sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

ב . דרכים ארציות רשת הדרבים הארציות , ששימשו את התחבורה בין חלקיה השונים של הארץ , נקבעה אף היא בעיקר _על פי שתי הדרכים הראשיות שבמערב ובמזרח , ששימשו לצרכים בינלאומיים וארציים כאחד . הדרכים הארציות היו ברובן דרכי רוחב , שחיברו את שתי הדרכים הראשיות זו עם זו . בגלל הקשיים הטופוגראפיים מעטות דרכי האורך החוצות את הארץ מצפון לדרום במקביל לדרכים הראשיות ( וראה מפה . ( 3 דרך האורך הארצית העיקרית היתה מסילת ההר ( שופ' כא : יט _, ( שהתמשכה לאורך רכס ההר מדרום לצפון . בקטע שבין חברון לשכם נמשכה דרך זו לאורך פרשת המים , בקירוב 1 הנחלים העמוקים שמשני עבריה מנעו כל סטייה ימינה או שמאלה . הערים הראשיות שבהר שכנו ליד דרך זו או בקירבתה , כגון דביר , חברון , בית לחם , ירושלים , מצפה ובית אל . הקטע הקרוב לבית לחם נקרא 'ךךך _*< פךתהי ( ברי לה : יט ; מח : ז . ( המסילה שעלתה מבית אל לשכם נזכרת בתיאורה של שילה ( שופ' כא : יט . ( משכם התפצלה הדרך לשני סעיפים ו סעיף מערבי עבר דרך שמרון , דוחן , יבלעם ובית הגן לעמק יזרעאל , וסעיף מזרחי הגיע דרך תרצה ובזק לעמק בית שאן . קטע של הסעיף המערבי שבין יזרעאל לבית הגן , המכונה במקרא בשם ידרך בית הגן , ' עבר _ב'מעלה גורי ( מל"ב ט : כז . ( גם מדרום לחברון התפצלה הדרך לכמה סעיפים . המערבי שבהם ירד דרך דומה ומךמנה לבאר שבע , ומשם המשיך דרומה לסביבת ניצנה לעבר 'דרך שור , ' שירדה מצרימה . הסעיף המזרחי פנה מחברון לעבר _יוו-זה ו 1 < שתמוע וירד לסביבת _ןגךד וחךמה . משם נמשך דרומה ועבר בלב הנגב דרך ערוער , _ץבךת ובאר חפיר לקדש ברנע . בתוואי זה נתגלתה שרשרת של מצודות מימי המלוכה הישראלית , ועל כן יש מקום להניח , שזו 'ךךך האתרים' המקראית , שהוליכה מקדש ברנע לערר ( במי כא : א . ( _דרך אורך שנייה עלתה לאורך השקע העמוק של עמק הירדן מיריחו עד עמק בית שאן . למעשה היו שתי דרכים מקבילות משני עברי הירדן , אך המזרחית היתה חשובה יותר בגלל היישובים הרבים ששכנו לאורכה , כגון אךם , צרתן , סכות , צפון ו ? חל . זו 'ךךך _הכק : ר' שבמקרא ( שמ"ב יח : כג . ( דרך אחרת התמשכה לאורך הערבה מדרום לים המלח וחיברה את צוער ואת תמר עם אילת שבמפרץ ים סוף , ועל כן שמה במקרא 'דרך ים סוףי ( שמי יג : יח ; במ' יד ; בה ; כא : ד ; דב' א : מ ; ב -.א . ( בין שתי דרכים אלו חצץ ים המלח , כי המתלולים הזקופים מנעו מעבר לאורך חופיו . אין אנו יודעים אם בתקופת המקרא כבר התנהלה בו תחבורה ימית , כפי שמסופר על תקופות מאוחרות יותר . אפשר לשער , שקטע הדרך שממזרח לאדום נקרא בשם 'דרך מדבר אדום , ' בדומה ל'דרך מדבר מואב' ( דבי ח : ב . ( במקרא משמש שם זה — כנראה בטעות — במקביל ל'דרך אדום' ( מל"ב ג : ח , כ . ( יש מקום להניח , כי הדרכים שהוליכו מיהודה לאדום ולמואב נקראו ידרך אדום' ו'דרך מואבי , וכי הדרכים במדבר שממזרח להן נקראו 'דרך מדבר מואב' או 'דרך מדבר אדום . ' דרכי אורך נוספות בעלות חשיבות היו גם בשפלת יהודה , שבה הקשיים הטופוגראפיים אינם כה רבים ואין מעצור לפני התנועה לכל עבר . חשיבות מיוחדת נודעה לדרך שעלתה מלכיש לעמק אילון והתמשכה ממזרח לרכס שעליו שכנו מורשת גת ( תל גודד / תל אל ג'ךיךה ) ועזקה . בימי מלכי יהודה נבנתה ליד דרך זו מצודה חזקה ( _ח'ירבת ךסם זךך'בע הדרומית , ( 34 ראה 109 .- . ק 1 , / £ / , _\ ( 1960 ) , ח 810 ל , ' \! . ץ 5 ג את המצודה הזאת , שתכניתה דומה לזו של מצודות קדש ברנע וחורכת עוזה ( חירבת עיזה , ( גילה ל"י רחמני . ראה : ידיעות , כדו ( תשכ"ד , ( עמי . 214-209

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help