sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:295

לעם אחד , מאוחד ומיוחד . העברית היא המלט התרבותי , כשם שהארץ היא המלט החומרי , והעצמאות – המלט המדיני לאומה היהודית המתחדשת . " על יצירת "המלט התרבותי" הופקד האולפן להנחלת הלשון . האולפן לעברית הוא גולת הכותרת של מפעל הנחלת הלשון . הדעות חלוקות הן בנוגע להוגה של רעיון האולפן – ד"ר יחיל מן הסוכנות היהודית או יוסף שקד מן המחלקה לתרבות – והן בנוגע למחדש המונח "אולפן . " אף שהאולפן הוגדר בכל מיני מסמכים "מוסד אינטנסיבי ללימוד השפה , " הוא לא נתפס בעיניהם של הוגיו ומקימיו כ"בית ספר לשפות , " אלא כמוסד שבו "מונחלת" השפה עם עוד ערכי תרבות אחרים . שני התחומים – השפה היומיומית , הפונקציונלית , המאפשרת תפקוד במגוון רחב של מצבי חיים , מצד אחד , וערכי התרבות מצד אחר – הינם שווי ערך , מעין "שורשים" ו"צמרות" היוצרים יחדיו את ה"עץ . " האולפן הראשון שהוקם – אולפן "עציון" ( שנפתח בירושלים , בנובמבר – ( 1949 קבע , למעשה , את מתכונת הלימודים באולפן עד השינוי שהיה במדיניות הקליטה והמעבר מקליטה במרכזי קליטה לקליטה ישירה . האולפן היה מיועד לעולים משכילים ובעלי מקצוע , והלימודים בו היו בתנאי פנימייה , ששחררו את הלומדים מטרדות היומיום והפרנסה ואפשרו להם לימוד אינטנסיבי מאוד של השפה העברית . בעקבות אולפן "עציון" נפתחו עוד אולפנים בתנאי פנימייה , אולפנים שהיו במשך הזמן למרכזי קליטה . מלבד האולפנים האינטרניים הללו קמה גם מסגרת לימודית אקסטרנית – האולפניות להנחלת הלשון . האולפניות האלה פנו לאוכלוסייה רחבה יותר – לא לעולים דווקא ולא למשכילים דווקא , והלימודים בהן התקיימו בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב . לצד האולפנים שבמרכזי הקליטה והאולפניות נפתחו כעבור זמן גם אולפני עבודה – אולפנים בקיבוצים המשלבים לימודים עם עבודה . עד שנת 1988 הבחינה מדיניות הקליטה של מדינת ישראל בין עולים משכילים לעולים לא משכילים . קליטת עולים משכילים היתה אינטרנית בעיקרה – במרכזי קליטה , ששם היו האולפנים לעברית , שהלימודים בהם היו אינטנסיביים 28 -25 ) שעות שבועיות במשך חמישה חודשים . ( קבלת דמי קיום היתה מותנית בלימודים באולפן . עולים לא משכילים – להוציא קבוצות מוגדרות בעלות אפיונים מיוחדים – נקלטו בקהילה , ואם בחרו בכך , יכלו ללמוד באולפניות להנחלת הלשון , שהיו מסגרות לימוד אינטנסיביות פחות , ופעלו בשעות אחר הצהריים והערב . הנחת היסוד היתה שעולים שאינם משכילים זקוקים פחות לשפה לצורך תפקודם המקצועי , ואת השפה הדרושה להם לצורך תפקוד יומיומי הם ירכשו בכוחות עצמם , במפגש עם כלל האוכלוסייה . רק אחוז קטן מהם נקלטו באולפנים שבמרכזי הקליטה . לקראת סוף 1988 הוחלט על שינוי במדיניות הקליטה ועל יישום עקרון הקליטה הישירה . על פי העיקרון הזה , כל עולה המגיע לארץ נקלט בקהילה , בין שהוא משכיל ובין שאינו משכיל , להוציא קבוצות הזקוקות לתמיכה מיוחדת . העולה מקבל דמי קיום " ) סל קליטה ( " ללא כל התניה של לימוד השפה העברית . עם זאת במשך 18 החודשים הראשונים שלאחר עלייתו ארצה הוא זכאי ללמוד באולפן לעברית ללא תשלום . האולפנים שוכנים במוסדות קהילתיים וכן במרכזי קליטה . המדיניות הזאת יושמה הלכה למעשה מתחילתו של גל העלייה מברית המועצות לשעבר בדצמבר 1989 בכלל העולים , להוציא אוכלוסיות עולים הזקוקות לתמיכה מיוחדת , דוגמת העולים מאתיופיה . השליטה בשפה העברית ברמה כלשהי היא היום תנאי בשנים הראשונות למדינה היתה העברית שפת האם רק של כ 20 % - מתושבי ישראל . לעזרתם של לומדי העברית הוצאו כתביעת בשפה קלה ובניקוד . בתמונה : עמוד השער של השבועון המנוקד "שער למתחיל"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help