sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

ג . ההנהגה הלאומית לאחר החורבן ראשית השיקום של חיי האומה ומסגרותיה הארגוניות במציאות שלאחר החורבן קשורה בשמו של רבן יוחנן כן זכאי ובמעשיו בעיר היוונית יבנה . רבן יוחנן בן זכאי , כוהן לפי מוצאו , מגדולי חכמי הפרושים כירושלים שלפני החורבן , שימש משנה לראש הסנהדרין , רבן שמעון בן גמליאל , וחתום עמו על אגרות שנשלחו לחבלי הארץ ולתפוצות בעניינים ציבוריים שונים . מן המסורות השונות על רבן יוחנן בן זכאי , עמדתו ומקומו בין הפלגים השונים בארץ ובירושלים , ברור כי הוא לא נמנה עם הקנאים . יתכן שרבן יוחנן לא נתן את ידו למרד כל עיקר , ועל כל פנים הזהיר את המורדים מפני גילויי קנאות ומפני תחושת הבטחון בעקבות נצחונותיהם הראשונים '" . הוא אף התריע מפני הסחפות יתר בגלי התחושה המשיחית כפי שמעידים דבריו : 'אם היתה נטיעה בתוך ידך ויאמרו לך הרי לך המשיח , בא ונטע את הנטיעה [ ואחר כך צא והקבילו . ' [ יציאתו של רבן יוחנן בן זכאי מירושלים וראשית מעשיו ביבנה מסופרים במסורת התלמודית בנוסחאות שונות , במקורות תנאיים ובמקורות אמוראים ומתוך גישות שונות לעמדתו כלפי המרד , כלפי רומא ותוך תפיסת מעשיו בייסוד של מרכז תורה , חיים יהודיים והנהגה לאומית בלא מקדש ובלא בירה מדינית . מכל המסורות עולה כי רבן יוחנן היה בירושלים הנצורה , אולם עזב את העיר עוד בימי המצור . מתוך הנוסחאות הקדומות משתמע שרבן יוחנן היה נתון תחילה במעצר בגופנה , בדומה לעצורים וחשודים אחרים שנמלטו מן העיר . 42 לפי הנוסח שבתלמוד הבבלי י 4 התיצב רבן יוחנן בן זכאי לפני אספסיאנוס ובקש ממנו את ' יבנה וחכמיה' נוסף על בקשות אחרות , אולם לפי הנוסחאות הארצישראליות והקדומות יותר , בקשותיו היו יותר צנועות . יש להניח כי רבן יוחנן לא בחר לו את יבנה למטרותיו , אלא הוגלה לשם כמעין מעצר יחד עם האחרים שנפלו לידי הרומאים . יבנה וערים אחרות , כגון אשדוד שמשו , כדברי יוסף בן מתתיהו , מקומות ריכוז לנכנעים במהלך המלחמה . י- 38 מדרש תנאים , מהד' הופמן , עמי 39 . 176-175 אבות דרבי נתן . נוסח ב פ"לא . מהדי שכטר עמי לג . עב . 40 שם , עמי לד . א . 41 איכה רבה , פרשה א , מהד' בובר עמי לד , א . 42 מלחי ו . ב . ב-ג 43 . [ 119-115 ] בבלי . גיטין נו . א-ב . 44 איכה רבה , שם י אבות דרבי נתן נוסח א פ '' ד , עמי כב-כד ; שם , נוסח ב _פ'יו , עמי יט . לכל הפרשה ראה ג' אלון . מחקרים בתולדות ישראל , א , תל אביב _תשי"ז . עמ' 45 . 252-219 מלח' ד ח , א ;[ 444 ] שם ד , ג . ב , [ 130 ]

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help