sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:280

שבדו מלבם , והרכיבו מעירוב לשונות , כל זאת הוא מעצם היצה"ר [ היצר הרע , [ שמשתמשים עכ"פ [ על כל פנים ] בחלק לה"ק , ועי"ז [ על ידי זה ] יש להם אחיזה בכוחות הטומאה והסט"א [ הסיטרא אחרא , [ כאשר עינינו רואות גודל התגברות כוחותם בלשון הזה . " ... ניצחונה המוחץ של העברית בארץ ניצחונה של העברית בארץ כה ודאי וכה מוחץ , עד שגם מקטרגה הגדול נאלץ להשלים עם השתרשותה אפילו בקרב חסידיו המקומיים ובקרב אנשי "היישוב הישן" הסרים למרותו ההלכתית והנהנים ממתנת ידו הנדיבה . הד לכך אנחנו שומעים מתוך מכתב ששיגר יורשו ואחיינו , ר' משה טייטלבוים , לרב שמחה אלבוים , מנהל בית הספר לבנות בסאן פאולו , ברזיל . המנהל שואל אם הבנות רשאיות להשתתף באספות לבנות ולשמוע דרשות בלשון הקודש , והאדמו"ר מסאטמר משיב לו : " ובאמת לא אדע ולא אבין לאיזה תועלת וצורך לומדים הם עברית בחו"ל . דאם בא"י הם מתרצים עצמם דזה הכרח לדעת את שפת המדינה , אבל בחו"ל שאי–אפשר להשתמש בו , הרי אין בזה תועלת , ואין זה אלא הודאה ונתינת כבוד ויקר להציונות וללשון שבדו להם להרחיב גבולי המינות מקצה העולם ועד קצהו . וכבר כתב כק"ד [ כבוד קדושתו ] זי"ע [ זכותו יגן עלינו – הכוונה לדודו ר' יואל טייטלבוים ] שההבדל בין המשתמשים בשפה זו בא"י לבין המשתמשים בחו"ל הוא כהבדל שבין ע"ז [ עבודה זרה ] של כסף וזהב שיש בו איזה תועלת לבין ע"ז של עץ ואבן . " את ההיתר ההלכתי להתעלם למעשה מדברי האוסרים , ולהשתמש למרות הכול בעברית החדשה , נתן ר' אברהם ישעיהו קרליץ ה"חזון איש" – מגדולי אנשי ההלכה , פוסק שנחשב לבעל הסמכות התורנית העליונה של דורו ומנהיגו הלא–מוכתר של "היישוב החדש" החרדי הליטאי , שהתרכז סביבו בעיר התורה בני–ברק . כאשר באו לפניו קנאי ירושלים וביקשוהו לפרסם איסור על לימוד העברית בתלמודי התורה , בהסתמכם על איסור הקדמונים , דחה את פנייתם בדרך משל וסיפור : " פעם היה מצביא בא בימים , שבנעוריו היה מנצח על מהלך המלחמה בגזרה קרבית מסוימת , שם היתה חזית האש המרכזית , וינחל ניצחון גדול . והנה חלפו הרבה שנים . הגבולות הועתקו ממקומם , המבצרים הישנים התפוררו , ובמקומם נבנו מעוזים חדשים , שוב פרצה מלחמה – ואותו גנרל ישיש טוען כי מן ההכרח לרכז את הכוחות הלוחמים בשדה הקרב ה'היסטורי , ' בו פיקד בשעתו על חייליו , למרות שעכשיו קיימות נקודות תורפה חדשות ומסוכנות יותר . והנמשל – לא זוהי חזית הקרב האידנא " ! בקיעים ראשונים במגמה מעשית זו שהנהיג ה"חזון איש" בסוגיית העברית בנימוקים של "פיקוח נפשות , " "צורך השעה והמקום , " "חיזוק הדת בדברים שלא נאמר עליהם 'ייהרג ואל יעבור "' וכו , ' נתגלעו לאחר שהלך לעולמו והתפוגגו נוכחותו וסמכותו . אישים שונים מקרב מחנהו החלו יוצאים לקרבות נקודתיים בענייני העברית . אחיינו , הרב חיים שאול קרליץ , המכונה בעירו חש"ק , יוצא במאמר חריף המוכתר בכותרת "החיים והמוות ביד הלשון" בהתקפה על העברית החדשה , שמתוך כוונת–מכוון מטשטשת ביודעים את הגבולות שבין קודש לחול ובין טהור לטמא . וכדי להדגים את דבריו הוא בוחר במילים בעלות מטען אסוציאטיבי ממין אחד ששועבדו בידי המחדשים כדי לשרת את מטרותיהם , למשל , בתי המשפט : " כאשר גם אנו מכנים בתי–משפט את הערכאות הדנים לפי חוקי עכו " ם ושעצם מהותם היא עקירת כל דיני ומשפטי תוה " ק [ תורתנו הקדושה , [ אלמלאי היינו נזהרים מכל זאת ומשננים בלי הרף את התואר ערכאות ההולם אותם , לא היו לבושתנו ולהוותנו יהודים מאמינים בתורת ה ' פונים אליהם להתדיינות מרצונם הטוב , כפי שקורה לעתים קרובות בעוה " ר [ בעוונותינו הרבים . "[ או , למשל , משרד הביטחון : " משרד הצבא נקרא בשם משרד הבטחון והעומד בראשו כשר הבטחון , אותו זקן אשמאי שבחר בתואר זה לצבא לא במקרה נהג כפי שנהג . כוונתו של ארס עכנאי היתה להמיר את מושג הבטחון שהוא מושג של אמונה שלמה בהסתמכות על בורא כל העולמים יתברך בהשענות על הכוח הפיזי הגס , כוחי ועוצם ידי עשה את החיל הזה . " או , למשל , בית הנבחרים אשר נטל את שמו "כנסת" מהמוסד העליון של ראשי ישראל וחכמיו בתקופת מלכי פרס – מימי עזרא ונחמיה ועד תקופת אלכסנדר הגדול – שתיקן תקנות שונות בחיי היהודים : " והעולה על כולנה , הדבר אשר היא בעוכרינו , שאת נפש הכלל הם 'קובעים : ' הוא עניין קיום ה'במה כפרנית מחרפת' המכונה 'כנסת , ' שמרימה יד בתורת משה לעקור כל חוקי ומשפטי תוה"ק לנטוע במקומם חוקי כזב והבל . " הרב י' אברהם וולף , מנהל סמינר בית–יעקב בבני–ברק , אף הוא , כקודמו , נאבק עם "מילים פסולות ממש" שעלינו להינזר מהן . הרב וולף יוצא חוצץ נגד המילה "מורה" במובנה הקבוע כיום . "דרכו של החיד"א לכנות את רש"י בכינוי 'המורה' סתם . אבל המקצוע דהאידנא היה נקרא 'מלמד' או 'רב " . ' לכן אין להשתמש בתואר "שר" למי שעומד בראש מיניסטריון , שהרי שר נאמר על אבנר , "נפל שר וגדול בישראל , " "שר הוא רק כשהוא גדול בישראל – אלו הם מונחים צמודים זה לזה . " "משרד הדתות , " לדעתו , מצרף תורת אמת עם אמונות הבל ;

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help