sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הזאת בשני הקמרים המזרחיים - חצרה וחתירה - שם נטיית אגפיהם הדרומיים - מזרחיים מגיעה ל - 70 - ,80 ובמדרונות הסלע הקשה מפותח נוף מרהיב של מצלעות . הקערים שבין קמרי הנגב הצפוני רחבים למדי ; קרקעיתם מפולסת - תוצאה של השקעת חומרי בליה בקרקעיתם - ולעתים מכוסה בחולות שמקורם בסחיפה קדומה מהרי עבר הירדן - חולות מישור ימין למשל . יש קשר הדוק בין המבנה הזה של קמרים וקערים לבין מערכת התחבורה של הר הנגב הצפוני . מרבית צירי התנועה בנגב הצפוני , כולל מסילת הברזל לנחל צין , מנצלים את הקערים שבין קמרי הנגב הצפוני כפרוזדורי תנועה - כביש באר - שבע - נצנה , כביש דימונה - שדה - בוקר , כביש ממשית - אורון וכביש דימונה - צפע - ערד . רק הכביש מבאר שבע לצמת הערבה חוצה את המבנים הקמרוניים והקערוריים לסירוגין , אך הוא מנצל מפערי מים נוחים בקמרים , כגון מפער בקעת שורר ומפער ממשית . תופעה גיאומורפולוגית מרשימה בהר הנגב הצפוני היא קיומם של שני מכתשים - המכתש הגדול ( חתירה ) והמכתש הקטן ( חצרה ) . זוהי אחת הדוגמאות הדרמטיות לתופעת היפוך התבליט - מבנה קמרוני ש"תוכנו"נסחף והוא הפך לבקעה סגורה . תופעה הפוכה לזאת של המכתשים אפשר לזהות בבקעת צין שבגבול הנגב הצפוני והתיכון - הר צין וגבעת מדור . הללו הם הרי משאר בולטים במרכזו של קער . מישורי החולות של הנגב

כתר הוצאה לאור

ידיעות אחרונות

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help