sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:344

סופר כזה , שהיה מעתיק את כתביו כמה פעמים ושומר על עותק אחד בכספת . תמיד נרתעתי ממעמד יוצרים המתמוגגים בשעת קריאה של יצירתם בפני ציבור רחב . חשבתי שכתיבה היא מעין תפילה חילונית פרטית , אינטימית ואישית מאוד . לתפילה שכזו יאה שפה מיוחדת , לא מנופחת ולא זולה , כי אם צנועה , קולעת למטרה , קולחת ונוגעת . עם זאת אינני טוען שזו שפה שמחייבת כל יוצר . בסופו של דבר , סופר אמיתי מפתח שפה ההולמת את אישיותו , את ניסיון החיים שלו ואת היושרה שלו . השפה , כפי שהבחנתי אצל יוצרים שהערכתי , משמשת מעין בגד גוף שאינו שקוף , ברם משקף כל חמוק בנשמתו של היוצר . מרחוק , אם מתבוננים באנשים לבושים בגדי גוף , מתקבל הרושם של בגדים שמתנועעים כבובות ממולאות . רק כאשר מתקרבים רואים כי חיים רוחשים בתוך הבגד . בגד גוף לא נועד לגוף דוחה או מעוות . יש לי הרושם שמי שנזקקים לשפה מרופדת , מנופחת ולוליינית מבקשים , בבלי דעת , לחפות על תוכן דל . שפה כזו צמחה בעבר בקרב מי שנקראו תלמידי חכמים , משמע , בשפת ימינו , יוצרים המקורבים לאקדמיה . אולי בגין השלווה והמשטר המדעי הקפדני , הם נמנעים מלכתוב על החיים ונוטים לכתוב יותר על מה שנכתב על החיים . פה ושם כבר צצו חסידים הטוענים כי יש לוותר על העלילה , שהיא נשמת אפה של הספרות . אם אשתמש בדימוי הקודם , הרי בעיניהם , די בחליפות מרקדות לנגד עינינו בעזרת קולבים . הכלי הופך לעיקר ואילו התוכן החמקמק , המרגש , המסקרן והמעשיר נעשה מיותר . ואפשר שאני אומר את כל זה מתוך קנאה וצרות עין במי שהשפה העברית היא להם שפת אם . הם חותרים בים היצירה במשוטים שהם חלק מגופם . הם רשאים לחתור להנאתם ולהנאת הצופים בהם בלי להגיע לשום מקום . ואילו אני רכשתי את המשוטים במחיר יקר של מאמץ וייסורים שהתמשכו חמשעשרה שנים . כאשר משלמים מחיר מופקע בעבור דבר מה , קשה להציגו סתם לראווה ריקה . הוא חייב להצדיק את המחיר ולשמש משהו מועיל . המשהו המועיל הזה הוא אשר ביקשתי לומר אותו בקלות בשפה הקודמת שלי , כלומר , בערבית , אך נאלצתי לחנוק אותו ולדכאו ימים רבים כדי לומר אותו בשפה אחרת , בשפה העברית . קורה שאני מחפש מילה , והנה מופיעה זו באנגלית , מופיעה בערבית , אבל מסרבת לבוא אלי בעברית . אלה הם רגעי מצוקה בכתיבה . לפיכך , במידה מסוימת , המצאתי את העברית שלי . עתה מלחמתי הפוכה . היום אני מתקשה לכתוב בשפה הערבית ול מכתב פשוט . מצד אחד , שפתי הראשונה נעשתה מדולדלת , כשריר שזמן רב לא השתמשו בו . ומצד אחר , קיימת תופעה ידועה של ארעיות השפה השנייה . כאשר עוברים משפה לשפה , התהליך מתנהל לפי העיקרון של מה שבא אחרון הולך ראשון . אי אפשר לדכא ולמחוק סופית את השפה הראשונה . בישראל הזדמן לי לחזות בגסיסתם של חלוצים ותיקים לעת זקנה . הם מלמלו לאמא וקראו לאבא ביידיש , אף שבימי נעוריהם אימוץ השפה העברית היה מעין צו דתי . אצלי , כמו אצלם , השפה העברית היא ציפוי חיצוני , שעם הגיל הוא נעשה חשוף לסכנת הנשירה . המאמץ האדיר שהשקעתי ברכישת השפה העברית בעבר – אני מפנה אותו היום להגנה על האוצר שאגרתי . בעוד המאמץ הראשוני היה מהנה ואופטימי , משום שהיה מצעד של ניצחון , המאמץ היום מהול בחרדה ובחשש מפני אובדן . אולי בשל כך צמחה האמירה : מהגר נשאר מהגר עד יום מותו . מצהלות השיבה הביתה , הדברנות הטרחנית של הזקנים , שביעות הרצון הנבובה מההישגים בערוב הימים , כל אלה אינן אלא מסך עשן להסתיר מאחוריו את האימה מפני התפוררות ארמון המילים שבנית בזיעת אפך . 7 גג רוני סומק . 1 " גש אלי בבקשה ללשכה " , ביקש ממני המפקד לאחר ששוחחתי עם חייליו על שירה . הוא הוביל אותי בשביל מגורף היטב . שלטים כמו " קשה באימונים – קל בקרב " גנדרו את צדי הדרך . פיו היה חתום והמבט בעיניו היה קשוח . התכוננתי לנזיפה . כמה דקות קודם הלבשתי חאקי מטפורי על שירי ברכט וחשבתי שאותו קצין לא אהב את הגרדרובה השירית שהצגתי בפני לוחמיו . כשהגענו הוא סגר את דלת הלשכה , הישיר מבט חד לעיני ואמר : " אלף – אהבתי מאוד את השיחה שלך . " ( נרגעתי ( . " בית – תפתח את היומן ונקבע יום מילואים נוסף . " ( קבענו ( . " גימל – גם אני כותב שירה . " ואז , לפני שהספקתי להתאושש , הוא שלף מחברת חומה ותקע אותה בידי . הוא בדק שוב שהדלת סגורה , כאילו פחד ש"ייתפס" לירי מדי בעיני חייליו והחל מדבר איתי בשפה משוררית . הוא שלף מילים מהפנטהאוז של השפה וריהט בהן את חלל החדר . למשל , כאשר רצה להציע לי שתייה , הוא שאל : "צמאה נפשך " ? עניתי לו בשפה יותר אספלטית כדי לאותת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help