sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:285

בתחום הלקסיקלי אפשר למצוא שימוש בשורש ערבי הנשקל במשקל עברי . תופעה זו אינה מיוחדת רק לפעלים , אלא היא קיימת גם בשמות : "הדם שלהם נוזף , " בהשפעת " ו a מהם ינ ְ זפ . " שמשמעותו "הדם שלהם ניגר . " בתחום הסמנטיקה ההשפעה הערבית ניכרת בשני מישורים . תרגום שאילה : המשפט "המחנך מחנך את התלמיד להוציא ממנו אדם טוב" מושפע מן הערבית : "י He י אל–מע \ מ אלM– למי 'a ל ִ יח X ' ג ַ/' ל ִ יט l ע , " במקום המקובל בעברית : "המורה מחנך את התלמיד כדי שייצא אדם טוב . " שאילת משמעות : ... " וזה מעיד על התייחסות של מר ועבד . " ערב : ' "והא 'aא י \ j עלא עלא . ת ס D i נ וע H ד . " ס R ד = אדון , מר . עבר : ' "וזה מעיד על יחס של אדון ועבד . " דוגמה נוספת : "אח שלו הרג אותו ואמר לו למה לוא תחתום . " ערב' מדוברת : " אח % ' ה K תלו ו . " = \ . . תל = הרג , הרביץ בערבית המדוב'פ עבר : ' " אחיו הרביץ לו ואמר : "מדוע אינך חותם . " לקריאה נוספת : אבו–בכר ר , ' תשס"ב , "מבט על הדיאלקטים הערביים , " חלקת לשון , , 34-33 עמ' . 126-109 אבו–עסבה ח . 1997 , ' מערכת החינוך הערבית בישראל , מצב קיים וחלופות ארגוניות אפשריות , גבעת חביבה : המכון לחקר השלום . אמארה מ ; ' מרעי ע ' , 1990 סוגיות במדיניות החינוך הלשוני בבתי הספר הערביים בישראל , תדפיס , המכון לחקר השלום , גבעת חביבה . הנקן ר , ' התשנ"ז . "בין עברית לערבית ברהט שבנגב , " מסורות , מחקרים במסורות הלשון ובלשונות היהודים , כרך ט , י , יא , עריכת משה בר–אשר , ירושלים , האוניברסיטה העברית , עמ' . 381-336 כהן א' . 1968 האנציקלופדיה החינוכית , "הוראת עברית לילדי ערביים בישראל , " כרך ב . ' לוין א' תשנ"ה , דקדוק הלהג הערבי של ירושלים , ירושלים : מאגנס . לנדאו מ' יעקב . 1993 המיעוט הערבי בישראל , , 1991-1967 תלאביב : עם עובד . לשון ומגדר מלכה מוצ'ניק חקר המגדר עוסק בהבדלים שבין גברים לנשים , ובין השאר בהבדלים לשוניים . מתברר כי גם אם לרשותם של בני שני המינים עומד אותו מצאי לשוני , הם עושים בו שימוש שונה בכמה תחומים . ייתכן שחלק מן ההבדלים נובעים מן השוני במבנה האנטומי , הפיזיולוגי וההורמונלי שבין גברים לנשים , אך כיום מקובל יותר לייחס את ההבדלים לגורמים חברתיים . המונח מג ^ ר ( gender ) קשור במילים "הגדרה" ו"גידור , " והוא מובחן מן המונח "מין" , ( sex ) המשמש לציון ההבחנה הביולוגית . מונח אחר הקשור בתחום הזה הוא "מיננ % ת" , ( sexism ) המציין התייחסות חברתית על פי המין , ומתקשר לאפליה בין המינים ולרצון לבטל אותה . העיסוק בקשרים שבין לשון ומגדר קיבל תנופה בתחילת שנות ה70– של המאה ה20– במדינות המערב , בעיקר בארצות הברית ובבריטניה , עם הקמת תנועות פמיניסטיות , שדרשו התייחסות שוויונית לבני שני המינים , ובכלל זה בשימוש בלשון . עצם הקשר שבין הלשון לבין מין הדוברים נבדק במקומות שונים בעולם זה עשרות שנים . תחילה נתגלו הבדלים בלשונות המדוברות בחברות סגורות , כגון באפריקה , ביפן ואצל אינדיאנים באמריקה . מכיוון שבחברות האלה מעמד האישה שונה ממעמדו של הגבר , נמצאו הבדלים בולטים מאוד בלשונם , עד כדי היווצרות של מעין "לשון נשים . " המחקרים החשובים התרכזו לא רק בדוברים , אלא גם בלשונות עצמן , מתוך תחושה שגברים הם שיצרו אותן , ועל כן הן אינן מתאימות לנשים . שנים רבות עוסקים חוקרים בשאלה אם ההבדלים בין המינים הם מ % לדים , או שמא מדובר בתהליך של חבר % ת , שבו מלמדים את הבנים ואת הבנות להתנהג בדרך שונה . מחקרים מרכזיים מגלים הבדל במשחקים של בני שני המינים מגיל צעיר . הבנות משחקות בקבוצות קטנות או בזוגות , ומטרת משחקן היא שיתוף פעולה , ולא תחרותי % ת . הן לומדות להשתמש במילים לצורך יצירת קשר ולשמירה על קרבה ועל שוויון , ואילו הבנים משחקים במשחקים תחרותיים ומבליטים בלשונם יחסי סמכות וסטטוס . נמצא גם שבנות מתמקדות בקשר החברתי , בדאגה לזולת , במתן תשומת לב , באמפתיה , במעורבות ובתלות הדדית , ואילו הבנים מתמקדים במושגים של צדק , אסרטיבי % ת ועצמא % ת , הם אינם מעורבים רגשית בהתרחש % ת ומנסים למצוא פתרונות הגיוניים ורציונליים לבעיות . הגישה החברתית–הפסיכולוגית , שעמדה ברקע מחקרי המגדר עד שנות ה , 80– הורתה על קיומן של דעות קדומות בנוגע ליחסי הכוח שבין גברים לנשים , הגורמות לכאורה להבדלים בלשון . כעבור זמן שונתה הגישה , ובמקום לחקור על פי סטריאוטיפים ותחושת אפליה , החלו להתרכז בגורמים המביאים לחוסר תקשורת בין המינים . הגישה הזאת מ < % רת כגישה תרבותית–אנתרופולוגית או "גישת שתי התרבויות , " והיא מתרכזת בהבדלים בדרכי החשיבה , המשתקפים בין השאר בהתנהגות לשונית שונה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help