sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:333

מקום ? מפני שהוא מקומו של העולם ואין העולם מקומו . " או , למשל , עניין של "חפץ" בעברית . "חפץ" הוא באחת גם רצון וגם עצם . וקיים קשר הדוק בין שני המובנים , שהלוא שניהם משורש אחד . הקשר נובע מכך שהחפצים נולדו ברצונו של הבורא . הרמב"ן בפירושו ל"בראשית" אומר כך : "מילת הוראה כאן . להורות על החפץ , " היינו , על הרצון . אבל ניתן לפרש זאת גם כהוראה על בריאת העצמים . היינו : שוב אנו נתקלים בתבנית יסוד דתית הקיימת במילים הפשוטות ביותר שאנו משתמשים בהן : "דבר" ו"דיבור" אחד הם ו"עולם" הוא גם מקום וגם זמן , ו"חפץ" הוא האובייקט וגם הקשר הנפשי אליו . אין אלה פירושים מאוחרים : כך נבראה העברית , ואלה הם יסודותיה . וכשאני כותב : מי נכנס ויוצא במסדרונות המוות ? איש במרכבה מעשה ידיו . המרכבה הזו שבשיר אינה רק כרכרה , אינה רק כלי להולכה בסוסים , אינה רק מרכבת המלחמה של אחאב בה ניצב מת , אלא היא גם טעונת הדים של "רכב ישראל ופרשיו" ו"מרכבות פרעה וחילו ירה בים" ו"מדוע איחרו פעמי מרכבותיו . " נושא השיר הוא , כמובן , שאדם נכנס אל המוות רק במה שהכין לעצמו , כ"רכב" שבנה לעצמו בחייו . ועם זאת אי אפשר להתעלם מן העובדה שבכותבך זאת אתה נוגע ומושך עליך גם את ההרכב הסבוך והקונוטטיבי של "מעשה המרכבה . " ואם אתה בוחר להתעלם מכך , אתה מתעלם מחלק עיקרי ובסיסי של הלשון העברית , מתוך בורות או מתוך דלות החומר . לכתוב בעברית משמעו של דבר לא רק להיות ער למבנים המקודשים המצויים בתשתיתה – והדוגמאות שהבאתי הן אחדות מני רבות , אלא להיות קשוב להדים ולבני–ההדים של השפה . העברית בנויה שכבות שכבות , ומי שאינו מכירן , או אינו מכיר בן , ממילא אינו מסוגל להיות משורר בעברית , שכן משורר חי תמיד בתוך הלשון , זו הארץ היחידה אשר לו . משום הסיבות האלה – החשיבות העצומה שהעברית הקנתה לדיבור כיסוד דתי ; הערך העליון של הכתב והכתוב ; המבנה האימננטי של השפה כלשון קודש ; וריבוי תבניות היסוד הלשוניות , המקרבות חלק מהמשתמשים בהן לראיית עולם דתית מיסודה , גם אם אינם בהכרח מבקשים לכתוב כך – נעשתה השירה הלירית הישראלית , בחלקיה החשובים , חילונית ככל שתהיה , לשירה כעין–דתית , וליתר דיוק : לשירה חילונית שלשונה דתית . בשל המבנים הסקראליים של הלשון העברית , מחמת הקדושה שיוחסה לה שנים רבות ואשר טבעה בה צורות אידיומטיות ודקדוקיות המיוחדות לה , וכן בשל הפולחניות המיוחדת ללשון העברית , מדברת השירה העברית החדשה בלשון שלפחות כלפי חוץ היא לשון תפילה , ונוקטת שפה המניחה את מציאותו של האלוהים . המאבק הלשוני המונח בשורש השירה החילונית הנכתבת בארץ הוא גם ייחודה , והוא מקנה עומק נדיר למתרחש בה . מאחר שנראה לי שכל יצירת שיר היא בעצם יצירת יש מאין , אירוע לא מוסבר , טרנסצנדנטי – אין כמו העברית כדי לכתוב בה שירה לירית : כאן מתאחדים המאורע היצירתי החד–פעמי , ההתגלותי , עם הנוסחאות השיריות הטבעיות לו , אלה אשר נכונו לו משכבר הימים , של העברית הפולחנית . ייתכן שגדולתה של השירה העברית החדשה נובעת דווקא מן המאבק המתמיד הזה שבין רצון החילון לבין שפת אמונה פרטית שככל שהמשורר עושה בה שימוש משלו היא נשארת בעצם כללית וטבעית . זוהי אותה לשון שבה משורר חילוני גדול כמו אלתרמן מסוגל לכתוב את השיר הליטורגי הנפלא , שכולו תערובת של לשונות הנעשית בקדושה : כאשר הרואות תחשכנה , כל הרעות תשכחנה . כל הרעות תמחינה כאשר הרואות לא תראינה . ובאנו אשר לו יגורנו ושלוונו ונחנו ואורנו . " ) כאשר הרואות תחשכנה ( " העברית , ראשי פרקים חיים גורי באחד משירי אני כותב : "ביני לבין אבי – הים . " הורי עלו ארצה על סיפונה של הספינה רוסלאן שהפליגה מאודסה בשנת 1919 ופתחה את העלייה השלישית . אף שידעו היטב רוסית ויידיש , דיברו ביניהם ועם ילדיהם עברית בלבד . לאחר פטירת אבי מצאנו בביתנו מכתבי אהבה שכתב לאמי בתקופת חיזורו אחריה ברוסיה . הם כתובים בעברית נהדרת , עשירה ורבת רבדים . ניכר כי הוא בקיא ברזי השפה וספרותה רבת הדורות – המקרא והמדרשים , המחזור והסידור , הפיוטים והאגדות עד ביאליק וטשרניחובסקי , אחד העם וברנר . אני נולדתי בתל–אביב , בעיר העברית הראשונה . לא עקרתי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help