sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

שהוא הגבול בין אדום למואב , בעיי העברים . ברשימה זו אין אף תחנה אחת במואב התיכונה בין נחל זרד לארנון , כגון קיר מואב ( גידף , ( הלוא היא בירת מואב , השוכנת ליד ידרך המלך . בכל זאת ברור , כי הכוונה לדרך זו , הואיל והתחנה הנזכרת לאחר נחל זרד היא דיבון , השוכנת ליד הדרך שמצפון לארנון ומכונה כאן בכינוי הנוסף ריבור גד , שהוא כינר אנאכרוניסטי על שם השבט הישראלי שהתנחל באיזור זה . משם המשיכו בני ישראל לאורך הדרך צפונה , אך בסביבת מיךבא פנו מערבה , לעבר ערבות מואב שבדרום עמק הירדן . בכל התקופות שכנו היישובים החשובים של עבר הירדן לאורך _'דרך המלך : ' נוה , קרניים ועשתרות בבשן , רמות גלער , ,, ןוז ויג 5 הה בגלעד , רבת עמון , בירת בני עמון , וחשבון , בירתו הקדומה של סיחון מלך האמורי 1 מידבא וריבון במישור מואב שמצפון לארנון " מךמן וקיר מואב במואב התיכונה ; סלע ובצרה בצפון אדום . משם יצאו שני סעיפים , שחצו את המדבר ופנו לעבר מצרים ' ( א ) הדרך הצפונית , שעברה במדבר צין ובקדש ברנע והגיעה למצרים ב ' דרך שור' ? ( ב ) הדרך הדרומית , שהתמשכה לאורך הרי אדום דרומה , עברה בסביבת תימן ורקם וירדה אל אילת , קצה הדרומי של הערבה . לאחר מכן חצתה את מדבר פארן , דרך _^ _ ת'מד _י וקלעת א נחל , והגיעה למצרים בסביבת סואץ של ימינו . הקטע של ידרך המלך שעבר במדבר היה אפוא גדול בהרבה מן הקטע של ידרך היםי שעבר במדבר . המחקר הארכיאולוגי של עבר הירדן הוכיח , שלא בכל התקופות היו יישובים פורחים לאורך דרך זו , בניגוד לתמונה הכללית של 'דרך היםי . בתקופת המקרא פרח היישוב לאורך ' דרך המלך' בשני פרקי זמן : בשלהי האלף השלישי לפני סה"נ ובעת התנחלותם של שבטי ישראל , למן המאה הי"ג ועד שלהי תקופת הברזל . בפרקי הזמן הארוכים של ירידה יישובית חיו באיזור בעיקר שבטי נוודים . לא כן בגלעד הצפוני , מקום המיפגש של ידרך היםי וידרך המלךי . מסביבת רמות גלעד צפונה היתה רציפות יישובית כמו לאורך 'דרך היםי . ניכרת בבירור השפעתה של דרך חשובה זו על ייסוד היישובים , פריחתם ורציפותם ההיסטורית . קצרים עוד יותר היו פרקי הזמן של היישוב בנגב , שהצטמצמו לתקופה קצרה בשלהי האלף השלישי ולתקופה שבין המאה הי"א או היי לפני סה"נ ובין המאה הזי לפני סה"נ . ' דרך המלך' שגשגה אפוא במיוחד רק כאשר החבלים לאורכה היו מיושבים . אך גם כאשר לא היה באיזור יישוב של קבע , התחרה נתיב זה עם 'דרך הים , ' ונוודי המדבר השתמשו בו לא רק לנדודיהם , אלא גם להולכת שיירותיהם לשם מסחר והעברת מוצרי חקלאות ומלאכה בין ארצות היישוב . חשיבות מיוחדת נודעה ל'דרך המלך בגלל הסחר עם דרום ערב . בימי המלוכה הישראלית היתה התחרות חריפה בין ישראל לארם דמשק על השליטה על 'דרך המלך , ובכל שעת כושר ניסו הארמים להשתלט על האיזור ( מל"ב י : לג ; טז : ו . ( עם כיבוש דמשק בידי האשורים ירשו הללו גם את השליטה על ידרך המלך . בהמשך למסעות המלחמה על דמשק על פי רוב פלשו האשורים גם לעבר הירדן ולאזורי הערבים . 51 במפת פויטינגר הרומית _3 ) ת 3 ת _86 ת ( 7361113 ? _£ 1111 נקראת א ת מד בשם פאק 313 ) ו . _(?( מסתבר . שגם שמה של תחנה זו בא בתוספת כינוי המדבר שבו שכנה , בדומה לאיל ( ת ) פארן ? במפה האמורה נשתמר רק החלק השני של השם . התפתחות דומה אולי עברה גם על שמה של פיראן שבחלק הדרומי של חצי האי סיני ( וראה להלן , עמי . 160 2 ג ני גליק , עבר הירדן המזרחי , ירושלים תש"ו , עמי 34 ואילך . גג בי מזר , יייסורה של ממלכת ארם ויחסיה עם ישראלי , בימי בית ראשון , עמי = 157-152 כנען וישראל , עמי . 267-245

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help