sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מפורשות רק במדרשים שנערכו בתקופה מאוחרת ביחס , כמו מדרש תנחומא ( כי תשא ) : 3 ולפי שצפה הקב"ה שעתידין אומות העולם לתרגם את התורה ולהיות קורין בה יוונית והם אומרים אנו ישראל .., הנה כי כן , המדרש מודיע בריש גלי על הגורם ששואף להוריש את היהודים מנחלתם המקראית . הגויים מתרגמים את הכתוב יוונית ומתיימרים לטעון שעכשיו הם ישראל . התשובה לטיעון שבמדרש זה תעסיק אותנו בהמשך . כאן המקום לשאול שאלה מקדימה : האם יש עדות מספקת לכך שכבר מראשית תקופתנו הכירו היהודים את הטיעון הזה - גם אם לא ציטטו אותו מפורשות ? במאה השנייה , בעיצומה של תקופת התנאים , השמיעו הנוצרים בראש חוצות שהם הם ישראל האמיתי , שכתבי הקודש מתפרשים יפה רק על - ידם וכי ליהודים אין עוד חלק ונחלה בכתבי הקודש , מכיוון שסירבו להבינם על בוריים . נשמע את טיעונם בניסוחו של יוסטינוס , ואחר - כך נחזור ונבדוק את מקורותינו . נקדים כאן ונאמר שחיבורו של יוסטינוס , " דו - שיח עם טריפון", הוא מקור חשוב ביותר בוויכוח הנוצרי - יהודי . הוא נכתב , כנראה , ברומי , ב - 160 לספירה לערך 4, היא תקופת אושא בארץ - ישראל של התנאים . וכך שואל טריפון , הנציג היהודי , בדו - שיח : " ובכן מה , אתם הנכם ישראל ואלה [ הנבואות המקראיות שהוזכרו מכבר בחיבור ] נאמרו אודותיכם ? ... " ויוסטינוס משיב : כפי שכל עמך קרויים יעקב או ישראל , מאותו יעקב אחד שנקרא גם כן ישראל ; כך אנחנו , מכיוון שנולדנו מן המשיח לאלוהים גם יעקב , גם ישראל , גם יהודה , גם יוסף , גם דוד , גם בנים למקום באמת נקראנו והננו השומרים את מצוות המשיח . ( פרק 123 ) " בנים אתם לה' אלהיכם " ( דברים יד , א ) אומר משה לעם ישראל במדבר . וחזר ר' עקיבא , בן דורו של יוסטינוס , ודרש " חביבין ישראל שנקראו בנים למקום ; חיבה יתרה נודעת להם " ( משנה אבות ג , יד ) 5. לשיטת ר' עקיבא , אין לישראל אותה חיבה פשוטה שנוצרו בצלם ככל האדם ("חביב אדם שנברא בצלם") , אלא חיבה מיוחדת - שנקראו בנים . והנה הבנים האהובים , לשיטתו של יוסטינוס , הם אלה ששומרים את מצוות המשיח . קרוב בעיניי , שיוסטינוס מרחיב את שיטתו של פאולוס ("אל הגלאטים", 7 : 3 ) , שראה בנוצרים " בני אברהם". אותו כלי החמדה של ר' עקיבא , הוא התורה , הומר ב"מצוות המשיח " ( והאמונה בראשן ) , ובזכותן נקראו הנוצרים ישראל - יעקב - ובנים למקום . הטיעון הזה כבר צוטט מפורשות בתנחומא שהבאנו לעיל , אבל מצאנו אותו במקור קדום מעט יותר : משל למה הדבר דומהו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help