sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

רבן יוחנן בן זכאי החל בידיעתם הברורה של השלטונות או רק בהסכמתם שבשתיקה לשקם את החיים היהודיים מבחינה ארגונית ורעיונית מחשבתית . תחילה בקש לגשר על התהום שנוצרה בחיי העם היהודי עם חורבן המקדש ' ) מקום שמתכפרין בו עוונותיהן של ישראל ( ' ולכן הורה / 'בני אל ירע לך , יש לנו כפרה אחרת שהיא כמותה ואיזה , זו גמילות חסדים שנאמר ; 'כי חסד חפצתי ולא זבח' ( הושע , ו , ו 46 . ( מסתבר כי בין הדברים הראשונים שבהם עסק רבן יוחנן בן זכאי ביבנה היה קידוש חדשים ועיבור שנים — תיקון שכידוע נעשה בחצרות המקדש , ומשם הודיעו על כך באמצעות משואות ושליחים שיצאו לקהילות הארץ והתפוצות . כמה וכמה מן התקנות של רבן יוחנן בן זכאי קשורות בקביעת קידוש החדשים ועיבור השנים ביבנה . בימי הבית לא תקעו בשופר בראש השנה שחל בשבת , אלא במקדש ורבן יוחנן תקן שביבנה , מקום שיושבת הסנהדרין ומקדשים חדשים , יש לתקוע גם בשבת כבמקדש . 48 על ידי כך נקבעה יבנה או הסנהדרין כמרכז ההנהגה לכלל ישראל והועברו אליה חלק מן הסמכויות והמעשים שנעשו בחצרות המקדש בירושלים . תקנות אחרות של רבן יוחנן אף הן מתקשרות להסדרת ענייני קידוש החודש . תקנות אחרות עוסקות בהסדרת בעיות בחיי יום יום שהתעוררו עם חורבן המקדש וביטול הקרבנות _™ . אולם תקנותיו והוראותיו אינן מצטמצמות לשאלות שהיה הכרח למצוא להן פתרון לשעה , אלא מאפשרות למעשה קיום אורח חיים יהודי של שמירת המצוות בלא זיקה הכרחית למקדש . בוודאי שמספר מצוות , ובראש וראשונה הקרבת הקרבנות אין לקיימן אלא במקדש ועל גבי מזבח ; אולם , היו מערכות מצוות שלא בהכרח קשורות במזבח ממש , אך למעשה ראו אותן _תלוייות בו כמו נטילת לולב , שבימי הבית נטלו רק במקדש כל שכעת הימים , ומחוץ למקדש — רק יום ראשון , לפי שראו את עיקר המצוה בנטילת לולב במקדש . רבן יוחנן התקין ; 'שיהא לולב ניטל במדינה שבעה זכר למקדש . ' הוא אמנם קבע זכר למקדש , אך עם זה עצב את קיומה של המצוה בשלמותה בלא זיקה למקדש . נקיטת קו זה מתבררת גם בכמה תקנות אחרות , שנזכיר אחת מהן . בידוע היתה תנועת גיור גדולה בדורות האחרונים לימי הכית ותנועה זו המשיכה וכנראה אף גברה לאחר החורבן . הגוי העובר ליהדות חייב 'במילה וטבילה והרצאת דמים ; ' 46 אבות דרבי נתן , נוסח א , עמי יא , א . 47 משנה , ראש השנה א . ג ; ב , ג , ה ; תוס , ' שם , ב , ב , עמי 48 . 210 משנה , ראש השנה ד , א . 49 משנה , שם , א , ד . 50 רשימת התקנות ערוכה בבבלי , ראש השנה לא , ב . 51 משנה , ראש השנה . א , ג .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help