העבודה אצל חכמים כרוכה גם ההכרה בזכותם , בערכם ובשיוויונם של כל העובדים . ביטוי ממצה לכך נותנת המימרה : 'מורגל היה בפיהם של חכמי יבנה : אני בריה וחברי כריה , אני מלאכתי בעיר והוא ' ) החקלאי ( ' מלאכתו בשדה , אני משכים למלאכתי והוא משכים למלאכתו . כשם שהוא אינו מתגדר = ) מתגאה , ( כך אני איני מתגדר במלאכתי ושמא תאמר : אני מרבה והוא ממעיט , שנינו אחד , המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין לבו לשמים . ' הגות זו מצאה ביטוי בהוראות ובהלכות רבות , בפסקי דין הלכה למעשה ובנהגים של חיי יומיום .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help