sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

קרובה להלכות אלו היא ההלכה , שאנו שומעים עליה רק בדור שלאחר החורבן ש'אין מגדלין בהמה דקה בארץ ישראל , ' שכן הבהמה הדקה הנזקקת בעיקר למרעה משחיתה את האילנות הורסת את המדרגות החקלאיות בהרים וממעטת את יישוב הארץ . גידול הבהמה הדקה הוגבל לאזורי המדבר , מקום שאינה גורמת נזק ואינה פוגעת בעובד האדמה ובחקלאות . בדור יכנה נקבעו גם הסדרים להקל את הסבל בשנות השמיטה ונקבעו קופות שבהם ריכזו את פירות האילן הגדלים כשנת השמיטה . לפי ההלכה שבתורה והנוהג בימי הבית , היו הפירות הפקר לכל וזכו בהם הזריזים ואולי אף האלימים שבהם , אולם ריכוז הפירות והסדר חלוקתם היוו כמוכן הקלה רבה בשנת השמיטה . סידור זה היה בניגוד לדעת בית שמאי שהורו כי אין לעשות כל הסדרים כפירות של שנת השמיטה , והיו בין החכמים הנוטים לדעת בית שמאי שטענו נגד פגיעה בנהגים המקובלים . בדור יבנה נקבע הפילוג בין היהדות והנצרות . הפרדה גמורה נסתמנה לא רק בין היהדות לנצרות הפאגאנית אלא אף בין היהדות , לנצרות היהודית . עד לחורבן הבית התקיימו היהודים הנוצרים בתוככי העם היהודי , אבל במשבר החורבן התגלעו יסודות הפירוד . הנוצרים לא נטלו חלק במאבק הצבאי נגד הרומאים , לא היו שותפים לתחושת האסון ואף לא , חלקם לפחות , לתקות הגאולה , שכן לדעתם הגאולה באה עם ביאת משיחם . רבים מהם ראו בחורבן המקדש והעיר ירושלים אות לאמיתותה של הנצרות ולהגשמת דברי ישו ונבואותיו . היו אף שטענו שעם חורבן המקדש וכעולם של מצוות רבות , פג תוקף כל המצוות ועברה שעתה של היהדות . זרמים נוצריים אלו נסתייעו בחורבן המקדש לביסוס אמונתם והפצת דתם . חכמי יכנה פעלו בדרכים שונות להגברת החיץ כין היהודים לנוצרים עד כדי הפרדה גמורה בין היהדות לנצרות . מגמה זו בולטת בתוספת שנתוספה באחת הברכות של תפילת שמונה עשרה הנאמרת שלוש פעמים ביום והמדגישה את הנתקותם המוחלטת מן היהדות והרחקתם מבית הכנסת היהודי ומן העם היהודי . המסורת התנאית מוסרת על הכרעות רבות בעולמה המחשבתי וההלכתי של היהדות אשר נקבעו ביבנה עצמה , או בדור יכנה , וכמה מהן קבעו את דרכה של היהדות לדורות . כאחד מכינוסי החכמים , כנראה בדור שלאחר רבן גמליאל , נקבע שתלמוד קודם למעשה לפי שהתלמוד מביא לידי מעשה . 84 החלטה חשובה אחרת 81 משנה . בבא קמא ז , ז . 82 משנה . שביעית ד , ב ? וראה שי ספראי , 'מצוות שביעית במציאות שלאחר חורבן בית שני , ' שמטה מקורות הגות ומחקר , ירושלים תשל"ג , עמ' 83 . 133-126 בבלי , ברכות כח , ב ; ירוש , ' שם פ"ד , ח ע"א . 84 ספרי עקב מא , עמ' 85 ומקבילות רבות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help