sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

פרק שני הדרכים בתולדות ארץ ישראל וחבליה נודעת חשיבות רבה לדרכים , בהיותן עורקי התנועה הבינלאומית במסגרת המזרח הקדמון . שלא כמבנה הגיאוגראפי של הארץ , שסייע לפיצולה , סייעו הדרכים החשובות שעברו בה לאיחודה המדיני והכלכלי , אף כי לעתים קרובות תחת מרותה של מעצמה זרה . שטחה המבותר של הארץ הכתיב במידה רבה את מסלול הדרכים , שעברו בתוואי כמעט קבוע בכל הזמנים . בצומתי הדרכים הראשיות ובנקודות המפתח קמו ערים חשובות , שגורלן היה תלוי בהתפתחות הדרך מבחינה כלכלית ובטחונית . בחבלים מסוימים עברו דרכים , ואילו בחבלים אחרים חסרו , ולכן יש לראות בדרכים אחד הגורמים המכריעים להתפתחות היישוב באזוריה השונים של הארץ . בארץ מעבר אפשר להבחין בשלושה סוגי דרכים , בהתאם לתפקידן ולמידת חשיבותן : ( א ) דרכים בינלאומיות , ( ב ) דרכים ארציות ) ,- ג ) דרכים מקומיות . ברור , שחלוקה זו היא סכימאטית מאוד , שכן מסלולי הדרכים הבינלאומיות היו תלויים בנסיבות ההיסטוריות , ובנסיבות מסוימות יכלו גם דרכים ארציות לשמש מעבר לשיירות מארצות אחרות . הדרכים ניכרות בעיקר לפי התחנות והערים שקמו לאורכן . בתקופת המקרא הצטמצמה הכשרת דרך לסיקול אבנים וליישור פני האדמה , ורק במקומות קשים למעבר נזקקו הסוללים לחציבה . במשמעות זו נזכרת סלילת דרכים במקרא , כגון : 'סלו סלו המסלה סקלו מאבן' ( ישי סב : י ; וראה שם גם נז ? יד ו כן ראה מ : ג ; מט ; יא ; יר' יח : טו . ( את מעברות נהר 1 _^ ל כלב של ביירות חצבו פרעוני הממלכה החדשה של מצרים , והכובשים שבאו אחריהם חידשון . מישע מלך מואב מתפאר במצבתו , שבנה את _ערוער ועשה את 'המסלת בארנך ( שורה , ( 26 כלומר , סלל את מעבר האתון שליד ערוער . על מסלולי הדרכים יש בידנו שלושה סוגי מקורות : ( א ) שמות דרכים ותיאוריהם במקרא ובכתובים חיצוניים קדומים , בעיקר מצריים ואשוריים . על פי רוב הידיעות הנוגעות לענייננו מובאות שם באורח מקרי , אגב תיאור מסעות של אנשים , שיירות או צבא . ראוי להדגיש , כי הדרכים המכונות במקרא בשמות על פי רוב נקראות לפי סופן , כגון 'דרך שורי , שפירושה הדרך המוליכה לשור , 'דרך אדום / שפירושה הדרך העולה לאדום . מעטים מאוד המקרים שבהם נקראה דרך על שם תכונה מיוחדת או הסביבה שבה עברה , בגון _ידרך המלךי . ( ב ) המחקר הארכיאולוגי , המגלה שורות של יישובים לאורך הדרכים . ( ג ) דרכים מאוחרות יותר — כגון דרכים רומיות ואף דרכים בנות ימינו — מתוך ההנחה , כי באזורים רבים לא חל שינוי בתוואי הדרכים בגלל התנאים הטופוגראפיים . ו יוסף בן מתתיהו מספר , ששלמה המלך ריצף באבנים שחורות את כל הדרכים שעלו לירושלים ( קדמי ח" אך דברים אלה אינם אלא אנאברוניזם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help