sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

כלומר קרבן ; והאשה — בטבילה וקרבן . לארור החורבן רווח הנוהג שהגר יפריש רבע כסף דינר לקרבן ולכשיבנה המקדש יביא בו קרבן ; והנה עמד רבן יוחנן וביטל הפרשה זו " . במעשה זה יש משום הנחת יסוד לאורחות חיים של האומה בלא שיהיו תלויים במקדש ובהבאת קרבנות ו הגר יכול להצטרף לישראל באופן מושלם , גם בלא שהביא קרבן או הפריש הכסף עבור הקרבן . העובדה שלא מצאנו שיירים של עבודת קרבנות בחיי עם ישראל לאחר חורבן בית שני , אין לפרשה בפשטות בחורבן המקדש בירושלים , שכן אם נטיב להתבונן במציאות שלאחר החורבן נראה כי היתה דאגה לכך שישאר זכר של ממש למעשה הקרבנות . העובדה שלא נשתייר כל שיור של הקרבת קרבנות , לא כירושלים , בחורבת המקדש ולא במחוצה לה ולא בבית הכנסת בכל צורה שהיא , ולא רק בדמות סמלית או בדמות זכר למקדש , אינו דבר המובן מאליו , אלא בא מתוך הגותם והוראתם של החכמים , ובראש וראשונה בוודאי רבן יוחנן בן זכאי " . המעשה הפולחני היחידי שעבר מבית המקדש לחיי _בית הכנסת הוא ברכת הכוהנים , אשר רבן יוחנן באחת מתקנותיו תקן שיעלו לדוכן חלוצי נעלים כדין כל עבודה הנעשית במקדש . י- רבן יוחנן גיבש את מבנה הסנהדרין ומסתבר כי כבר כימיו נקבע התואר 'רבי' לאנשים שהוסמכו על ידי הסנהדרין " . התואר 'רבי' לא היה קיים לפני חורבן הבית , הוא נתחדש לאחר חורבנו , וכבר החכמים בסביבתו של רבן יוחנן נושאים תואר זה . חכמים מוסמכים אלו היוו את חבר הסנהדרין והוכרו כבעלי הסמכות למשפט והנהגה בקהילות היהודיות בארץ ובתפוצות . מעשה זה יצר מסגרת קבועה ומוגדרת לפעילותה של הסנהדרין , מקומה בהנהגת העם וההגמוניה של הארץ כלפי התפוצות . הגמוניה זו שנתערערה בימי החורבן חזרה ונתייצבה והמשיכה את קיומה במשך מאות בשנים בימי שלטון רומא _וביזאנטיון בארץ . עם זאת מעשיו של רבן יוחנן בן זכאי היו מצומצמים בהשוואה לימי רבן גמליאל שבא אחריו . תחילה השפיעו הגורמים החיצוניים : היחס העוין והקפדני של השלטונות והתנאים הקשים של ימי החורבן . אין אנו יודעים באיזו מידה הרשתה או סבלה המלכות את מעשיו של רבן יוחנן , אבל אין ספק כי מידת ההכרה לא היתה גדולה . נוסף על כך , כוהנים רבים שנשתיירו לאחר החורבן והיו פעילים 52 ידוש , ' שקלים פ"ח . נא ע " _ב.- בבלי , כריתות ט , א ; ראש השנה לא , ב . 53 דאה ש' ספראי , 'בחינות חדשות לבעית מעמדו ומעשיו של רבן יוחנן בן זכאי , ' ספר זכרון לג' אלון , תל אביב תש"ל , עמ' 54 . 226-203 בבלי , ראש השנה לא . כ . סוטה מ . א . 55 ראה אגרת רב שרירא גאון , מהד' לוץ , חיפה תשל"ב . עמ' . 125 והשווה ירוש , ' סנהדרץ _פ"א . יט ע"א .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help