sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:289

ולהרחבת מגוון הסוגות בלימוד ההבעה . ההעצמה של הלומד נעשית לא רק על ידי הוראה פשוטה וישירה של היכולת לקרוא טקסט , להבין אותו ולהגיב עליו , אלא גם על ידי העלאת המודעות שלו לרכיבים החברתיים והתרבותיים המעורבים בכל בחירה לשונית . כדי שיהיה קורא ביקורתי , המסוגל לקרוא בין השיטין ומעבר להם , עליו לאתר את הקולות השונים העולים מן הטקסט , להקשיב לכל אחד מהם , ואף לאתר את הקולות החבויים , הסמויים מאוזן ומעין . המשמעות של הדרישות האלה היא שההוראה תתרכז באיתור המרכיבים – אוצר המילים , התחביר , הציטוטים , סגנון הפנייה , מידת הישירות וההירמזות – ובהבנת הדרכים שבהן הם פועלים ומופעלים . במקום לבקש מן הלומדים לסכם את הטקסט שקראו , הם יתבקשו להציע תשובות לשאלות בנוסח של מי היה יכול לכתוב טקסט כזה , למי הוא נועד , מדוע בחר הכותב לדבר בגוף ראשון או שלישי , ואפילו מהם הדברים שלא נאמרו בטקסט . ההתמקדות ברכיבים התקשורתיים בהוראת השפה הביאה להזנחת רכיבים מסורתיים יותר , כגון קריאה רהוטה . בציבור הרחב נתפסה שימת הדגש על הרכיבים של הטקסט השלם כשיטה ורבים קוראים לה , בטעות , אוריינות או "השפה כמכלול . " משהתברר כי מספר הילדים שלא היו מסוגלים לקרוא באופן עצמאי גדל , ועוד יותר גדל מספרם של אלה שאינם מסוגלים להתמודד עם טקסטים איכותיים , תלו את הקולר בראשית הקריאה . כך צפה ועלתה מחלוקת ישנה בדבר הדרך היעילה ביותר ללמד ילדים לקרוא , והנושא נעשה לזירה הראשית של הדיון הציבורי בלשון וחינוך . העיסוק הסוער בתקשורת , ועדה שמינתה הכנסת בעקבותיו , הביאו את המערכת לבצע תפנית ולנסח ניסוח ברור את הצורך להדגיש את הרכיבים הבסיסיים – כולל זיהוי הניקוד והתנועות – ולחזק את דרך ההוראה המפורשת של הקריאה כפי שנהגו לעשות בגישות מסורתיות יותר . החינוך ורובדי העברית כדי להבין את מבנה המילון של העברית ואת התחביר שלה יש להכיר את הרבדים השונים שמהם היא ניזונה . והנה בשנים האחרונות יש התרחקות של הצעירים מלשון המקרא , הנעשית למספר גדל והולך של ילדים למעין שפה זרה . התלמוד גדול בהיקפו מן המקרא , ושזור סיפורים מחיי היומיום . מבנים תחביריים רבים של העברית החדשה ( העברית בת זמננו ) וחלק גדול מאוצר המילים שלה באים ממנו . ללא חשיפה אליהם עלול התלמיד לסבול גם מדלות לשונית , גם מבורות ( הקרויה בהקשר הזה היום "בוריינות ( " וגם מניכור . אלא שבמשך שנים נוצרה במערכת החינוך מגמה שמידרה את העיסוק בטקסטים מן המקורות , ולמעשה הופקעו מן החינוך הממלכתי נכסים לשוניים מהותיים לעברית . הוראת הלשון נערכת כדי להבטיח לתלמיד חשיפה מגוונת לרובדי השפה תוך הפרדה בין ידיעה לאמונה : להכיר את התפילה אין פירוש הדבר להתפלל . כהכללה ניתן לומר כי השינוי שחל בהוראת הלשון מייצג מעבר מלימוד רבני – של נורמות ותקנים שנקבעים על ידי סמכות אחת – ללימוד ריבוני , שבמסגרתו רוכש הלומד כלים שיאפשרו לו להחליט כיצד להשתמש בשפה . השפעות טכנולוגיות ותרבותיות בסוף המאה ה20– היינו עדים גם להמשך המהפכה בטכנולוגיות של הדפוס , מצד אחד , ולמהפכה מן היסוד בעיבוד מידע ובהפצתו , מן הצד האחר . שתיהן השפיעו רבות הן על דרך הלימוד של התלמיד , הן על דרך השימוש שלו בשפה ובטקסטים והן על ההוראה . באמצעות מעבדי התמלילים ניתן להפוך טקסט של כל תלמיד לחומר עבודה בשביל עמיתיו , וכך התרחב המקום של הוראת עמיתים בטיפוח הכתיבה בבית הספר . באמצעות כלים ממוחשבים יכול התלמיד לשאוב טקסטים ממקורות שונים , וכעת מתגייסת המערכת ללמד אותו כיצד למזג חומרים מכמה מקורות לכדי טקסט לכיד משלו עצמו . בשנים האחרונות מרבים ילדים , החל בגילים מוקדמים יחסית , לשוחח ברשת האינטרנט . כאן הם כותבים 'מחשבית' ומתכתבים ב'אס–אם–אסית . ' 'מחשבית' היא אנגלית פונטית עיצורית , המנצלת לא רק אותיות , אלא אף שווי ערך , כמו ספרות במשמעות הצלילית שלהן , והיא חותרת לומר 'כמה שיותר בכמה שפחות . ' 'אס–אם–אסית' מקצרת בכל דרך אפשרית כדי 'לחסוך זמן אוויר . ' מצד אחד יש משהו מפחיד בכך שהשפה נעשית אמצעי יעיל לתקשורת פשטנית ; מן הצד האחר , מתגלות בה תכונות של הלשון ושל הכתב כאחד . גם כאן החינוך נערך כדי להיות פתוח ומודע לסוגי הלשון וללמוד את המערכות המשמשות אותן . ילדי סוף המאה ה20– וראשית המאה ה21– נחשפים לשעות רבות וארוכות של צפייה בטלוויזיה . חוקרים מבחינים בין שני סוגי צפייה – פסיבית ואקטיבית – ומבחינים גם בין שפה אינטראקטיבית – שבה הדובר נוטל חלק – לבין שפה שהוא שומע בלבד . יש התרשמות שילדים רוכשים מילים בספרדית אחרי מנה הגונה של הטלנובלות , אך עדיין אין מחקר שבדק ביסודיות את השפעת הטלוויזיה על השפה . במרוצת השנים עבר מקצוע ההוראה פמיניזציה , עד כדי כך שברירת המחדל בפנייה אל ציבור המורים היא לשון נקבה . ילדים לומדים אצל מורות . הגישה הפמיניסטית המתעוררת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help