sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:305

הלשונית שליוותה גם את מיטב יוצרי ספרות יידיש במאה ה , 19– ובהכרה במה שנחשב עד כה ל"ז'ארגון" כשפה לאומית יהודית , שבה נוצרת והולכת תרבות יהודית חילונית מודרנית , שהיא לפחות אחד הגילויים המרכזיים של התרבות היהודית המודרנית , אם לא העיקרי שבכולם . היידישיזם נתקל , כמובן , בהתנגדות מצדדים שונים , ובעיקר מן הצד הציוני–העברי ; ולמעשה , החלה בשלב זה "מלחמת הלשונות , " שהסעירה את התרבות היהודית המודרנית עד לשואה ולהקמת מדינת ישראל . בשני המחנות קמו מתנגדים נמרצים יותר או פחות למצב הלשוני הדיגלוטי המסורתי , שבו שימשו העברית והיידיש זו לצד זו , ותבעו חד–לשוניות תרבותית יהודית–לאומית ( כגון אחד העם , שפסל את היידיש מכול וכול והתנבא לשקיעתה המהירה , לעומת היידישיסט המובהק חיים ז'יטלובסקי . ( נמצאו , כמובן , גם רבים שקראו לפשרה ולדו–קיום , ובהם מרבית הסופרים הבולטים של התקופה , שיצרו בשתי הלשונות . מלבד זאת היתה ליידיש ולעברית גם חזית משותפת במאבקן נגד לשונות לעז ( בעיקר רוסית , ( ששימשו יוצרים והוגי דעות יהודיים לאומיים , והללו תבעו גם בשביל היצירה שנוצרה בהן מקום במסגרת כוללת של ספרות והגות יהודיות מודרניות . למרות ההתנגדות שנתקל בה , התבסס היידישיזם והשפיע השפעה רבה על החיים התרבותיים של היהדות האשכנזית במזרח אירופה ובצפון אמריקה . לביטויו הרשמי הידוע הוא הגיע בוועידת צ'רנוביץ , שהתכנסה בקיץ 1908 בהנהגתו הרוחנית של י"ל פרץ והכריזה על היידיש שפה לאומית ; ואולם יסודותיו הונחו הרבה קודם לכן . הוא הסתמך הן על פריחתה של ספרות יידיש המודרנית , הן על גיבוי פוליטי של מפלגות סוציאליסטיות לאומיות כגון ה J נד , שכפרו בפתרון הציוני וחיפשו תיקון לאומי וחברתי לחיים היהודיים שחותם ה"כאן" המזרח אירופי והצפון אמריקני טבוע בו . לימים תמכו ביידיש כשפת תרבות לאומית גם האוטונומיזם מבית מדרשו של שמעון דובנוב והפולקיזם . על בסיס זה התפתחו מערכות חינוכיות , שלימודיהן התקיימו ביידיש החל בגן הילדים וכלה בבתי ספר תיכונים ובבתי מדרש למורים ולגננות . מערכות כאלה , שדאגו לא רק לקיומה של רשת בתי ספר וגנים אלא גם ליצירתם של כל מכשירי הלימוד הדרושים לה , למן מקראות ספרותיות ועד לספרי לימוד במתמטיקה ובפיזיקה , פרחו בין שתי מלחמות העולם ברחבי מזרח אירופה ובכמה מארצות ההגירה במערב ובמידה ניכרת ביותר בתחומיה של ברית המועצות . בברית המועצות זכתה היידיש למעמד של שפה רשמית בשתיים מן הרפובליקות , שהיו בהן ריכוזים גדולים של דוברי השפה , אוקראינה וביילורוסיה ( היא אף היתה אמורה להיות השפה הרשמית העיקרית של הרפובליקה היהודית בירוביג'אן . ( את מלחמת היידיש ניהלה כאן המחלקה היהודית של המפלגה הבולשביקית ( ה"יבסקציה , ( " שנחלה בה ניצחון מוחץ במאבקה נגד העברית , והביאה להחרמת העברית ברחבי המדינה הסובייטית , לאיסור פרסומים בה ולעונשים כבדים לסופרים עבריים ששלחו את יצירותיהם לחו"ל . אפילו תיאטרון "הבימה" המוסקבאי , אשר היו לו מליצי יושר רבים בקרב העילית האינטלקטואלית והאמנותית של המדינה , נאלץ לעזוב את תחומיה ולצאת לנדודים במערב . היבסקציה הנהיגה כתיב יידיש חדש שנתקבל ברחבי ברית המועצות ואף בכמה פרסומי יידיש קומוניסטיים במערב ; כתיב פונטי לגמרי , שהקל על הקוראים העממיים שלא היו בקיאים בלשון הקודש באמצעות איות פונטי של המילים העבריות והארמיות ( אגב ליווי טקסטים שבהן הופיעו מילים אלו בהערות הסבר ובתרגומים , ( ויתור על האותיות הסופיות ושאר חידושים שמטרתם היתה עקירת היידיש משורשיה העבריים . בהקשר הזה ראוי להזכיר שביישוב הציוני שבארץ–ישראל התנהלה בתקופה שבין שתי מלחמות העולם , אמנם ללא אמצעי אכיפה שלטוניים , מלחמה הפוכה ביידיש ובתרבותה . האוניברסיטה העברית בירושלים סירבה לקיים לימודי יידיש במסגרתה ( למרות פנייתם של ציונים מובהקים כגון ברל כצנלסון ואורי צבי גרינברג אליה בעניין הזה ;( לא נתאפשרה הפעלתו של תיאטרון יידיש ( כבר ב1911– דיווח י"ח ברנר בסיפורו "מכאן ומכאן" על לחץ ציבורי כבד , המביא לשיתוקו של ניסיון להקים בימה יידית בארץ–ישראל ולבריחתו של הגיבור השחקן דיאספורין מן הארץ . ( אפילו ביאליק , שהיה עד אז מנהיגה הבלתי מעורער של התרבות העברית בעולם ובארץ–ישראל , ספג ב1926– ביקורת קשה על שום שהמליץ , בנאום קבלת פנים לכבוד הסופרים היידיים שלום אש ופרץ הירשביין , שביקרו אז בארץ , על קיום הברית בין עברית ליידיש , שאותן דימה לנעמי מבית–לחם ולכלתה רות המואבייה " ) בה בשעה שנעמי ישבה בבית וחיכתה למלכות , היתה רות המואבייה יוצאת ללקט לה שיבולים . ( " מלחמת הלשונות , שניזונה מההקצנה האידיאולוגית של שני המחנות , והגיעה לשיאה בתקופת היישוב , נמשכה גם בשנותיה הראשונות של המדינה , כאשר נעשו ניסיונות למנוע הקמת תיאטרון יידיש בארץ . התנגדות זו רוככה עם ריבוי עולים ניצולי השואה ששפת דיבורם היתה יידיש . ואולם ראוי להזכיר שגם בלב המחנה הציוני–הסוציאליסטי נמצאו , בייחוד בתקופת העלייה השנייה , חסידים מובהקים של היידיש , שלא השלימו בקלות עם ההינתקות מלשון ההמונים היהודיים במזרח אירופה . כזו היתה , לפחות באורח זמני , גישתם של יעקב זרובבל ויצחק בן–צבי . בורוכוב , הוגה הדעות הציוני המארקסיסטי העיקרי , תרם תרומות נכבדות כחוקר , כבלשן וכביבליוגרף גם לענף מחקרי חדש במסגרת לימודי היהדות , הוא ענף לימודי היידיש . ענף זה פותח תחילה , מסוף המאה ה , 19– בידי חוקרים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help