sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אקלים ים תיכוני במרכזה ובצפונה לעומת אקלים מדברי בדרומה ; קיומו של פיתוח דל בהריה לעומת מערך יישובי צפוף ברצועת החוף ; קיומה של מורשת היסטורית בארץ עתיקה לעומת הצורך בפיתוח טכנלוגי ומודרניזציה ; הימצאותו של יישוב ותיק ומסורתי מול עליה חדשה והמונית ; נתוני טבע כבסיס לתכנון לעומת גבולות מדינה מלאכותיים ושרירותיים ; הרצון להתפתחות מתקדמת ברמה אירופיאית מול הימצאותה במרחב מזרח תיכוני ; השאיפה ליצירה ולבניין לעומת העוני והמחסור במקורות גלם וקרקע ; קיומם של יישובים קטנים ומרכזים עירוניים בלתי מפותחים לעומת הצורך בבניית ערים גדולות בעבור האוכלוסיה הגדלה . ניתן לומר , שמצבים מנוגדים אלה , נוסף על רבים אחרים מן התחום הכלכלי והפוליטי , שימשו אתגר ממדריגה ראשונה למתכננים . עמדה אז בפניהם המשימה החשובה של בניית מדינה ושיקומו של עם , תוך כדי יצירת יש מאין , בתנופה חזקה ובזמן קצר יחסית , על רקע של צרכים ולחץ ההווה . תכנון לאומי כאמצעי לפיתוח ואכן , בתכנון לאומי הוחל מיד עם הקמתה של המדינה . לנוכח הנסיבות וקצב ההתרחשויות בישראל לא יכולה היתה המדינה להרשות לעצמה דחיות רבות בפעולות הפיתוח , ועל כן קבעה יעדים ומגמות , ששימשו למתכננים כהנחיה להכנת תוכניות . הממשלה הנחתה עקרונות בקליטת כל יהודי העולה לישראל , שמירה על קרקע חקלאית ומניעת שימושה לצרכים בלתי חקלאיים , פיזור אוכלוסיה והכוונת התיישבות לאזורים דלילים , וכן עקרונות , כגון : מתן עדיפות כלכלית ליישובי הספר , שימור חוף הים כנכס לאומי , מתן עדיפות לפיתוחה הכלכלי של ירושלים , מתן קשר תחבורתי לכל יישובי הארץ , שמירת הנוף הטבעי והמורשת ההיסטורית , קידום התעשיה והתעסוקה בעיירות הפיתוח , יצירת מערך ערים במיבנה מידרגי וחיזוק מעמדו של היישוב הכפרי . עקרונות אלה היתוו , למעשה , את התכנון הלאומי במדינת ישראל מראשיתו , ובעקבותיהם הוכנו תוכניות והוחל בביצוע מפעלי שיכון וחרושת . בעשור הראשון של המדינה הונחו היסודות הארציים הכלליים של הפיתוח , כך שניתן לראות שנים אלה כתקופת התכנון הבסיסי של המדינה . התכנון הלאומי הפיסי התפתח מהר יותר מאשר התכנון הכלכלי והחברתי משום הצורך המיידי לבנות תשתית פיסית למדינה ולפתחה בערים חדשות ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help