sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

מקבילים . לאורך עבר הירדן יש פרשת מים כפולה _; רוב הנחלים היורדים מרמת ההר מערבה הם קצרים , ופרשת המים ביניהם ובין היובלים המזרחיים מרוחקת 25-20 ק"מ מן הערבה ומעמק הירדן . לעומת זה יש ארבעה נחלים גדולים , שיובליהם באים ממרחק רב יותר וזורמים באפיק עמוק לאורך 50-40 ק"מ . נחלים אלה , המחלקים את עבר הירדן לחלקיו הגיאוגראפיים השונים , הם _הלךמוך ( ששמו נזכר לראשונה במשנה , ( ה _? בוק , האךנון ונחל זרד . הדרך המקיפה אפיקים עמוקים אלה עוברת בתוואי נוח במרחק 50-40 ק"מ מן הערבה , ולאורכה עוברת היום מסילתיברזל . חסרונה של דרך זו הוא , שהיא עוברת , למעשה , במדבר . המסלול המערבי , לעומת זה , נמשך לאורך פרשת המים המשנית . יתרונה הוא , שהיא עוברת לאורך יישובים ומקורות מים , אך חסרונה הוא , שיש בה מעברי חצייה קשים באפיקי הנחלים הגדולים . המקורות השונים ושרידי היישובים העתיקים מוכיחים , כי ברוב התקופות היה התוואי המערבי העיקרי , ומעברי הנחלים — כגון המסילה בארנון — זבו לטיפול מיוחד . ברבת עמון נפגשים שני המסלולים , ומכאן חשיבותה הרבה של עיר זו לשליטה על ידרך המלך . הואיל רדרך המלך עברה בקירבת המדבר ובאזורים שבהם השלטון והיישוב לא תמיד היו קבועים , שימשה בראש וראשונה נתיב לנוודים . ואכן , המקורות החיצוניים הקדומים מספרים רק מעט מאוד על מסעות שהתנהלו לאורכה , ואת הידיעות המעטות עליה אנו שואבים , למעשה , מן המקרא . מסע קדום ביותר בידרך המלך מתואר בברי יד , אף שהכרונולוגיה הקושרת את המסע הזה עם אברהם עדיין לוטה בערפל . במסעם לערי הכיכר עברו ארבעת מלכי הצפון בעבר הירדן מצפון לדרום : מבירת הבשן עשתרות וקךנים שכנתה — שירשה את מקומה של עשתרות בתקופה מאוחרת יותר — הגיעו אל העיר הם שבצפון הגלעד , 6 ק"מ מררום מערב לבית אךבאל / אךבד ; אל שוה קךיתים שבמישור מואב , הלוא היא קריתיים שברשימת ערי ראובן ( יהר יג : יט ;( אל הר שעיר יעד איל פארן אשר על המדברי , שהיא , כפי הנראה , אילת , השוכנת בגבול מדבר פארן רחב הידיים . היתה זו הנקודה הדרומית ביותר של המסע , וממנה שבו יאל עץ משפט הוא קדש ( בךנע . ( בתיאור המסע נזכרות אפוא רק הבירות או נקודות מפתח בחבלים הראשיים של עבר הירדן — הבשן , הגלעד , מישור מואב ושעיר אדום — עד נקודת המפתח שבדרום ; אילת . קרניים ועשתרות שכנו ליד ידרך המלך / והם שכנה בקירבתה . קריתיים היתה , כנראה , מערבית יותר ( אל קךלאת , ( ואילו זהותה של שווה הקדומה אינה ידועה . בתיאור מסעם של בני ישראל מקדש ברנע לעבר ערבות מואב מול יריחו נזכרות תחנות שונות בחלק הדרומי של 'דרך המלך . בני ישראל ביקשו רשות _לעבורב'דרך המלך ) ' במיכ : יז ; כא : כב , ( וכאשר הושבו פניהם ריקם , הלכו 'דרך ים סוף לסבב את ארץ אדום' ( במי כא : ד , ( כלומר , מאילת עלו לקצה הדרומי של אדום ומשם המשיכו לאורך גבול המדבר במסלול המזרחי , המכונה ידרך מדבר מואב' ( דבי ב : ח . ( מלבד זה נשתמרו במקרא שמותיהן של במה תחנות מסע לאורך _'דרך המלך ; צלמונה , 3 ונון , אובות , _עיי ה _/ גבךים שבגבול מואב , דיבון גד , עלמון ךבלתימה , הרי העברים לפני נבו וערבוית מואב על לךךן ירחו . מקדש ברנע ירדו בני ישראל בקו ישר אל הערבה , מן הסתם לאורך נחל צין ( ואדי פקךה , ( חצו את הערבה בסביבת עין חצבה ( עין חצב י ת _>? רי , ( ומשם עלו דרך פונון , בקירבת העיר נחש — הנרמזת , כפי הנראה , בסיפור על נחש הנחושת ( במי כא : ר-ט ) — והגיעו אל _'דרך המלך' באדום התיכונה , מדרום לבצךה ולסלע . משם פנו לאורך 'דרך המלךי צפונה ועברו את נחל זרד , 30 דיון על מסלול מסע זה ראה להלן , עמי / 164-163 וראה גם מפה . 20

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help