sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

מאת 'הגמון שבסוריא 25 . ' אפילו החלוקה של ארץ ישראל לטופארכיות 26 מימי הבית נשארה , כנראה , בעינה . אלא שהשינוי הבולט ביותר עתה מבחינה מינהלית היה העובדה שלאחר מלחמת החורבן עברה ארץ ישראל לרשותה הישירה של האדמיניסטרציה הרומית . השלטון ביהודה לאחר החורבן היה כידי נציב בן מעמד סנאטורי ולידו ממונה על העניינים הכספיים . גביית המסים והטלים אחרים , סדרי הבטחון , המשפט האזרחי והפלילי , כולם נמצאו בידי הנציבות הרומית שמרכזה היה בקיסריה . אולם מטעמים מעשיים לא ויתר השלטון לגמרי על שיתופם של אנשי המקום בהנהגת היישובים ובגביית המסים . הרומאים נהגו להחכיר את המכסים ( גביית המסים לא נמסרה לחכירה בתקופה זו ) ויש להניח שרבים מהם היו יהודים שנודעו בכינוי הגנאי 'הגבאים _והמוכסים' בספרות התגאית . ביניהם היו בוודאי כאלה שהמשיכו בתפקידיהם כמלפני המלחמה , אם מפני שהיישובים שלהם לא נלחמו כלל ברומאים ( כגון ציפורי ) ואם מפני שהם עצמם פרשו מן המורדים . רבים מהם נצלו את שער הכושר , סייעו בידי הרומאים ונסתייעו בהם על מנת לזכות במשרות שיש בהם שררה והנאת ממון . במלים אחרות . מלחמת החורבן והסדרים החדשים שהנהיגו הרומאים הביאו לעליית שכבה חברתית חדשה של 'כעלי זרוע' שהכבידו את עולם על העם , וכך מקונן אחד החכמים מבני דור החורבן : 'רבי אליעזר אומר : משחרב בית המקדש בושו חברים ובני חורין = ) השועים בעם ) וחפו ראשם ונידלדלו אנשי מעשה וגברו בעלי זרוע ובעלי לשון . ' התנאים הקשים שנשתררו לאחר המפלה הטילו בעם מבוכה , צער וכאב . חלק גדול מהעם נתפס ליגון ולתהייה ולא היתה זו רק תגובה מיידית ראשונית למלחמת החורבן . רבים פרשו מניהול חיים תקינים , שקעו בייאוש וחדלו למלא את תפקידם . ממקורות תנאיים וחיצוניים שנכתבו כדור לאחר החורבן ( חזון עזרא , ספר כרוך הסורי ) ניתן להכין שההתמוטטות בחיי העם נמשכה אפילו תקופה ממושכת . 25 משנה , עדויות ז , ז . ראה ש' ספראי , 'לבעית מעמדה של הפרובינציה יהודה אחר החורבן , ' ציון , בז ( תשכ"ב , ( _עמ 26 . 93-88 ראה שי _קל"ן , ארץ יהודה , תל אביב תרצ"ט , עמי 27 . 252-202 שי וזי ספראי , סיני , עח : « . עמי ל הערה . 92 28 הנציב הראשון היה באסוס ( Bassus ) _והפרוקוראטור לאבריוס מאכסימוס ;( Maximus Laberius ) ראה מלח' ז , ו , ו , [ 218 ] ולעיל הפרק של מ' שטרן במיוחד עמי 4 ואילך . 29 משנה , סוטה ט , טי . אמנם בנוסח לפנינו כתוב רבי פנחס בן יאיר , אך ברוב הנוסחאות העיקריות מופיע רבי אליעזר , שהיה בן דור החורבן . 30 תוס , ' סוטה ו , יא-יד ; חזון עזרא ח , כא-כב ; ברוך הסורי , פרקים י-יב .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help