sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא ג דרכים בחקר מדרשי חז"ל ואבות הכנסחה הקורא המשכיל , המוצא עניין באגדות חז"ל , בוודאי יתמה מה עניין מצא הכותב דווקא בהשוואת אגדות אלו לכתבי אבות הכנסייה של המאות הראשונות לספירה . כלום את כרמו שלו נטר - שכבר מרגיש הוא את עצמו חופשי לרעות בשדה - זרים ? שאלה זו תישאל ביתר שאת על - ידי הקורא המשכיל שבא מרקע דתי , שעלול לחוש שיש כאן ערבוב של מין בשאינו מינו . תשובות רבות יש בידי להשיב , מקצתן בעלות אופי עקרוני ומקצתן בעלות אופי אישי . נתחיל בענייני ונשלים באישי . יש חוקרים שראו בכתבי אבות הכנסייה מקור לא - אכזב לדרשות ואגדות יהודיות אשר לא נשתמרו במקורות חז"ל שבידינו . חומר זה מכונה " שקיעין", ככותרת שנתן פרופ' שאול ליברמן ז"ל לספרו בתחום זה 1. בגישה זו ישנה אווירה של " פדיון שבויים " - ניסיון לקבץ מחדש נידחים ספרותיים ולהחזירם לאדמת ישראל . עם שגישה זו נראית שמרנית ומשמרת נכסים תרבותיים של היהודים , עלולה היא אף לעורר מחלוקת באשר למידת מהימנותן של האגדות המזוהות אצל אבות הכנסייה כיהודיות . כלום לא שלחו ידם בניסוחים ? כלום לא התאימו אותן לצורכיהם ? ואולי אף עצם ייחוסן כדרשה יהודית איננו אמיתי ? 2 ואכן , בעיה זו נתלבנה כל צורכה בהקשר לחיבור נוצרי אחד מימי הביניים , פגיון האמונה לריימונדס מרטיני , אבל צריכה עיון לגבי כל חיבור נוצרי אחר , הנזקק למקורות יהודיים . גישה מחקרית זו דוגלת בניצול החומר היהודי שנשתמר אצל אבות הכנסייה , על מנת להחזיר עטרה ליושנה . גישה אחרת מדגישה שפריחת האגדה והמדרשים הייתה דווקא בתקופת הצמיחה של הנצרות , ואין להבין את האגדה , לפחות בחלק מרעיונותיה , ללא הבנה בנתיבותיהן של הפרשנות והתיאולוגיה הנוצרית בת התקופה . גישה זו מניחה מידה מסוימת של מגע בין כמה מאבות הכנסייה לבין מלומדים יהודיים . התפתחה ביניהם תחרות פרשנית לכתבי הקודש - בבחינת " שניים אוחזין", ונאחזין , באותה מסורת - וכל אחד טוען " כולה שלי". הגישה המחקרית הזו תחפש ותדגיש במדרשי חז"ל מוטיבים פולמוסיים ואפולוג - טיים , המתבהרים לאור כתבי הנוצרים . ראשי המדברים בגישה זו היו א ' אפטוביצר , א' מרמורשטיין , ובדורנו הפרופסור א"א אורבך ז"ל 4. כמו כן נכתבו כמה מחקרים , שעניינם היה להשוות את דרכי המדרש של הנוצרים והיהודים בפרשה זו או אחרת או בספר מקראי מסוים 5 כאן המגמה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help