sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:320

חיים נחמן ביאליק חיים נחמן ביאליק נולד ב1873– בכפר ראדי שבאוקראינה ומת ב1934– בווינה . ביאליק הצעיר בלט בכישרונותיו והרשים את הכול בעומק לימוד התורה שלו . בבית סבו , ששם חי מילדותו , נחשף לספרות ההלכה , המדרש והאגדה , ולמגוון גדול של ספרי היסטוריה והגות יהודיים . עוד בטרם מלאו לו שלוש–עשרה החל ביאליק לקרוא גם בספרי השכלה , בתוך שהמשיך בלימוד היהודי המסורתי . הצעיר נקרע בין שני העולמות . בצעירותו נטל חלק בפעולות של אגודה דתית–לאומית ציונית ששמה " נצח ישראל , " ואז כתב את "אל הציפור , " שירו הראשון שיצא בדפוס . באותם ימים כתב ביאליק גם את המאמר הראשון פרי עטו שראה אור , "לרעיון הישוב . " לבסוף , לקראת סוף , 1891 עבר ביאליק לאודסה והחל להתפרנס בדוחק מלימוד עברית . הוא החל ללמוד רוסית וגרמנית , ובסופו של דבר קרא את כתבי הסופרים הרוסיים הגדולים , דוסטויבסקי , גוגול ופושקין , וכן את דון קיחוטה בתרגום רוסי . אחד–העם וליליינבלום קראו את שיריו של ביאליק וערכו לו היכרות עם רבניצקי , עורך פרדס , והוא שפרסם את "אל הציפור . " בשני העשורים הראשונים של המאה ה20– ישב ביאליק באודסה , התקרב בה אל אחד–העם ומנדלי , והעמיק שיתוף הפעולה שלו עם רבניצקי . באודסה גם היה לעורך ולמו"ל של הוצאת הספרים "מוריה" ושל הספרות היפה של השילוח . בתקופה ההיא עסק ביאליק גם ב"כינוס , " המפעל הגדול שביקש להפיץ את החינוך הלאומי החדש ואת התרבות העברית לדורותיה . בשנותיו באודסה היה ביאליק דמות משפיעה מאוד על יהודי רוסיה בכל הנוגע לזהות העברית והלאומית . בין היתר ביקש ביאליק להמריץ את החינוך היהודי–הלאומי ואת תהליך יצירתה של ספרות עברית חדשה לצורך זה . במסגרת הוצאת הספרים "מוריה" עיבדו ביאליק , רבניצקי וש' בן–ציון את סיפורי המקרא , את דברי נביאים ואת דברי כתובים . יחד עם רבניצקי עיבד ביאליק את ספר האגדה . ביאליק היה לדמות רבת השפעה על הסופרים העבריים הצעירים . אחרי צאתו מברית המועצות , בהשתדלותו של גורקי , שהה ומקומו של כל ערך במילון . המילון החדש מיוחד בכך שבעריכתו יש כוונה ברורה לשקף את המדעים המודרניים , את החיים הטכנולוגיים , על המכשירים , השיטות והתהליכים המאפיינים אותם . אבן–שושן כולל מידע על התקופה שמילה קיימת בה , על היותה של מילה מונח בינלאומי מקובל , על מקורותיהן של מילים זרות שחדרו לעברית ועוד . כמו כן כלול במילון מידע דקדוקי רב כגון צורות נטייה , צורות רבים , צורות סמיכות ועוד . אבן–שושן משתדל לספק הן את הצרכים של המעיין המבקש לדעת פירושה של מילה או כיצד להשתמש בה , והן את סקרנותו של הקורא המתעניין והמשכיל . המילון החדש המשיך להתעדכן גם לאחר מותו של אבןשושן . מהדורות חדשות שיקפו את השינויים שהיו בשפה העברית , את התרחבות הלקסיקון בתחומי הרוח , המדע והטכנולוגיה החדשים והמתחדשים , ובמידה מסוימת גם את השפה המדוברת . בשנת 2003 התפרסמה מהדורה חדשה , מורחבת ומעודכנת של המילון , ובה 7000 ערכים חדשים . המהדורה הזאת משקפת את ההתרחבות הגדולה של העברית , ויש בה הכרה גלויה בהשפעת האנגלית , השפה הבינלאומית בתחומים רבים בראשית המאה ה . 21– במהדורה הזאת גם כמות גדולה במיוחד של מילים מן השפה המדוברת המשתנה במהירות על רקע השינויים בחיים הישראליים ובמבנה החברה והאוכלוסייה בישראל . ח"נ ביאליק – לשירתו תפקיד עצום בעיצוב העברית החדשה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help