sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:327

מנדלי מוכר–ספרים מנדלי מוכר–ספרים ( שלום יעקב אברמוביץ ( ' נולד ב1835– בקאפוליה שברוסיה הלבנה ומת ב1917– באודסה . מנדלי נחשב לאחד מאבות ספרות היידיש המודרנית , וגם אחד מיוצריה של הספרות העברית החדשה . לחייו ולפועלו התרבותי אופייניים לכל אורכם כפילות ויחסי גומלין מורכבים בין עולם היידיש לעולם העברית . הוא כתב מאמרים פובליציסטיים ומאמרי ביקורת . הוא עסק הרבה בשאלות של חינוך והשכלה להמונים , והיה מעורב בענייני ציבור . פעילותו בתחומים האלה היתה רחבה מאוד : מכתיבה על ספרות עברית וספרות יידיש דרך תרגומים ליידיש מן הספרות היהודית המסורתית ועד פרסומים שעסקו בתחומים רבים ושונים , מהיסטוריה וחברה ועד מדעי הטבע . בד בבד חיבר מנדלי רומנים ביידיש וגם עיבד אותם לעברית ( בעמק הבכא , ספר הקבצנים , ( תהליך שנמשך כל חייו , שכן הוא נטה לשוב ולעבד את יצירות הספרות שלו . מהבחינה הספרותית , יונקת יצירתו של מנדלי ממסורת הספרות האירופית . הפיקרסקה הספרדית והסאטירה הרוסית , הסיפור האוטוביוגרפי–וידויי והסיפור הנוטה להכיל מסות ודיונים רעיוניים . ריבוי הסגנונות והשינויים הרבים שמנדלי ערך ביצירותיו במשך השנים מציירים דיוקן אמנותי מורכב ומגוון מאוד למפעלו הספרותי . מבחינת הלשון , שמור למנדלי מוכר–ספרים תפקיד חשוב בעיצוב וביסוס היידיש הספרותית . הוא תרם רבות לחיזוק זהותה של הלשון ולהפצת ספרותה בקרב הקהל הרחב , שאותו ביקש להשכיל ולחנך . לא פחות מכך , הותיר מנדלי אחריו ספרות יידיש מעולה בעלת ערך אמנותי ודאי . כמו במישור ההתעוררות הלאומית בקרב היהודים בימיו בפרט ובקרב עמי אירופה בכלל . לפי הרומן , זהות לאומית קשורה בעבותות שאין לנתקם ללשון , למולדת פיזית ולתודעה תרבותית מובחנת . אין להתפלא אפוא שמתנגדי ההשכלה מיהרו לפסול את הספר ולהדביק למאפו וליצירתו תווית של חתרנות וסכנה למסורת . ספריו החשובים הבאים היו עיט צבוע ואשמת שומרון . מאפו היה איש חינוך מובהק , שהאמין בכוחן של הלשון והספרות לחנך את העם . מאפו כתב ספרי הדרכה בתחום החינוך וכן ספרים ללימוד עברית , חנוך לנוער , אמון פדגוג וראשית דעת שפת עבר . נאמן לדרכו הדידקטית , נרקמה מתרגילי הלשון בספרי הלימוד עלילה סיפורית חינוכית לתלמידים . סיפור זה ראה אור שנים לאחר מות מחברו , בשם "בית חנן , " ויש הרואים בו את סיפור הילדים הראשון בספרות העברית החדשה . לאברהם מאפו היה תפקיד מיוחד ביצירתה של לשון ספרותית שהתקבלה ברצון בידי המוני הקוראים מכל שכבות העם . הוא הצליח לעשות שימוש רחב בעברית המקראית ולרקום ממנה פרוזה בנויה היטב . לשונו של מאפו אינה חיקוי של לשון המקרא . מאפו נוטל מן המקרא מטבעות לשון וקטעי פסוקים ושוזר מהם מארג סיפורי הנשען על הדקדוק המקראי כמקור חי ליצירה לשונית וספרותית חדשה . הטכניקה של מאפו לא שרדה לימים , אך שני הרומנים ההיסטוריים שכתב בלשון המקראית סייעו לרענן את הגישה לטקסט המקראי , והפיצו את ההבנה כי לשון זו חיונית ונגישה מעבר למימושה במסגרת הקאנון העתיק . הרומן המודרני של מאפו , עיט צבוע , שואב צורות לשון מן המשנה והתלמוד , ובכך מורה על המגמה העתידה לאפיין את הלשון והספרות העברית בדורות שלאחר מאפו . מנדלי מוכר-ספרים – פעולתו בשתי השפות , עברית ויידיש , מהווה מערכת קשרים רב-ממדית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help