sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:282

תופעה זו ובמילים משלנו – מלשון הקודש – ללשון חול . " בעקבות דבריו של פרופ' צרפתי דומה אפוא כי אפשר לכנות את המעבר שהתחולל בדורות האחרונים מלשון הקודש ללשון החול , כפי שהוא נתפס בתודעתה של האורתודוקסיה האשכנזית , כמעבר מלשון הקב"ה ללשון הסט"א , מלשון הקדוש ברוך הוא ללשון הסיטרא אחרא . העברית של הערבים בישראל רפיק אבו–בכר העברית וחשיבותה לערבי הישראלי המיעוט הערבי בישראל , המהווה כ 19 % – מאוכלוסיית המדינה , הוא בעל תרבות ושפה משלו , ומשתייך לשלוש דתות : נוצרים , מוסלמים ודרוזים . הערבים בישראל מהווים חלק מהחברה האזרחית הישראלית ומתרבותה . העברית היא להם שפה שנייה בחשיבותה וידיעתה היא אחד הגורמים לשילובם בחיי המדינה , אף שרוב אזרחי ישראל הערבים מזהים את עצמם כפלסטינים אזרחי מדינת ישראל וחרף הסכסוך הישראלי–פלסטיני המתמשך . חשיבותה של העברית להם היא גם לצרכים קומוניקטיבייםפרקטיים וגם לצרכים אינסטרומנטליים : לקבלת שירותים ממוסדות ממשלתיים , לעיון בחיבורים מדעיים וספרותיים , להשתלבות בלימודים אקדמיים , לניהול עסקים משותפים עם האזרחים היהודיים , למגע תרבותי , לצורכי פרנסה במגזר היהודי בענפי העבודות השונים : הבנייה , הפקידות , הרפואה , החינוך , הרווחה , וכו . ' ככל ששליטתו של הערבי בלשון העברית טובה יותר , כך גדולים סיכויו להתמודד בהצלחה עם גורמים סוציו–אקונומיים ולהשתלב בחברה היהודית . יתר על כן , העברית משמשת בקרב צעירים ערביים רבים ביטוי לרצון ולשאיפה להידמות לעולם המודרני המערבי המיוצג על–ידי החברה היהודית . העברית אינה זרה לאזרח הערבי . היא נשמעת בכלי התקשורת , בשוק , בבית החולים , בביקורי יהודים במשפחתו , בבית הספר וכו . ' שלטים רבים בתוך הכפרים הערבים כתובים בעברית כתרגום לערבית , ולפעמים גם בלי הערבית . מידת החשיפה ללשון העברית שונה מאזור לאזור , ממשפחה למשפחה ומאדם לאחר . אין כיום ערבי–ישראלי שאינו דובר עברית , אך מידת השליטה בעברית שונה מאדם לרעהו . אין להתייחס ללשון העברית שבפי האוכלוסייה הערבית כאל מקשה אחת . יש לקחת בחשבון חתכים אחדים , ולהלן כמה מהם . נשים לעומת גברים . ההנחה היא שהגברים שולטים בדיבור העברי יותר מאשר הנשים בעיקר בחברות המסורתיות , בגלל כושר הניידות של הגברים , אך בהבעה בכתב יש להניח , שישנן נשים העולות על הגברים . תושבים בערים המעורבות לעומת עמיתיהם הכפריים . ההנחה היא , שהראשונים שולטים בעברית יותר מהאחרונים , בעיקר בגילאים הנמוכים , מסיבות סוציולוגיות שונות ; ככל שמתבגרים מצטמצם הפער בגלל החשיפה של הכפריים ללשון העברית . מידת מעורבותו האישית של הערבי באשר הוא בחיי היומיום של החברה היהודית דוברת העברית . ככל שרבים מגעיו עם יהודים , שפתו נעשית רהוטה יותר . בוגרים ממשפחות מבוססות כלכלית ומשכילות לעומת עמיתיהם ממשפחות מעוטות יכולת . סביר להניח , שהורים מבוססים כלכלית משקיעים בלימודי בניהם יותר משאבים , הן בשיעורים פרטיים , הן בהשגחה על הלימודים בבית הספר ובבית , אך ייתכן מצב הפוך : הורים מבוססים מנצלים את בניהם בעסקיהם הפרטיים ועיקר דאגתם ללימוד העברית היא כלכלית . בוגרים מהמשולש ומהגליל לעומת עמיתיהם מהנגב . ההנחה היא , שרמת ההשכלה הכללית בנגב פחותה מזו שבאזורים אחרים בגלל הבעיות המיוחדות באזור זה , ובכלל זה מיעוט האפשרויות העומדות בפני הבוגרת הבדווית בהשוואה לבוגרת מהמשולש או מהגליל , אך לאחרונה חלה התקדמות בעניין זה . דתיים לעומת חילוניים . ההנחה היא כי האחרונים שולטים בעברית יותר מהראשונים בגלל חשיפתם ללשון העברית מחוץ לבתיהם , חשיפה הנובעת מדפוסי חייהם הפתוחים יותר לחברה היהודית . העברית בבית הספר הערבי לימוד העברית בקרב האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל החל מיד עם הקמת המדינה . על אף הוויכוחים החריפים שהתנהלו באשר ללימוד שפה זו . בחוק החינוך הממלכתי שנחקק בשנת 1953 לא ניתנה הדעת על מטרות החינוך הערבי ובכלל זה על לימוד העברית , אף שחלק מהמטרות שנוסחו בחוק התאימו גם לילד הערבי . תוכניות הלימודים דאז משקפות תפיסות חברתיות של הרוב היהודי הרואות במיעוט הערבי בישראל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help