sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

צירי התחבורה העיקריים של מישור חוף השרון : כביש ראש - העין - טול - כרם ( מס'444 ) עובר במרזבה , מסילת הברזל תל - אביב - זכרון - יעקב עוברת באבוס המזרחי וכביש תל - אביב - חיפה ( מס'2 ) עובר ברובו באבוס המערבי . את מישור חוף יהודה , ובעיקר את מישור חוף הנגב , מאפיין אלמנט מורפולוגי נוסף על רכסי הכרכר והאבוסים : אלו הם מרחבי חוליות ( דיונות ) , המשתרעים לעתים על פני קילומטרים רבים במישור ( חולות עגור וחולות חלוצה במישור חוף הנגב וחולות זיקים - אשדוד במישור חוף יהודה ) . נופי חוליות אלו הם פרי הסעה של חולות מדלתת הנילוס , באמצעות הזרם הים - תיכוני , והשקעת החולות הללו בדרום החוף . זהו למעשה תהליך של בנייה והרחבת מישור החוף הדרומי של הארץ באמצעות הטענת החולית , המותיר מרחבי חולות גדולים במישור . ככל שמתקדמים צפונה בקו החוף הישראלי הולכת הטענת המוסעת עם הזרם הים - תיכוני ופוחתת . בצפון החוף הישראלי מתחלף תהליך הבנייה של מישור החוף בתהליך של גדוד - כרסום קו החוף ורכס הכרכר המערבי על ידי גלי הים . לשינוי המגמה הזאת יש השפעה גיאומורפולוגית ברורה על מתאר קו החוף הישראלי : מחבל עזה עד אזור תל - אביב - יפו זהו קו חוף תמים ללא כפים ומפרצים , שמתארו קשתי , ואילו מקו תל - אביב - יפו צפונה נושא קו החוף אופי יותר ויותר מפורץ , כתוצאה מתהליכי הגדוד החופי , ומתארו ישר , בכיוון צפון - דרום . פלוביומורפולוגיה סדרה צפופה של נחלים חוצה את מישור החוף מצפונו עד דרומו , באפיקים כמעט מקבילים שכיוונם מזרח - מערב . נחלים אלו , הנשפכים לים התיכון , חוצים את המישור בתעלות זרימה שרובן עוצבו למעשה על ידי האדם - הסדרת גדות הנחל , שינוי החתך באמצעים מלאכותיים וכדומה . תופעה מעניינת נצפית בנחלים החוצים את מישור השרון - הטיית מסלולי הערוצים מכיוון מערבי לכיוון צפוני - מערבי . נראה כי הגורם להטיה הוא סכירת דרכם של הנחלים במחסום החוליות , המקביל לחוף . כיוון התנועה של החוליות היה מדרום לצפון , והדבר גרם לסטיית הנחלים צפונה , כדי לעקוף את המחסום המתקדם הזה . במקומות שבהם לא עקפו הנחלים את החוליות , אכן נחסמו הזרימות . עמקי המרזבה שבין רכסי הכרכר הוצפו , וכך החלו להיווצר ביצות במישור החוף ( ביצות נחל ארן , ביצות נחל דליה , ביצות כבארה , ביצת פולג , ביצת הרצליה וביצות הירקון ) . בתקופות קדומות בוצעו פריצות מלאכותיות ברכסי הכרכר , כדי לנקז את הביצות לעבר הים . דוגמאות יפות לכך הן הפרצה בנחל ארן ליד מחנה המעצר בעתלית , פרצת נחל פולג מדרום לאודים ופרצת הנקבה של נחל גלילות באזור הרצליה . בעמוד ממול : למעלה : ברכת מי תהום בשמורת חולות נצנים למטה : מבט מן האוויר על אזור קרית גת

כתר הוצאה לאור

ידיעות אחרונות

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help