sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:309

תורנית וספרות מוסר , וחיברו יצירות מקוריות . הדמות הבולטת במפעל התרגום ללאדינו במאה ה18– היא אברהם אסא , שפעל בקושטא ( קונסטנטינופול . ( הוא הדפיס את התנ"ך עם תרגום לאדינו , ( 1745-1739 ) וכן תרגומים של שבט מוסר לאליהו הכהן האיתמרי , ( 1742 ) מנורת המאור ליצחק אבוהב , ( 1762 ) סידור "בית תפילה" , ( 1739 ) ספר יוסיפון , ( 1743 ) מעשה טוביה מן הספרים החיצוניים , ( 1743 ) ושולחן ערוך ליוסף קארו תחת השם שולחן המלך . ( 1743 ) יצירתו המקורית כוללת את צורכי ציבור , ספר דינים בחרוזים בלאדינו . ( 1733 ) גולת הכותרת של היצירה הדתית המקורית בלאדינו באותה תקופה היא מעם לועז . הוגה המפעל והמחבר הראשון , רבי יעקב כולי , פעל גם הוא בקושטא . הוא תכנן אותו כחיבור רב כרכים על המקרא . המתכונת היתה מעין אנציקלופדיה מרהיבה של פרשנות , מדרש , מוסר , הלכה ומנהג ובצדם ידיעות בהוויות עולם וטבע היקום . החומר נשאב ממאות מקורות בספרות ישראל . הכרך הראשון , על ספר בראשית , הופיע בקושטא בשנת ת"ץ . ( 1730 ) כולי נפטר בטרם הספיק להשלים את הכרך השני על ספר שמות . החלק שהשלים , עד אמצע פרשת תרומה , יצא אחרי מותו בשנת . 1733 את עבודתו המשיך יצחק מאגריסו . הוא הדפיס את החלק השני על ספר שמות ( 1746 ) ואת הכרכים על ספר ויקרא ( 1753 ) ועל ספר במדבר . ( 1764 ) לאחר מותו המשיך את המפעל יצחק שמריה ארגואיטי . הוא הדפיס את החלק הראשון של מעם לועז 'דברים' ( 1773 ) והחל בהדפסת החלק השני , ( 1777 ) אלא שהדפסה זו נפסקה מחוסר מימון אחרי גיליון הדפוס הראשון , והיצירה אבדה ולא הגיעה אלינו . בכך מגיע לסיומו המקוטע המפעל הזה של מעם לועז הקלאסי על התורה . כל הכרכים נדפסו תחילה בקושטא . לאחר מכן חזרו ונדפסו פעמים רבות במרכזי דפוס שונים של דוברי הלאדינו : קושטא , איזמיר , סאלוניקי , ליבורנו וירושלים . ריבוי ההדפסות מעיד על הפופולריות של היצירה הזאת במשך דורות בכל רחבי התפוצה של דוברי הלאדינו , לרבות דוברי החכיתיה בצפון מרוקו , שבעבורם נדפסה מהדורת ליבורנו . ( 1823-1822 ) ספרי מעם לועז נדפסו בפורמט הדפסה גדול ככרכי גמרא , עדות ליוקרתם . במאה ה19– נעשים ניסיונות להמשיך את מפעלו של כולי , ולהחילו גם על ספרי נביאים וכתובים . רובם אינם משתווים להישגי המקור . עם כל חשיבותה של היצירה בת המאה ה , 18– היא מצטמצמת , כאמור לעיל , לסוגות של ספרות תורנית מקורית ומתורגמת , ספרות מוסר וספרות שבחים . השירה בת התקופה , רובה קופלאס ( שירה נרטיבית ) ושירי תוכחה ( היוצר הבולט בסוגה זו הוא יום טוב מגולה , ( יש בה רק הד קלוש להישגים של הענף הזה בדורות קודמים . משנעלמה , עקב אדיקות דתית גוברת , המסורת והפרקטיקה של מופעים פומביים , מחוץ למסגרת בית הכנסת ומחוץ לגדר חיק המשפחה , תש כוחן של הקופלאס די יוסף הצדיק כיצירה חיה ומבוצעת , ונותר להן אך זכר בדפוס 1732 ) ואילך . ( ממילא גם אין ניכר מאמץ לחקותן וליצור יצירה חדשה במתכונתן . הדרמה והתיאטרון , ככל הידוע לנו , נעלמו לחלוטין בתקופה זו , והם עתידים להתחדש רק ברבע האחרון של המאה ה . 19– תופעה ספרותית ראויה לציון במאה ה18– בלאדינו , על אף חריגתה מתחום החברה היהודית , היא שירת הדונמה , חסידי שבתי צבי שהתאסלמו ( סאלוניקי , . ( 1683 הלאדינו היתה להם לשון קודש . בלשון הזאת נכתבו פיוטים רבים מסוגים שונים , ואלה שימשו בפולחנם הדתי הנסתר שקיימו תחת מסווה האיסלאם . הפיוטים האלה , שמאות מהם נתגלו בכתבי יד בשנים האחרונות , מגלים בין היתר זיקה לצ פיות , היא תנועת החסידות המיסטית באיסלאם , ומביאים אל שירת הלאדינו את הגאזל , סוגה מובהקת של השירה המיסטית , שלא נודעה כמעט בספרות העברית הקדומה . הבולטים במחברי הגאזלים השבתאיים שנודעו לנו בשמם הם יהודה לוי , ששם העט שלו המשובץ בסופי הגאזלים הוא טוב"ה , וחייא אלבו , ששם העט שלו זכר"י . לצד הגאזלים בולטים בייחודם בשירת הדונמה גם שירי בריאה ברוח קבלת האר"י . הלאדינו בתקופת ההשכלה והמודרניזציה תור ההשכלה מגיע אל האימפריה העותמאנית באמצע המאה ה . 19– תהליכי מודרניזציה , חילון והיפתחות אל תרבות המערב היו משותפים לכל העדות ברחבי האימפריה העותמאנית , וחלו על היהודים כחלק בלתי נפרד מן האימפריה . עם זאת החלו להסתמן הגבולות החדשים של מדינות האימפריה לשעבר . נחלותיה של האימפריה העותמאנית באירופה הלכו והתכווצו . נוצרו מדינות לאום , תהליך שהגיע להשלמה כתום מלחמת העולם הראשונה וייסודה של הרפובליקה התורכית . בעקבות ההתפתחויות האלה מצאו היהודים הספרדיים דוברי הלאדינו את עצמם במדינות נבדלות , בעלות היסטוריה , לשון ודינמיקת התפתחות שונה , במקום האחדות ושותפות התרבות , המנהג וההליכות שאפיינו אותם במשך דורות . מן הבחינה הלשונית , נוצר במדינות הלאום לחץ חיצוני , שכמוהו לא ידעו היהודים בתקופת האימפריה , לאמץ את שפת המדינה ולהיטמע בהתחדשות הלשונית–תרבותית של כל מדינה . הלחץ הזה לווה , במידה מסוימת , בהיענות פנימית של היהודים , ושניהם הביאו ברבות הימים לדחיקתה של הלאדינו . הופעתה של הציונות המדינית בשלהי המאה ה19– נתנה אותותיה בחברה היהודית הספרדית , והעברית המודרנית הופיעה גם היא כמתחרה בלאדינו . הגורמים שנמנו לעיל הביאו לש . נ ת בהתפתחות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help