sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:278

" עברית עשוה בעוה"ר [ בעוונותינו הרבים ] לחלק מ'אליל הלאומיות , ' להחליף תורתנו הקדושה בארץ ושפה , לעשות ככל הגויים בית ישראל רח"ל [ רחמנה ליצלן , הרחמן יצילנו . " [ המשותף לשני הכרוזים בפרט ולמערכת הטיעונים כנגד העברית במרוצת המאבק המתמשך בירושלים בכלל הוא שאין בהם ביקורת כלשהי על עצם טיבה של העברית כשפה . העברית החדשה עדיין מתאפיינת בסממני , או בסימני , הקד % שה הקיימים בלשון הקודש , אלא שקדושה זו נוצלה לרעה או חוללה בידי זרים . כללו של דבר , העברית מעצם אופייה וטבעה מחוברת ואחוזה בלשון הקודש , אלא שנאסרה משום שאומצה בידי ה"מינים" – המחללים . גורלה המר של העברית , שחוללה ונפלה בשבי , מעורר הרהורי חרטה והכאה על חטא אצל הרב יוסף חיים זוננפלד , שברגע של גילוי לב מתוודה באוזני תלמידו , ר' משה בלוי , מנהיגה של "אגודת ישראל" הירושלמית , שמא קוצר הראייה שלהם השמיט מידיהם כלי נשק חשוב במאבק ההיסטורי שבין המשמרים למחדשים , כלי נשק שאומץ בידי החילונים והוא משרתם : " אתה יודע ? אולי שגינו שלא החלטנו אנחנו בבואנו לארץישראל להנהיג את הדיבור בלשון הקודש , כי אז היינו מקדימים אנחנו את החפשים , והיינו מוציאים על ידי כך מידיהם את הנשק הכי חזק . " ובהמשך דבריו אמר לי בהתלהבות : "לא אמות , " לא על ידי אפס מעשה – "כי אחיה , " כי אם על ידי חיים , על ידי קום ועשה , "אספר מעשי יה . מכיוון שאין בו איסור מצד עצמו , היינו צריכים אולי להקדים לקיימו כקום ועשה , ולא היינו מוכרחים להגיב עתה על זה בשלילה , משום שהחפשים לקחו זה לעצמם ועשו אותו עיקר . " וכך , בזמן שבזירת הקרבות עצמה , בארץ–ישראל , הלך וגווע הקטרוג האורתודוקסי נגד העברית , בין שמן הטעם ההלכתי , המביך בפשרנותו , המסתכם בדברי התלמוד "הנח להם לישראל – מוטב שיהו שוגגין ואל יהו מזידין" ( ביצה ל , ע"א , ( ובין שמן הטעם העובדתי הפשוט שהאורתודוקסיה הירושלמית התפוררה והלכה , שורותיה הידלדלו במהירות והיא עמדה חסרת אונים מול התעצמותם של הלאומיות החילונית וכלי מבטאה המרכזי – העברית , הרי באותה שעה במזרח אירופה , מרכז האורתודוקסיה היהודית , היו עסוקים כמה מראשיה בפיתוח דור חדש של מערכות נשק האמורות לתת תשובה הולמת לשינוי שהתחולל בשפתו של האויב . מרחוק , בלי שייאלצו להישיר מבט אל העברית הקמה לתחייה ולהתמודד איתה באופן מעשי ויומיומי , הם בוחנים אותה מבחוץ , כמעט ללא סנטימנטים , ואין היא נתפסת בעיניהם כפי שתפסוה הירושלמים כלשון קודש שנתחללה בקדושתה או ככלי שנפל בשבי האויב או כבת שנתרחקה מביתה , אלא כברייה חדשה וזרה בתכלית . המהפכה הזאת בתפיסה מתחוללת כול–כולה בקרב האגף החסידי ; וראשי הדוברים בה הם האדמו"רים , ואין בכך כדי להפתיע , שהרי בעוד בעילית הרבנית המתנגדית בליטא וברוסיה ניכרת מאז אמצע המאה ה , 19– ואף קודם לכן , מגמה של התמתנות ופתיחות כלפי השינויים המתחוללים ושל רצון לקיים דו–שיח עם שכבות גדלות והולכות של משכילים , ממשיכה החסידות לפלגיה השונים להתבצר ולהסתגר בהתנגדות הישנה , המתבדלת והחשדנית . חלוצי הקמים על העברית החדשה ושלילתה מעצם טבעה הם האדמו"ר החמישי של חב"ד , ר' שלום דב בער שניאורסון ( המוהרש"ב ) ובנו ר' יוסף יצחק שניאורסון , האדמו"ר השישי . ב , 1916– כארבע שנים לפני מותו , בשבתו בעיר רוסטוב שעל נהר דון , ערך המוהרש"ב מכתב מפורט ששיגרו בכתב ידו לכמה וכמה רבנים . בראשו הוא מצרף את תמיכתו להתנגדות החרדית להפיכת העברית לשפה מדוברת ומביע כאב לב על השמחה ששמחו רבים שהנה יש ליהודים שפה אחת שבה ידברו כולם – "שהטוב הזה אשר מדמים , לא הוא הטוב האמיתי . " המוהרש"ב מדלג אל ההיסטוריה למצוא לו שם סעד וסמך " פשקוויל" חרדי ובו קריאה לעמוד על משמר הצניעות . האורתודוקסיה הירושלמית עמדה חסרת אונים מול התעצמותה של הלאומיות החילונית וכלי מבטאה המרכזי – העברית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help