sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון / סלע המחלוקת : " אין הם ישראל ... אנו הם ישראל " בבואנו להעלות קווים למפגש אפשרי בין דת אחת לרעותה , עלינו לעמוד תחילה על המבנה הפנימי של כל דת לחוד : ערכיה , רעיונותיה והלכותיה . אף תיאור זה לא יספיק , אם לא נשרטט את האיזון בין שלושה מרכיבים אלה ואת מידת החשיבות שכל אחד מהם תופס בה 1. הרי יש דת שההגות והחשיבה חשובות בה יותר מן המעשה , ויש דת שבה המעשה הוא מכריע , ול'כוונה ' אין בה חשיבות מכרעת . רק אחרי סקירה כזו נוכל לערוך השוואה בין דת לחברתה . כך הדבר גם כאשר דת טוענת שהיא יורשתה של חברתה , ניזונה מאותם המקורות עצמם שמהם שאבה רעותה , מסגלת לעצמה את המיתוסים הקדומים של חברתה , ובעצם היא - היא הדת האמיתית , בזמן שחברתה איבדה מכבר את זהותה ואמיתותה . אחת היא אם הטוענים לכתר באים מתוך הדת הראשונה עצמה , או אם הם באים מחוצה לה . טענתם היא שאותה מורשת , שעד עתה הובנה בדרך מסוימת , יושמה והודגמה בהלכות ונימוסים מסוימים , היא עתה בידי פרשן גדול וכן יותר , שבידיו המפתחות האמיתיים להבנתה ולהגשמתה של אותה מורשת . זוהי תחילתה של סקירה תיאורטית , הסוקרת את היחסים בין שתי דתות בכלל , ואת אלה שבין הכנסייה הקדומה לבין דת ישראל בפרט . בסעיפים קצרים אלה מונחת תכנית , שקשה , ואולי בלתי - אפשרי לאדם אחד , למצותה עד תום . ואיני בא ( ואף לוא היה בידי לעשות זאת ) לתאר כאן את שתי הדתות על רקמותיהן ומבניהן . אני מבקש לתאר מפגש אחד מכריע - והוא המאבק על מדרש המקרא - שהיווה אחד המוקדים העיקריים של היריבות בין הכנסייה לבין היהודים . אחד הטיעונים הראשיים של הכנסייה היה שהיהודים לא הבינו נכונה את המקרא , ושחסר היה להם המפתח העיקרי להבנתו . ניסוחה הקיצוני של עמדה זו הוא בוודאי באותה אמירה ידועה של אחד מאבות הכנסייה המפורסמים ביותר - אוגוסטינוס - שחי בשלהי המאה הרביעית ובתחילת המאה החמישית . אוגוסטינוס מדמה את תפקיד היהודים לתפקידו של עיוור , שמאיר את הדרך לאחרים בפנס שהוא נושא בידו , אבל הוא עצמו אינו מסוגל לראות את האור 2. כך , לדבריו , מעיד היהודי על אמיתות המקרא , מבלי להבינן . נראה להלן איך ניסתה הנצרות לבסס טיעון זה . ברם ניסוחה הנוקב של טענת הנוצרי להבנה האמיתית של המקרא , היא תביעתם שהם עצמם הנם " ישראל האמית"' . טיעון זה מופיע בספרות הנוצרית כבר בראשית המאה השנייה , אבל בספרות חז"ל הוא נזכר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help