sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

במשמעות דומה נזכרת ארץ כנען בסיפורים השונים מימי ההתנחלות , ולפיכך לא נכללו בה אזורי ההתיישבות הישראלית בעבר הירדן ( ברייג : יב ; לג : יח ; במילב : לב ; לה : יד . ( הדבר בולט במיוחד בסיפור הקדום על המזבח שבנו שבטי _עבר הירדן יאל מול ארץ כנען אל גלילות הירדן אל עבר בני ישראלי ( יהוי כב -.ט ואילך . ( שבטי עבר הירדן הלכו 'משלד ; אשר בארץ כנען אל ארץ הגלעדי ( פסוק ט , ( והשליחים חזרו ימאת בני ראובן ומאת בני גד ( רק שני השבטים האלה נזכרים בסיפור הקדום ) מארץ הגלעד אל ארץ כנען אל בני ישראלי ( פסוק לב . ( מאלפת ביותר היא הטענה המובאת להצדקת בנייתו של המזבח - - _( ואם לא מדאגה מדבר עשינו את זאת לאמר מחר יאמרו בניכם לבנינו לאמר מה לכם ולה' אלהי ישראל . וגבול נתן הי ביננו וביניכם בני ראובן ובני גד את הירדן אין לכם חלק בה,-- ( פסוקים כד-כה . ( כאן באה לידי ביטוי ברור ההשקפה הקדומה , שארץ הגלעד היא מחוץ לגבולות ארץ כנען , ולפיכך מתעורר החשש , שמא תישאר גם מחוץ לגבולות נחלותיהם של שבטי ישראל , על כל הכרוך בכך בענייני קודש וחול . לכך מתאים גם תיאור כנען בלוח העמים ( בר' י : טו ואילך . ( גיבור כנען הוא צידון , שהאפילה על שאר הערים שבדרום פיניקיה בתקופת ההתנחלות , עד כי השם צידונים היה לשם נרדף לפיניקים כנענים : ויהי גבול הכנעני מצידן באכה גךךה עד עזה בואכה סדמה ועמךה ואךמה וצבים עד לשע ( ברי י : יט . ( מסתבר אפוא , כי בתקופה ההיא כלל תחום השפעתה של צידון את כל חבל החוף , מפיניקיה עד עזה שבקירבת גבול מצרים , ואף השתרע מזרחה , לעבר הערים הקדומות ששכנו לפי המסורת בחלק הדרומי של כיכר הירדן . המסורת בדבר תחומה של ארץ כנען למן הנגב ועד לבוא חמת מופיעה גם בתיאורים אחרים במקרא , כגון 'ממדבר צן עד רחב לבא חמת' ( במי יג : כא . ( גם הכיבושים הישראליים מתוארים במסגרת זו , הן הכיבושים בררום : 'מקדש ברנע ועד עזה ואת כל ארץ גשן עד גבעוך ( יהוי י : מא , ( הן הכיבוש הכללי ; ימן ההר החלק העלה שעיר ועד בעל גד בבקעת הלבנון תחת הר חרמון' ( יהר יא : יז ; והשווה יהר יב : ז . ( הואיל וההתנחלות הישראלית לא הגיעה עד הקצה הצפוני של ארץ כנען , נוצר המושג 'הארץ הנשארת' — כלומר , הארץ שלא נכבשה — שגבולה ? מבעל גד תחת הר חרמון עד לבוא חמת' ( יהר ו _יח 18 וראה גם שופ' . וו : 1 עם התנחלותם של שבטי ישראל ושל שאר העמים הקרובים ועם חלוף השלטון המצרי בכנען חל שינוי במציאות המדינית והיישובית של 'ארץ כנען לגבולותיה . ' ואולם , במסורת המקראית לא נשתבח תוואי הגבול הקדום בימי בואם של השבטים , והדיו מהדהדים עד שלהי תקופת המלוכה . בסיפור המרגלים נשארה לבוא חמת נקודת גבול נכספת בצפון ( במ' יג : כא . ( בימי דויד ושלמה ( דה"א יג : ה ; _מל''א ח : סה ; דה"ב ז : ח ) ובימי ירבעם הב ) _' מל"ב יד : כה ; עמוס ו : יד ) שוב היתה לבוא נקודת גבול בין ממלכת ישראל ובין ממלכת חמת , אחת הממלכות הניאו חיתיות שבצפון סוריה . מתקופה זו קיבלה העיר לבוא את התוספת המייחדת חמת , שהולידה את הפירוש המוטעה שאין לבוא שם של עיר , אלא ציון גבולה של חמת , בואך חמת . בצד גבול ההתנחלות הישראלית לאמיתו , שבא לידי ביטוי במטבע 'מדן ועד באר שבע / רווח מושג נרחב יותר , שיסודו בגבולותיה המסורתיים של כנען ; מלבוא חמת עד נחל מצרים ( ימי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help