sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:323

דן בן–אמוץ דן בן–אמוץ נולד בפולין ב1923– ומת בתל–אביב ב . 1989– שמו המקורי היה משה תהילים–זוגער , הוא עלה לארץ–ישראל בילדותו והתחנך בכפר הנוער בבן–שמן . בן–אמוץ שירת בצבא הבריטי ופל"ים ( פלוגת הים של הפלמ"ח . ( לאחר קום המדינה התפתח בן–אמוץ במהירות לאחד הכותבים ההומוריסטיים הבולטים בתרבות הישראלית . הוא הרבה לפרסם רשימות בעיתונות ( בדבר השבוע ובמעריב ) וכן פרסם שורה של רומנים . בספריו המוקדמים נגע בבעיות יסוד של הזהות והתודעה הישראליות . ספרו לזכור ולשכוח עוסק בטראומת השואה ואילו לא שם זין מטפל בקשייהם של גברים ישראליים שנפגעו במלחמה . דן בן–אמוץ קנה לו מקום חשוב בתרבות הישראלית הפופולרית . ברשימותיו שיחזר וחיקה קולות ותכנים "עממיים" בתוך שהוא מעצב עמדה פובליציסטית–ביקורתית שההומור לעולם אינו נעדר מדרך ביטוי . ( בכתיבתו העיתונאית והספרותית העז בן–אמוץ לטפל ללא עכבות בנושאים בעייתיים , כגון השואה , מרכזיות הצבא בחיים הישראליים וה"ביטחוניזם , " וכן הערכים הבורגניים שקנו להם מקום בחברה הישראלית הצעירה שראתה בעצמה מהפכנית ומונהגת על ידי אידיאולוגיה לאומית משותפת וברורה . ברשימות "סיפורי אבונימר" שלו ביטא בן–אמוץ קולות שביקשו לייצג את הערבי הארצישראלי , ה"אחר" המובהק שקולו בדרך כלל לא נשמע בחברה הישראלית ובשיח הציבורי המתנהל בה . הוא עשה זאת באירוניה , בעוקצנות ובהומור רב ולא פעם בעיצוב של מהלך ביקורתי–חתרני מובהק . בן–אמוץ היה מחלוצי ה"ניו ג'ורנליזם" הישראלי . כתיבתו העיתונאית הצטיינה במתן תפקיד מרכזי ל"אני" הכותב ותיאור הדברים מבעד לעיניו בטקסט שלא פעם פונה ישירות אל הקורא ומשתף אותו בדברים . יחד עם עמוס קינן ואחרים תרם בן–אמוץ להתרחקות מן השפה העגנוניתתלמודית , השפה המשופעת הדים מן העבר , וליצירתה של מהפכה סגנונית–לשונית המבקשת לטשטש מאוד את הגבולות בין "גבוה" ל"נמוך" ובין "דיבורי" ל"ספרותי . " בספריו המאוחרים ( זיונים זה לא הכל , זיוניוני הדרך ) מביא בן–אמוץ לידי ביטוי את מקומו הבולט בעולם הבוהמה התלאביבי . דן בן–אמוץ סימל דמות של צבר פוסט–אידיאולוגי : צעיר לנצח , יצרי , מחוספס , נהנתן , בועט במוסכמות , בז לסמכות הממסד הלאומי הוותיק ול"סיפור הרשמי . " לדן בן–אמוץ היה תפקיד חשוב בהפניית תשומת הלב לשפה העברית המדוברת , לסלנג העברי ולשפת הדיבור של הצעירים . שנים רבות הוא נתן ביטוי לשפה הזאת ברשימותיו בעיתונים ובספרים שפרסם , מהרומנים ועד הספרים שנגעו ישירות לתרבות ה"צ'יזבאט" של הפלמ"ח . בן–אמוץ נתן ביטוי לקרבתו לשפה המדוברת בהופעותיו הרבות ברדיו , במסגרת תוכניות הומור וסאטירה . תרומתו הגדולה למתן לגיטימציה לשפת הדיבור ולסלנג היא שני הספרים שחיבר יחד עם נתיבה בןיהודה , מילון עולמי לעברית מדוברת ( חלקים א' וב . ( ' המילון , המתאפיין בעוקצנות ובשפע דוגמאות הומוריסטיות ( בליווי הכשיר אותו גם כמורה לערבית . גם לאחר שהתרחק ילין מבכר , על רקע אישיותו הנוקשה של בכר , לא הסתיר ילין את הערצתו לבכר : "במשך שנות לימודי היה נסים בכר לא רק מורי , כי אם ובמיוחד גם מחנכי . " בשנת 1901 נאלץ בכר , עקב סכסוכים שיזמו מתנגדיו , לפרוש מניהול בית–הספר ונשלח לנהל את ענייני כי"ח בניויורק . גם בארה"ב המשיך לפעול להפצת ידיעת העברית עד ימיו האחרונים . דן בן-אמוץ – הפניית תשומת הלב לשפה המדוברת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help