sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:339

חושב אלא כולם בדעה , איש אינו מניח כי כולם יוצאים מן ההנחה , ואף אישה אינה הרה או מתעברת , אלא כולן נכנסות להיריון , וכנראה אף פעם לא יוצאות ממנו . אם התהליך יימשך , הרי שבשלושים השנים הבאות לא יהיו לנו עוד בתי חולים , אלא מעונות זמניים ללא מרגישים טוב . רוב בתי החולים כבר קרויים בשם היופמי " מרכז רפואי . " יצרנו נורמה לשונית שקרית . ויש גם עברית של פוליטיקאים . ארבעה סימנים אתה מוצא בפוליטיקאי השאפתן : הפרמטרים ; האילוצים ; הוא בדרך כלל מוצא את עצמו מנוע ; ומן הרגע שבו נתבשר על מינויו , חזקה עליו שיחדל לומר "אני מקווה" ויתחיל לומר "אני תקווה . " לעיתונאי המראיין אותו הוא אומר – וזה ציטוט – "בצעו אהבה ולא מלחמה . " יש עלייה מובהקת – שגם לה ודאי משמעות פסיכולוגית משלה – בשימוש בהפעיל ובנפעל . כבר אין לנו ריקוד , יש לנו הרקדה ; אין קריאה אלא הקראה ; אין שתילה אלא השתלה . באמת , כדאי לבדוק פעם מה קורה לו לאדם לאורך ימים כאשר אין הוא רוקד אלא מורקד . אולי כרוך הדבר בכך שאיש אינו יורה עוד יריות , אלא תמיד מסתבר שהיריות נורו ; השובתים לעולם לא יפעילו אמצעים אלא תמיד אמצעים יופעלו על ידי השובתים , ואיש אינו עושה מעשים , אלא שכל מיני מעשים ננקטים על ידיו . אומה שלמה נפעלת . קוריוז אחד – לאו דווקא שגיאה – הוא בבריחה שלנו בשנים האחרונות מן הצליל הנשי אל הצליל הגברי כביכול . כבר אין לנו פגישה , יש לנו פגש – והמשוררת רחל היתה כותבת בימינו : פגש , חצי פגש . הישיבה הפכה לדיון , אולי בצדק , אבל לדיון הזה אין אנו מגיעים עוד במכונית , אלא ברכב , ומי שאין לו רכב , זו כבר לא דפיקה אלא דפק . אולי היתה כאן איזו התערבות של התנועה לשחרור האישה , כי לשם איזון יש לנו חמש–עשרה אלף לירות , כלומר האלף הפך לנקבה , אולי זכר לאלף נשיו של שלמה . נכון שהיה בלבול מסוים בין המינים גם בספרות הרבנית , אבל שם היה זה בלבול מכוון , מטעמים של צניעות . בספרות הרבנית מוצא אתה "הנשים הולכים , " כדי לא להבליט את נשיותן . מכל מקום אף דור לא הגיע לבלבול בין המינים כדורנו שלנו . למען האמת , איני יודעת עדיין מה משמעותה של העובדה . הפסיכולינגוויסטים שלנו יראו בכך אולי תופעה נוספת של יוניסקס . מכיוון שאנחנו מצווים על האופטימיות , נשתדל בדוחק לקבל פירוש זה . חמורה לא פחות היא המליצה המודרנית . בתחילת שנות המדינה היתה כאילו איזו רתיעה משימוש במליצה המקראית או המשנאית ; אנשים ביקשו לכתוב בדיוק את מה שהם חשים , בלי להיעזר בצירוף מילים משומש . אלא שבעת האחרונה חזרה המליצה בדרך האחורית , ולא המליצה המקראית , המעידה לפחות שהכותב למד משהו , אלא מליצה מודרנית . ומכיוון שמליצה אין בה דיוק , או שהיא מעידה על עצלות הכותב , מעתה אין לנו אזהרה או אתראה או חשש , על דרגותיהם השונות , אלא אצל כולנו נדלק אור אדום . אין לנו חילופי דברים שבכעס , אלא כולנו מדברים בטונים גבוהים – אגב , זה ביטוי מוטעה ומטעה , כי מבחינה אקוסטית אין כל קשר בין גובה הטון ובין עוצמת הצליל . איש אינו מנצל את ההזדמנות שבאה בדרכו , וכולנו ממהרים לעלות על העגלה . הגרוע בדברים האלה אינו רק חוסר הדיוק וחוסר הדמיון , אלא שקיים כנראה איזה חוק טבע שלפיו מליצה גוררת מליצה , ומטפורה מעורבת גוררת מטפורה מעורבת . וכך , משעולה הוויכוח לטונים גבוהים , נדלק אצל חלק הארי של האנשים אור אדום , והם עולים על העגלה הפוליטית שזה עתה נולדה , נכנסים לתמונה , ובכך משמיעים צליל חדש בנוף הפוליטי היבש שלנו . על כגון דא נאמר רחמנא ליצלן . זאת ודאי איננה לשון הראויה להישמר . ייתכן בהחלט שאנו נכנסים עתה לתקופה האוראלית החדשה , כיוון שבידינו אמצעים לשימור הידע שלא היו לשום דור קודם : יש לנו הרבה מאוד ספריות , מחשבים ובנקים של זיכרון , והרבה דברים מוקלטים ורשומים . התקשורת המיידית ממלאה עתה את עולמנו יותר מעניין השימור ; הבה נשאל את עצמנו מי בימינו כותב מכתב אם הוא יכול לטלפן . עולמנו מלא צלילים כדרך שלא היה מעולם לפני כן , מכל הטרנזיסטורים והקלטות והטלוויזיה . העולם מלא מוזיקה ופזמונים ותקשורת אוראלית בעלת מכנה משותף נמוך למדי . נכון שהאפשרות הטכנית להעביר את כל הצלילים האלה יצרה גבולות חדשים ; השכנים האמיתיים שלנו הם אותם אנשים שאנו נוהגים לדבר איתם בטלפון , עד שלמעשה יש לנו שכונה טלפונית בהישג יד בתוך הבית ; ואנו בקיאים בפרשת חייו של מדינאי ובדרן שמעבר לים יותר משאנו בקיאים בפרשת חייו של אדם הגר מעבר לכביש . לכל האוראליות החדשה הזאת צפנים וחוקים משלה , והשפעתה על הלשון – על כל הלשונות שבעולם – עצומה . אבל יחד עם ההרחבה המדומה הזאת של גבולות התקשורת שלנו , קרה באורח פרדוקסלי דבר הפוך : הצרת הגבול התרבותי ואף התרבותי–הגיאוגרפי שלנו . החלפנו את הצופן ארוך המועד בצופן קצר מועד . אם פעם יכול היה יהודי מכתריאליבקה לומר ליהודי מבגדאד "ברח דודי , " והצופן השבטי בן אלפי השנים היה ברור – הרי היום אין יהודי ישראלי יכול לומר ליהודי אמריקני "יש עצה , טגן ביצה" – כי הצופן השבטי הזה מצומצם וקצר מועד . לא האוראליות עצמה יש בה כדי להפחיד , אלא הניסיון להשיב על השאלה איזה שימוש אנחנו עושים בה ולמה היא תהפוך אותנו . מה שיקרה ללשון העברית בשנים הבאות לא יהיה שונה ממה שצפוי לכלל התרבויות הכתובות המפותחות , שחלק מהן

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help