sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:291

במוסדות להכשרת עובדי הוראה , מופ"ת , תל–אביב , תשנ"ח . רביד דורית , "הוראת לשון , " בתוך : קשתי יצחק , אריאלי מרדכי ושמחה שלסקי ( עורכים ) לקסיקון החינוך וההוראה , רמות , אוניברסיטת תל–אביב , תשנ"ח . 1997 – שורצולד ( רודריג ) אורה , בלום–קולקה שושנה ועלית אולשטין ( עורכות , ( ספר רפאל ניר : מחקרים בתקשורת , בבלשנות ובהוראת לשון ( השער – הוראת לשון , ( כרמל , ירושלים , . 2000 קריאת שמות בישראל בעת החדשה רוביק רוזנטל קריאת שמות לילדים יהודיים היתה מאז ומעולם מעשה בעל משמעות . סביב השמות נתלו מדרשים וסמלים , השמות שניתנו לילדים העידו על הסביבה התרבותית שבה הם גדלים , והם אף חשפו מאבקים בין קבוצות אידיאולוגיות . קריאת שמות עבריים בגולה היתה אחד האקטים של שימור ההמשכיות היהודית , על כל המחירים הכרוכים בכך . כאשר גברו בקרב היהודים המגמות של התערות בחברה הסובבת , בארצות כמו גרמניה , צרפת ובריטניה , נקראו הילדים בשמות לא עבריים הלקוחים ממאגר השמות של סביבתם , לעתים בצד השם העברי . היישוב החדש בישראל שחולל את מהפכת חידוש השפה כחלק מתהליך של חילון והינתקות מן העבר הגלותי , תבע כמובן מאליו את שינוי השמות הפרטיים של העולים לארץישראל לעברית , וקריאת שמות עבריים לילדים . בשינוי שמות העולים ההצלחה היתה חלקית , אך רבים הגיעו ולהם כבר שמות עבריים . חלק גדול מן השמות האלה היו השמות המקובלים ביהדות הגולה במשך מאות שנים . רובם היו שמות מקראיים של גדולי האומה : אברהם , יצחק , יעקב , יוסף , משה , דוד , אליהו , שלמה ואחרים . בין הנשים נפוצו שרה , רבקה , רחל , לאה ואסתר . מספר מועט ביותר של שמות תלמודיים השתייכו אף הם לקבוצה הנפוצה , הבולט בהם הוא מאיר . קבוצה של שמות מלשון ימי הביניים היו נפוצים אף הם , ובהם חיים , אריה , דב ובין הנשים חיה , ברכה וטובה . על השמות האלה נטבעה מעין סטיגמה גלותית , מה גם שרבים מהחלוצים נשאו שני שמות : עברי ויידי , כמו אריה–לייב , מנחם–מנדל . מיד עם חידוש היישוב בארץ–ישראל שלטה מגמה של קריאת שמות לילדים שיהיו בעלי אופי ישראלי ייחודי . גם השמות האלה נלקחו כמעט תמיד מן המקרא , אבל הם לא היו מן הקבוצה הנפוצה בקרב יהודי הגולה . בין הבנים אפשר למצוא באותה תקופה שמות כמו יהויכין , אביתר , זרובבל ואיתמר , וגם שמות מעטים מן התלמוד כמו בר–כוכבא ובוסתנאי . למאגר שמות הבנות נוספו אז אלישבע , אביגיל , חפציבה ועוד . עד קום המדינה ובשנותיה הראשונות נמשכה המגמה הישראלית–מקראית ואף התעצמה . מאגר השמות שמקורם במקרא התרחב . נכנסו , למשל , בני יעקב כמו ראובן , שמעון , גד , דן ואחרים ; שרי צבא ובני כוהנים כיואב ונדב , מלכים כעמרי ורחבעם , שופטים כגדעון , אהוד ונביאים כעמוס , מיכה וחגי . עולי עליית הנוער הגרמנית של שנות ה30– בחרו שמות מקראיים אזוטריים יותר כמו עשהאל , גרשום , חנן ויוחנן , והשם התלמודי גיורא , לעתים קרובות כתרגום שמותיהם הגרמניים . על קריאת השמות השפיעו גורמים נוספים כמו דמויות ספרותיות או נופלים ידועים . וכך השם אורי זכה לתפוצה רחבה בהשפעת שירה של רחל " אורי אקרא לו , " הרומן הוא הלך בשדות של משה שמיר ונפילתו של אורי אילן ב . 1953– בקרב הציבור החילוני נעלמו כמעט לגמרי השמות שנחשבו גלותיים , אך נשמרו חלק מן השמות מימי הביניים דוגמת צבי ודב . בקרב הדתיים–לאומיים קיבלה המגמה צביון שונה במקצת , והם בחרו בשמות שהיו אופייניים לקבוצה הזאת , כמו זבולון , אביעזר ואליסף . בין החרדים נמשכה מסורת קריאת השמות שהיו מקובלים בגולה . בקרב הנשים המגמה היתה דומה אך היא נתקלה בבעיה : מאגר שמות הנשים במקרא קטן ביותר , ולמקצתם צלצול או משמעות בלתי נעימים , כמו חולדה וערפה . ובכל זאת רבו באותן שנים תינוקות בנות שנקראו רות , נעמי , רחל , יעל , מיכל , נועה ועוד . שמות מקראיים שנחשבו גלותיים הוסבו לשם מודרני על ידי שינוי קל . מירה במקום מרים , ריקה במקום רבקה ועוד . שמות רבים ניתנו אז לבנות בגזירה משם בן , בדרך כלל מקראי : יוספה , ראובנה , דניאלה . השמות המקראיים שאומצו ביטאו גישה אופטימית–כוחנית , הן בבחירת שמות שופטים וגיבורים , והן במשמעות השם , כגון עודד , עוזי ואיתן . לעתים ניכרה בבחירה השפעה של מגמות אידיאולוגיות או של מיתוסים חדשים . כך נתפס השם המקראי נמרוד כביטוי להשקפות כנעניות , דרור ודרורה כביטוי למאבק בבריטים , ונילי על שם מחתרת ניל"י , שהיא עצמה ראשי תיבות של "נצח ישראל לא ישקר . " אפשר להצביע על שמות נפוצים באותה תקופה שנכללה בהם המילה "עם , " כמו עמיחי , עמיצור ובת–עמי , וכן ציון וציונה , הרצל , בלפור , בנימינה ומוריה . בנות לא מעטות במשפחות סוציאליסטיות נקראו מאיה על שם האחד במאי . חלק מהשמות מסוג זה נשארו נדירים עקב מוזרותם : עבריתה , חרות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help