sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:338

בארץ , הוא ודאי נקרא בלשונם באסיס טירונום . היום נדמה לנו כאילו חיינו עם המילים האלה כל חיינו , אבל בתחילת המאה לא היתה הסברה אלא היה רק ביאור , ולפני כמה עשרות שנים לא היתה לנו הצמדה , ולא היה פיחות ולא ייסוף , לא מהפך ולא מחדל , ואפילו לא כביש עביר לרכב כבד , ולא מחלק , שלא לדבר על מפלג הנוער ועל פער . כל החידושים האלה נקראים כמעט כמו פרקים בתולדות המדינה – עדות נוספת שלשון מתעדת תהליכים חברתיים . נשארו לנו לפליטה כמה מילים לא כל כך זריזות מן העשורים הראשונים של המאה ה , 20– כגון "הסתדרות" – מה זה הסתדרות ? אנשים מסתדרים יחד ; מסדרים תהלוכה , מסדרים לוויה , להבדיל . או , למשל , " מאורעות , " כאשר הכוונה למרד הערבי של שנות ה . 30– ואם כן , מילים מתחדשות בקצב מהיר , וחידוש המילים הוא אולי הבעיה הקטנה ביותר , כי יש מי שעומד על משמר חידושן הנכון . כמצופה , כאשר נוצרת הצפה גדולה כל כך של מילים חדשות שהצורך יצר אותן , מתגנבות לא מעט מילים שהן בבחינת צורך מדומה , וכלל לא ברור מדוע אנחנו זקוקים למילים מלאכותיות ומאולתרות רק מפני שהן קיימות באנגלית – ולא באנגלית תקינה , אלא באנגלית העילגת של מדעי החברה והביורוקרטיה . אבל כשנוצר ריבוי כזה של מילים חדשות , הפלא אינו שהתגנבו כמה מילים גרועות ולפעמים טיפשיות , אלא שהתגנבו כה מעט מילים כאלה . לא במילים החדשות הבעיה . הבעיה היא במה שנועם חומסקי מכנה "המבנה העמוק" של הלשון , של המשפט הנאמר בלשון , שהוא חלק מהתפתחות אינטלקטואלית כללית . וכאן נשאלת השאלה הקשה באמת : לא מה קרה למילים בודדות בתוך הלשון , אלא האם קרה משהו , טוב או רע , במבנה העמוק של הלשון בעשורים הראשונים שלאחר קום המדינה ? שכן , לשון יכולה לשאת מטען של מילים בלתי מתאימות ; היא קולטת ופולטת הרבה מאוד מילים ; אבל לשון אינה יכולה לשאת פגיעות אנטומיות עמוקות . וכאן המאזן שלילי . קרו כמה דברים רעים מאוד , חלק מהם בתחום הצורני וחלק מהם בשינוי גמור של מושגים ; ואנו ננסה לבחון את הדברים כאן בחינה ראשונה . קודם כול , הלשון מתארכת , שלא בטובתה , ובניגוד גמור לאופייה . דומה שאיש אינו משתמש עוד במילה הקצרה אם הוא יכול להאריך . מעתה אין לנו "אם , " אלא "באם , " או "במידה ו , " ... והדברים מגיעים לאבסורד גמור : "במידה ותגיע מחר לתל–אביב" ( יש בכך מידה ? עד חצי הדרך (? או "במידה ויש לך ילדים , אזי . " ... כך יבוא יום ונקרא את שירו של ביאליק : " במידה ויש את נפשך לדעת את המעיין ; " או את שירו של קיפלינג : "במידה ויש ביכולתך לשמור על קור ואומץ–רוח . " איש לא יאמר היום משפט עברי פשוט כמו "גדול עווני מנשוא . " בימינו יאמר קין : העוון שאני מודה בו הוא יותר מדי גדול מכפי שיהיה ביכולתי לשאת אותו , או , לפי פירוש אחר של המילה "נשוא : " העוון שלי הוא גדול מדי מכדי שיוכל אי–מי לסלוח לי עליו . האם מישהו , ברצינות , רואה בכך שיפור ? או פשוט טיפוש הלשון , שהיתה לשון חכמה ואנו עושים אותה למטופשת ... ? מורי ורבי יעקב רבי מעיר שכבר אין אומרים " עלה" או "רד , " אלא "עלה למעלה" ו"רד למטה , " "התקדם קדימה , " ו"העניין צפוי מראש . " צפוי מכיל בתוכו צפוי מראש , כגון : "הכול צפוי והרשות נתונה . " אלא מאי ? מאריכים . גם זו אינפלציה . רק השבוע קראתי : "העניין הזה הוא משהו שהוא בתחום האוטופיה . " ולא די בכך . אחד הדברים הגרועים ביותר שגרמנו ללשוננו הוא הלשון הנקייה המדומה ; מין ויקטוריאניזם לשוני כזה , כביכול . ככל שהחברה נעשית מתירנית יותר , כך נעשית הלשון ביישנית יותר . כבר אין לנו פילגש , יש לנו רק הידועה בציבור . במודעות של יום שישי כבר אין לנו נשוי המחפש ניאוף ומוכן לשלם אתנן , יש לנו לא פנוי המחפש ידידות אינטימית ומוכן לתת תמיכה כספית . יש לשער שאותו לא פנוי בעת הידידות האינטימית מביט ברגע מסוים בשעונו ונוכח לדעת שיש לו לא חובה , חלילה , לחזור הביתה , אלא אילוצים . זה מה שמרדכי הורוביץ מכנה סקסואל–ביורוקרטיה . סרסור הוא בעצם מילה נקייה למדי ; לפני שלושים שנה היה הסרסור סתם מתווך , ואף לענייני קרקעות . היום באומרנו סרסור אנו מתכוונים לרועה זונות . מה שאנו קוראים מדאם קרויה במקורות קלונית , על כל המשמעות הרגשית של המילה קלון . ויש לכך השלכים ברורים . קלוני אתה חייב לדון בחומרה מפני הקלון ; סרסור , שהוא ניטרלי כזה , אנמי כזה , אפשר לפטור בכמה חודשי מאסר . עם עיקור הלשון אנחנו מעקרים את מידותיה . כך , להבדיל , אין לנו עוד מורים , אלא עובדי הוראה . אין לנו עניים , יש לנו רק שכבות נחשלות , וזה איכשהו פחות מחייב , כי בתורה אנו מצווים על עניי עמנו , אבל אין שום חיוב מדאורייתא ביחס לשכבות הנחשלות של אוכלוסייתנו . אין לנו עשירים , יש לנו רק עשירון עליון ; אין לנו מותרות , יש לנו רק רמת חיים גבוהה ; אין לנו דירות , אלא פתרונות דיור ; ואין לנו בית אלא שיכון . טועה מי שסבור שאין משמעות רגשית ומעשית לשינוי הזה . לא זו בלבד שיש הבדל תהומי בין מושג של בית ובין המושג שיכון , אלא שיש הבדל בין נוער שאינו לומד ואינו עובד ובין נוער בטל . יש הבדל בין מותרות , שפירושם דברים מיותרים לאדם , ובין רמת חיים גבוהה , שהיא עניין מושך . עידון מדומה זה , שהוא למעשה עניין גס מאוד , מעקר את הלשון ומכתיב לנו דיבור רחוק מן הלב , עד שבימינו איש אינו מת , כולם נפטרים , איש אינו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help