sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:321

ביאליק שנתיים בגרמניה . שם חידש את הוצאת "דביר , " ושם גם הופיעה מהדורה מהודרת של כל כתביו . ב1924– עלה ביאליק לארץ–ישראל , נשבה בקסמי בניית הארץ וצמיחתה והגיע למסקנה כי ארץ–ישראל היא עתידו של העם היהודי , והיא המקום שבו יצמחו חייו הפיזיים והרוחניים החדשים . הוא נעשה איש ציבור בולט , אך המשיך גם במפעל ה"כינוס , " אסף בעמל רב את שירי רשב"ג , תמך באוניברסיטה העברית הצעירה בירושלים , התמנה להיות אחד מנשיאי "ועד הלשון , " ייסד את כתב העת מאזניים , ערך את האנתולוגיה של סופרי ישראל לשימוש בבתי הספר ועוד . הוא נחשב למשורר העברי הגדול ביותר בתקופת התחייה , ולמשורר הלאומי . הוא היה קרוע שנים רבות בין מורשת הגלות לעולם העברי החדש , להשכלה ולתחייה הלאומית–התרבותית , ויחסו לשניהם היה דו–משמעי . ביאליק סבר שיש בתחייה הלאומית גם סכנה , שכן העם עלול לאבד את חיוניותו , את כוח היצירה שלו – כפי שקרה לדעתו במזרח אירופה בעקבות שוויון הזכויות שניתן ליהודים . לשירתו היה בשעתו תפקיד לאומי עצום . ביאליק כתב פואמות , סיפורים , מסות ומאמרים ותרגם מרוסית את דון קיחוטה של סרוונטס , שבתרגומו נקרא , על סמך ההיגוי הרוסי , דון קישוט , את וילהלם טל של שילר ואת הדיבוק של אנ–סקי . ביאליק כתב גם יידיש , ואף תרגם ליידיש . לביאליק שמור מקום חשוב במיוחד בכל הנוגע לשפה העברית . במכלול יצירתו הענפה החיה את הלשון העברית . המקרא , המשנה , התלמוד , המדרש והאגדה קמים לתחייה לשונית ביצירות ביאליק . מאות מילים , ביטויים וצורות דקדוקיות קמו לתחייה תחת ידיו . ולא זו בלבד , אלא שביאליק השיב לשימוש ביטויים רבים שקפאו ואיבדו את משמעותם המקורית כפי שהיתה בתקופות העתיקות . יתרה מכך , הוא הרבה לחדש מילים , צורות וביטויים . ביאליק איזן בין הצרכים הגדולים של שפה המבקשת להתבטא בכל תחומי החיים ובין העובדה שהוא חשב ששפות הן כעין יצורים אורגניים המתפתחים באורח טבעי ובאטיות . ביאליק גילה רגישות רבה למנגנון הגזירה כחלק מהדקדוק העברי , וסבר שיש צורך ליצור מילים חדשות על פי רוח השפה , ולהימנע משאילת מילים זרות . השיקולים האלה התוו את דרכו בחידוש מילים וביטויים והחייאתם . מילים שהוא גזר , כגון "יבוא" ו"מצלמה , " נוצרו על בסיס מונחים עתיקים ומושרשים בתרבות ( הפועל "בא" והמונח "צלם ( " מתוך הפעלת משקלים בסיסיים של המורפולוגיה העברית . כשנטל ביאליק חירות ליצור ביטוי חדש , הוא נטה להסמיך אותו באורח ברור ומפורש על ביטוי עתיק . כך הוא יצר , למשל , "ימי שימורים" ( על יסוד "ליל שימורים" התנ"כי , ( ובכיוון ההפוך , של כעין 'הסרת משמעות , ' טבע את הביטוי "עין יפה" במובן של עין שיש בה יופי , בניגוד לביטוי המטפורי העתיק " ) לראות בעין יפה . ( " מפעל "הכינוס , " שביאליק היה הדמות הבולטת בו , תרם תרומה מכרעת לשימור יסודות עבריים קדומים שעמדו בסכנה בגלל תהליך ההתרחקות מן המאגר היהודי–העברי העתיק עם התבססות הזהות החילונית , וההתרחקות מן הדת ומן הלימוד המסורתי , שהביאה עמה בורות במקורות . מיזוג העולמות שהתקיים באישיות ובעשייה התרבותית של ביאליק תרם תרומה מכרעת לעיצוב אופייה של הספרות העברית ושל שפתה . ביאליק הפיץ ברחבי העולם היהודי את המסר שלפיו השפה העברית היא הקשר רב הדורות של היהודים עם עברם ההיסטורי , התרבותי והדתי , וגם הציר המרכזי לתחיית תרבותם בעידן המודרני . כפי שארץ–ישראל היא המולדת ההיסטורית וגם הארץ שבה מתקיימת הלכה למעשה התחייה היהודית , כך גם השפה העברית מכילה את שני ההיבטים הללו . מפעלו הלשוני של ביאליק משקף את הכפילות הזאת . שימור מקורות היהדות מצדם הלשוני לצד פרסום ספרים עבריים בנושאי חינוך ומדע מודרני ; הצלת ביטויים וצורות מקראיות ומשנאיות שיצאו מכלל שימוש והפחת משמעויות חדשות לתוכם ; "תרגום" של חומרים מן הקאנון היהודי – מקרא , מדרש ואגדה – לעברית המתהווה והמתחדשת של תקופת התחייה . במסותיו , במאמריו ובנאומיו הרבה ביאליק לעמוד על כך שעושרה ההיסטורי של השפה העברית הוא כלי יצירה ראשון במעלה העומד לרשות כל סופר עברי עכשווי . הוא הראה שהמאגר הטקסטואלי היהודי העתיק הוא תיבת פלאות לשונית וגם תיבת תהודה עצומה . ביאליק עשה רבות – כמו"ל , כעורך , כמוציא לפועל של פרויקטים בתחום הספרות – להפצת היצירה העברית המקורית מכל הדורות . את התחייה היהודית שהתחוללה בימיו ראה בעיקר כתחייה תרבותית , שמתוכה תצמח תחייה מדינית ויתגבש עם חיוני , יוצר ובעל זהות פורייה לדורות . ביאליק סבר שהחינוך העברי הוא הבסיס לחינוך הלאומי . לב לבה של אותה תחייה היה בעיניו השפה העברית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help