sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

דדליפה ) ואולי בחותם דרום ערבי מבית אל . בצד _סחר המעבר , שממנו נהנתה הארץ בתווכה בין הארצות השכנות , בעיקר בסחר בחפצי מותרות יקרי ערך , עסקו סוחרי הארץ גם ביצוא וביבוא . בימי קדם ייצאה הארץ בעיקר עודפים של תוצרת חקלאית , כגון תבואה , שמן , יין ודבש ( מל"א ה : כה ; יחי כז : יז , ( וכן צךי ל 71 רכ ז רפואה ומיני בשמים ( ברי לז . ? כה ; מג : יא ; יחי בז ; יז . ( הצרי הופק מעצים שבגלעד המיוער ( ירי ח : כב . ( סחורות היבוא כללו חפצי מותרות ובגדים ממצרים ( יח' בזח , ( עצי בנייה ודגים מפיניקיה ( נחמי יג : טז ) וגם , באמור , חפצי מותרות ובשמים מדרום ערב . עדות על יבוא מסוג זה ממצרים כלולה כבר במכתבי אל עמארנה : במכתב למלך גזר מודיע פרעה , ששלח כסף , זהב , חליפות בגדים , אבנים יקרות וכיסאות משובצים בשנהב תמורת משלוח של שפחות נאות . . 3 דיג וס & נות ברוב התקופות עסקו תושבי הארץ בדיג בים התיכון ובים כינרת , בייחוד בסירות קטנות , שלא נזקקו למעגנים עמוקים . אך המקורות שבידנו על הדיג מעטים ביותר , רדומה , שהיקפו וחשיבותו הכלכלית היו מוגבלים . הספנות מעולם לא מילאה תפקיד חשוב בכלכלת הארץ , למרות חופה הארוך . הסיבות העיקריות לכך היו העדר מפרצים נוחים לעגינה ורצועת החולות הנודדים , שהרחיקו את הדרכים מן החוף . מצב הפוך היה בחוף הפיניקי , שבו שגשגו ערי נמל כגון צור , צידון ואךוד . עם זאת קמו גם לאורך חופה של ארץ ישראל ערי נמל , שניצלו מקומות עגינה נוחים יותר , כגון מפרצים קטנים או כפי סלעים . ערי הנמל החשובות היו עבו , דאר , יפו ואשקלון . ביניהן היו מקומות עגינה נוספים , בעיקר בשפכי הנחלים , שנתנו מחסה מסוים לספינות חופים קטנות . מערי הנמל הקטנות שקמו בשפכי הנחלים אנו מכירים מן החפירות את תל אבו הואם שבשפך הקישון , את תל קסילה שבשפך הירקון ואת תל מור ( תל >< ל חי ¥ יר ) שבשפך נחל לביש ( ואדי סכךיר _- . ( מעטות הידיעות שבידנו על ספנות בנמלי הארץ בתקופת הברונזה . לוחות חומר שנמצאו באוגרית מעידים על קשרי מסחר בינה ובין ערי חוף שונות , ובהן ארוד , גבל , צור , עכו , אשדוד ואשקלון . סחורות היבוא של אוגרית כללו דגים , חלב , צמר , אריגים ובגדים . הערות הברורה ביותר בלולה במגילת ון אמון , שנתחברה בראשית המאה הי"א לפני סה"נ . נזכר בה צי של הת'כר ( סכל , ( אחד מיגויי היםי , שהתיישב בדאר . דאר היא היחידה מארבע ערי הנמל הנ"ל 17 ראה : 15-17 . קק 0111 £ _^ , 8 / , 15011 71 ( 1938 ) , . א 16 ראה _: . קק 9-16 ; ¥ . _\* _4 _\!\ , 84508 , 196 ( 1969 ) , . קק _£ , 84508 , 151 ( 1958 ) , וחוח 8 _^* £ . 4 . . _13 ת 65 ; 1 . _0 _\\' _, _1- ; 1 . ק 59-65 ; * 1 . 1 < _6150 , / 61 _# . . קק _6 . 84508 , 199 ( 1970 ) , חזוח * , 0 £ 4 . . _13 ת 33-36 37-45 ; 0 . _^ . \ ' ; 1 . קק _^ , _84508 , 209 ( 1973 ) , ח _016 \ ' _613 125-136 ) 19 . קק 487 { 84 . _XXX _^ _, . ק £ 7 _, א 4 20 מ נון , הררג העברי הקדום , מרחביה תשכ"ר . 21 ראה : 1-69 . קק 0048 , 1 \ ' ( 1934 ) , , ח 1110 וח 22 _8 \ _¥ . _93 בי _מייזלר ( מזר , ( ארץ ישראל , א , ירושלים תשי"א , עמי 23 . 71-45 מי דותן , ידיעות , כד ( תש"ך , ( עמי ם 2 ל32- ו . 24 ראה : \\ , , _וו-ז _^ 0 ט _י 01 _( 1 _י 0 \ , _1€80101580 ) זץ 142 ; } . 1 < 011 _^ _3 . ק _0 , /]/ , ? 3115 1962 , ל / _1 _£ 0 _> 7 //< . ץ _6 ק _30 ו . _/\ . $ _01 _י ן _0 . 6160-61 . קק _6 _>' , 105 , 111 ( 1973 ) , ח 156 ; _/< . ¥ . _831 _^ ח 0 _* . 79 , 9 , 16 3 א 25 ? 3115 1970 . ראה : 26 . ק £ _7 , א 4

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help