sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

_ב'מעלה אךמיםי ( יהוי טו ? , 1- . יח : יז , ( אמנם מכונה בשם ידרך הערבהי ( שמ"ב ד : ז ; מל'יב כה ? , 7- . ירי לט : _ד,- _נב.- ז , ( אלא שאין זה , למעשה , שם מיוחד לדרך זו , כי אם בינוי לדרכים השונות שירדו לערבה , כגון הדרך בנגב שירדה אל הערבה שמדרום לים המלח ( דבי ב : ח . ( הקטע מיריחו מזרחה נקרא גם ידרך הירדן' ( יהוי ב ; ז . ( ז . מסביבת חברון י רדה דרך לעין _^ די . הסיפור על המסע בימי יהושפט מלמד , שדרך זו נמשכה למואב , מן הסתם דרך המעבר הרדוד של ים המלח מול _ה'לקזוןי ( דהי'ב כ . ( המעלה התלול של דרך זו בסביבת עין גדי נקרא ימעלה הציץ' ( דה"ב כ : טז . ( מעל לעין גרי נבנתה מצודה ישראלית ליד דרך זו , אולי בגלל נסיון הפלישה של המואבים . שתי מצודות מימי מלכי יהודה שנתגלו בסביבת נחל צאלים מעידות , שגם שם ירדה דרך אל חוף ים המלח . היתה זו הדרך הנוחה והקצרה ביותר למואב . ג . בהר אפרים א . דרך הרוחב הנוחה והחשובה ביותר עלתה מסביבת שובה בשרון לסביבת שומרון ולשכם . משם נמשכה בדרך האורך צפונה מזרחה עד תרצה וירדה לאורך ואדי פאךעה אל מעברות הירדן החשובות שבאיזור אדם העיר . קו זה הוא הנוח ביותר לחציית הריה התיכוניים של הארץ , ומכאן חשיבותן המיוחדת של שכם ותרצה , ולימים של שומרון . ב . דרך דרומית יותר עלתה להר בית אל מסביבת אפק . בתקופה הרומית נודעה חשיבות רבה לכביש בין _אנטיפקן יס ( אפק ) לגופנא , אך אין אנו יודעים אם בתקופת המקרא עברה הדרך באותו התוואי . מסביבת בית אל המשיכה מזרחה לעמק הירדן לעבר נ _^ ךת ויריחו . זוהי 'דרך המדברי שבמקרא ( יהוי / , 101 שופ' כ : מב , ( הנזכרת , כפי הנראה , גם בשם 'דרך הגבול' ( שמ"א יג : יח . ( אם אין לפנינו שיבוש , רומה , שדרך זו עברה ברובה בגבול המסורתי שבין בנימין ובין בית יוסף ( יהו' טז : א-ב 1 יח : יב-יג , ( שהיה לימים הגבול בין ממלכות יהודה וישראל . סעיף של דרך זו נזכר , כנראה , גם _בשמ''ב ב : כד . במקרא נזכרת גם יךךך עפרה' ( שמ"א יג : יז , ( שעברה ממזרח למסילה הראשית והוליכה מסביבת מכמש לעפרה ולבעל חצור , אלא שהיתה זו דרך בעלת חשיבות מקומית בלבד . . 4 בגליל דרך בעלת חשיבות מרובה חצתה את הגליל התחתון מעמק עכו עד עמק הירדן מדרום לכינרת . עד לתקופה מאוחרת נודעה דרך זו בשם דךב אל חוךנה ( דרך החוךנים , ( שכן היתה זו הדרך העיקרית שחיברה את החורן ואת החלקים הצפוניים של עבר הירדן עם איזור החוף . הדרך עברה בבקעת _: בנאל ובחלקה המערבי של בקעת _בית נטופה . לאורכה נתגלתה שרשרת של יישובים כנעניים וישראליים , מ 1 < ל עביךיה ( ינועם (? שעל מעברות הירדן במוצא נחל יבנאל ועד יבנאל ו 1 < ךמים ( אךמי הנקב ) שבבקעת יבנאל וחנתון שבבקעת בית נטופה . בתקופת המקרא שימשה דרך זו לא אחת תחליף לסעיפי ידרך היםי בעמק יזרעאל . יש מקום להניח , שהדבר קרה 9 ג ראה : יי ברסלבי , הידעת את הארץ , ג : ים המלח סביב סביב , תל אביב תשי"א , עמי -38ו 40 . 4 יי אהרוני , ידיעות , כב ( תשי"דו , ( עמי םג . 32- ו 4 הנ"ל , ידיעות , כה ( תשכ"א , ( עמי 42 . 24 ראה ספרו של סאריסאלו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help