sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:277

לקריאה נוספת : אורבך אורי , סבא שלי היה רב , לקסיקון דתי–חילוני , כתר , . 2002 בורלא יאיר , לקסיקון דביר למונחים צבאיים , דביר , . 1987 הורוביץ מירי , "כזה , כאילו ודומותיהן – דלות לשונית או שינוי באתוס הנוער , " ? חלקת לשון , , 21 עמ' . 74-69 ליאון נסים , "פאר הדור , הנרדף , השטח והטמבלוויזיה , " פנים , 14 עמ' . 23-15 לקסיקון הסלנג העברי והצבאי , פרולוג , . 1993 מוצ'ניק מלכה , לשון , חברה ותרבות , האוניברסיטה הפתוחה , . 2002 פישלר בן–ציון , " מעט מעגת הקיבוץ , " לשוננו לעם , מח , עמ ' . 75-70 רוזנטל רוביק , הזירה הלשונית , עם עובד , . 2001 שיר סמדר , "בית ספר זה אחלה סטוץ : " מילון הסלנג של התלמידים , ספרית מעריב . שמוש אמנון , מילים בעלות משמעויות מיוחדות בקיבוץ , בתוך : שלמה קודש ( עורך ) ספר קמרט , ירושלים , המועצה להנחלת הלשון , עמ' . 217-193 שפירא ראובן ונתן רועי , לקסיקון שוטרים וגנבים , ידיעות אחרונות , ספרי חמד . מלשון הקב"ה ללשון הסט"א – על מאבקי האורתודוקסיה עם העברית חיים באר למעלה ממאה שנים – בהפסקות , כמובן , ובעוצמות משתנות של נחישות ולהט – מנהלת האורתודוקסיה האשכנזית הלאציונית , באמצעות גלריה מכובדת של רבנים , מלחמה בעברית החדשה . לא זו בלבד שקורות מלחמה זו הן פרק חשוב במאבק ההיסטורי בין מסורת לחידוש , אלא שמגוון הטיעונים שהועלו נגד העברית בגלגוליה השונים של המלחמה יוצרים בצירופם תמונת ראי המשקפת , אם גם במהופך , דיוקן מאלף , ולעתים לא מוכר , של השפה שיוצריה ומעצביה לא תמיד ערים היו לאופיים ולטיבם של השינויים שחוללו בה תוך כדי חידושה . את הטיעונים אפשר לחלק לשניים : טיעון אידיאולוגי מסורתי בניסוח מיושן , ומערכת טיעונים אינסטרומנטלית בניסוח מודרני כביכול . תמצותו הבהיר של הטיעון המסורתי מופיע בכרוז שעליו חתומים שלושה מדובריה המרכזיים של ירושלים החרדית : הרב יצחק ירוחם דיסקין , שנאצל מהילת הקדושה של אביו המהרי"ל דיסקין , שנודע בכינויו "הגאון מבריסק , " ראש קנאיה של ירושלים בדור הקודם ; הרב יוסף חיים זוננפלד , הכוח הקנאי העולה שינק את סמכותו מבית מדרשו של ה"חתם סופר ; " והרב משה נחום ולנשטיין , דיין ירושלמי בעל שם . הכרוז הוא מחודש חשוון תרע"ט , שלהי , 1918 פחות משנה לאחר כיבוש ירושלים בידי הבריטים . הכרוז הזה מסורתי הן בעיצובו הגרפי , הן בדרך התנסחותו – יותר משיש בו פנייה לנמענים יש בו משום גילוי דעתם של החותמים עליו – והן בהישענותם האסוציאטיבית של החותמים על הסמכות שאין לערער של אבי האורתודוקסיה , ה"חתם סופר , " שנודע במאבקו חסר הפשרות במודרנה בבחינת "חדש אסור מן התורה . " הרבנים מכתירים את דבריהם בצירוף "דעת תורה" – כלומר , דברינו מחייבים אתכם הקוראים כפסק הלכה שאין לסטות ממנו ואין להרהר אחריו , הגם שלמעשה אין לו על מה לסמוך בספרות ההלכתית , אלא הוא יונק את תוקפו מסמכותם האישית של הפוסקים–כותבים : " מוצאים אנו בנפשנו חוב גדול וקדוש לתת ידינו עם הרה"ג [ הרבנים הגאונים ] גודרי גדר מסביב לגבול עולם אשר גבלו ראשונים בכרם תוה"ק [ תורתנו הקדושה ] לבל יפרצו פרצות בחומת החינוך הק ] ' דוש ] המקובל באומתנו זה אלפים בשנים ואשר עמדו עליו אבותינו הק' בנפשותם , וכל דבר חדש פיגול הוא לא ירצה . וביחוד התמורה והחליפין שבדו להם המתחדשים להחליף תורה שלמה בשיחה בטלה ובמקום לימוד תוה"ק וקיום מצוותיו לקחו להם ביטוי שפתים של הלשון העברית להרע ולא להיטיב . " כלומר , העברית אסורה , לדעת הנהגת המשמרים , לא מצד עצמה וטבעה אלא בשל עצם מעשה החידוש הכרוך בה ושעל כן השרשתה היא בבחינת פריצת גדר , וגם בשל היותה תחליף דל למלא % ת אמיתית . הכרוז השני , המאוחר יותר , הנושא את הכותרת "לא תיתן את בתך לבית חינוך שלומדים שם עברית" – כותרת האמורה לעורר בקוראים את זכרו של הפסוק "ומזרעך לא תתן להעביר למולך , " מעלה מערכת של טיעונים נגד העברית . הטיעונים , אינסטרומנטליים בעיקרם , נאבקים נגד הקניית הלשון לנשים , בעיקר לילדות ולנערות – שהיו ונשארו שדה הקרב העיקרי בין תומכי העברית למתנגדיה מאז הקמת חברת "שפה ברורה , " שהרי הגברים ידעו , כמובן , עברית , בזכות לימודי הקודש והתפילה . מתוך הכרוז שאינו חתום ומניסוחיו החדים והבהירים ניכר כי מחבריו ערים היו לעוצמתה של תעמולה מודרנית . לדעתם , העברית נוצלה וגויסה למאמץ הכולל של ההשכלה ושל התרבות הלאומית החילונית כדי לחולל שינוי כולל בחברה היהודית , או כלשונם :

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help