sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:297

הלשונית כמו שהיא מתבטאת בתוכניות הלימודים איננה מן הקל אל הכבד , אלא מן השימושי אל השימושי פחות . היחידה הלימודית איננה מתבססת על המילה , ולא על המשפט , אלא על ה " שיח " – כלומר , אוצר מילים , תבניות לשון , מבעים ופעולות דיבור המאפשרים שיח טבעי בתחום הקוגניטיבי והאפקטיבי כאחד . שיטת ההוראה הנהוגה באולפנים להנחלת הלשון מראשית ימי האולפנים קרויה "שיטת האולפן . " זוהי למעשה שיטה אקלקטית המבוססת על "הגישה הישירה" – "גישת עברית בעברית , " שעל פיה הוראת השפה מתחילה במיומנות הדיבור , והקניית המיומנות הזאת נעשית בלא התיווך של לשונות האם של הלומדים . הגישה הזאת כוללת רכיבים מן "הגישה הלינגוויסטית , " השמה דגש מיוחד בפעולות הדיבור , מן " הגישה החברתית התקשורתית , " המתייחסת לכשירות התקשורתית , ומן הגישה האינטגרטיבית , שהנחת המוצא שלה היא המורכבות של תהליכי רכישת שפה בכלל ושל תהליכי רכישת שפה שנייה בפרט . חשוב לציין כי "גישת עברית בעברית" פותחה בהשראת שנות התחייה הלאומית בארץ , ונבעה מן המטרה הלאומית של החייאת הדיבור העברי בארץישראל . הגישה הזאת המשיכה להשפיע על הוראת העברית בארץ ומחוצה לה למעלה מיובל שנים . הדגש , על פי "שיטת האולפן , " אינו ב"ידע , " אלא במיומנויות . ההתמקדות איננה במיומנות אחת , אלא בשילוב של מיומנויות – דבר המאפשר שיח טבעי . מטרת–העל היא יישום , דהיינו , האפשרות להשתמש בנלמד בעיקר מחוץ לאולפן . ההוראה באולפנים נעשית מתוך התאמה לאוכלוסיות לומדים שונות , ליכולתן ולצרכים המיוחדים שלהן . המטרה היא להביא את הלומדים לתפקוד לשוני הולם בכל מיני מצבי חיים . רכישת השפה נתפסת כחלק מתהליך של חבר ת . הנחת היסוד היא שהעולה החדש , הלומד את השפה העברית , מבקש לרכוש לעצמו לשון שתאפשר לו לנהל תקשורת נאותה בחייו בארץ ולהשתלב בחברה הישראלית ובתרבותה . היכולת התקשורתית היא שתקרב אותו , בסופו של דבר , אל הדובר הילידי של השפה . כדי להשיג את המטרה הזאת , על הלומד לרכוש שליטה רחבה בחמש מיומנויות הלשון המוקנות באולפן , והן : דיבור והבעה בעל פה , הבנת הנשמע , קריאה והבנת הנקרא , כתיבה והבעה בכתב והבנת הנצפה . ההוראה בכיתות נעשית בעברית , ומדי פעם בפעם ניתן תרגום של מילים נבחרות . הדגש בתחילת התהליך מושם בדיבור – עיקר העבודה בשלבים הראשונים היא בדיבוב הלומדים . בתוך כדי הקניית תרגול הדיבור מוקנות גם מיומנויות הכתיבה והקריאה , ובהמשך – הבנת הנשמע והבנת הנצפה . תהליך ההוראה הוא אינטראקטיבי . בהוראה משולבים , מלבד ספרי הלימוד , גם אמצעי עזר למיניהם , כגון רשמקול , טלוויזיה וידיאו , מחשבים במקומות שבהם הם מצויים וכדומה . עיתון בעברית קלה , ואחר כך גם עיתון רגיל , הם חלק בלתי נפרד מחומרי הלימוד באולפן . הנחלת הלשון בעידן הרב–תרבותי בעשור האחרון של המאה ה , 20– עם קליטתם של קרוב למיליון עולים , התחוללה מהפכה אחרת , המתאימה למגמות הקיימות במדינות אחרות הקולטות הגירה , מהפכה הנובעת מהתייחסות שונה אל מקומן של שפות האם של העולים . שפת האם היא מרכיב חשוב ביותר בזהות : היא האמצעי המסייע לאדם להגדיר את עצמו ואת מקומו בעולם , היא הפריזמה המעצבת את המושגים הראשוניים של האדם על העולם , והיא קובעת את קווי המתאר של אישיותו . ההבנה הזאת מחייבת את קבלת הרב–תרבותיות כאפשרות לגיטימית : "שבטי גלויות , " כפי שאמר בן–גוריון , אכן "מתמזגים לעם אחד , מאוחד ומיוחד , " אך כל "שבט" וכל יחיד בשבט משמר , אם ברצונו בכך , את תרבות המוצא שלו , את שפת אמו ; והעברית היא שפת התקשורת בין "שבטי הגלויות . " האתגר העומד לפני מערכת הנחלת הלשון בעידן של קבלת הרב–תרבותיות הוא לקבע ולבסס את מעמדה של השפה העברית כשפה העיקרית של התקשורת והתרבות , בלי לשלול את חשיבותן של שפות האם של "שבטי הגלויות , " ה"מתמזגים לעם אחד . " לקריאה נוספת : בלום , ש , ' "גישה אינטגרטיבית בהוראת לשון שנייה , " הד האולפן , ג , 1974 , ( 27 ) עמ' . 5-4 הרמתי , ש , ' מן הסדנא – 1 שיטת האולפן – מקורה , מהותה ודרך התהוותה , המועצה להנחלת הלשון , ירושלים , . 1972 ויינברג , א , ' חינוך מבוגרים בדור המדינה , משרד החינוך והתרבות , האגף לחינוך מבוגרים , ירושלים , . 1992 צביון , א , ' דיוקנו היהודי של ברל כצנלסון , ספרית פועלים , . 1984 רובינשטיין , ש , ' הנחלת הלשון העברית בישראל – דו"ח מחקר , . 2000

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help