sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ולדבריו המניע העיקרי לתרגום , היה למנוע מן היהודים את הטיעון , המלווה לא פעם בלעג , שהנוצרים מתבססים בפולמוסם על נוסחאות שגויות של המקרא . תוך כמה מאות שנים הפך תרגום זה , המכונה " וולגטה", לטקסט הלטיני המקובל של הכנסייה , ובכך השפיע השפעה עצומה לא על הדת בלבד , אלא גם על השפות והספרות של מערב אירופה 15. די לנו בעדויות אלו כדי להצביע על רגישותם של אבות הכנסייה להשכלתו של הנוצרי המתווכח עם היהודים . אם נצרפן לסיפור שנשתמר בתוספתא , שנערכה קרוב לזמנו של אוריגנס , הרי מפגש היהודים עם הנוצרים מסביב לפסוקי המקרא ייראה בעליל . בפרקים הבאים נביא דוגמאות נוספות למפגש ולעימות הפרשני הזה . ואמנם , העיסוק בהשוואה בין הדרשות של היהודים לבין הדרשות של הנוצרים , בשלהי העת העתיקה , שכרו בצדו . יש בו כדי להאיר את הריטורי - קה של חז"ל לעומת הריטוריקה הגבוהה של אחדים מאבות הכנסייה . יש בו כדי להעמידנו על כיווני פירוש שונים לאותו פסוק מקראי , לעתים בגלל עימות רוחני ישיר , ולעתים בגלל עמדותיהם התיאולוגיות השונות . ואחרון אחרון , יש בו כדי להעשיר את קריאתנו ולימודנו במקרא - ויהא זה שכרנו . זאת ועוד : חיי היהודי ותורתו הם חלק בלתי - נפרד מחייהם ומתרבותם של העמים אתם חיינו , בארצנו ובארצותיהם . מוריי הדגולים בבית המדרש לרבנים באמריקה הדגישו את חשיבות ההעמקה בתורתנו , תוך ניסיון אמיץ להאירה באור היצירה של העמים שסובבו וסובבים אותנו , בבחינת " תאחוז בזה , וגם מזה אל תנח את ידך". מי ייתן ומקצת מזה עלה בידי . כעת לא נותר אלא להתוות את דרכנו בחיבור שמונח לפניך . ב , דרכנו במדרכה חז ל ובאבות - הכנסתה כל אחת מארבע הגישות ששירטטנו לעיל תמצא את מקומה אף בגישתנו שלנו לחומר , ואם נוכל להוסיף להן פנים חדשות , הרי זה כיוון שמכוחן אנו באים . עם זאת , השאלות הראשונות שנעלה הן שונות , ומטרתן היא בעיקר לחשוף את תשתיתן של התפיסות הפרשניות והדרשניות של שתי הדתות , ופחות להעמיד על השפעות הדדיות או על דרכים פרשניות - שוות או שונות . בדרך זו הלכנו בשני מאמרים באנגלית ( עיין הערה 12 לפרק הראשון ) , שהיוו מסד לספר זה . בפרק הראשון ננסה להשקיף על מכלול היצירה של חז"ל ושל אבות הכנסייה , ונתמקד בטענת הבלעדיות והסגוליות של כל אחד מן הצדדים . בפרק ב' נעבור לדרכי המדרש ששימשו את שתי המסורות , וכאן יהיה עלינו להבחין בין שני דברים שונים בתכלית : האחד הוא המידות הפרשניות , שבאמצעותן פיענחו את הכתוב , והשני הוא אותן הדרכים הריטוריות בהן

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help