sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:276

" אלוהים" למגוון שימושים , והיא הפכה כמעט חלק מן השפה המרכזית . לעומת זאת נמנעים אנשים דתיים מכל המגזרים משימוש בשם אלוהים ומעדיפים עליו את "הקדוש ברוך הוא , " " ריבונו של עולם" ו"השם . " מונחים מקבלים משמעות שונה : " מחזור" נתפס בתודעת האדם הדתי קודם כול כספר תפילה , ואילו החילוני יתייחס אליו בהקשר הכספי או הביולוגי . סיכום כאמור , קיימת מערכת מתמדת של זרימה משפות המשנה אל השפה המרכזית והיא עוברת שינויים ומתפתחת במפגש הזה . השפה המרכזית קולטת ומאמצת מילים וביטויים המתפתחים בשפות המשנה ונותנת להם משמעויות נוספות . התהליך הזה מתבצע באופן ספונטני באתרים רבים שבהם נפגשים הישראלים , כמו ברחוב ובמרכזי הקניות ובבית הספר , אבל עיקר הזירה שבה מתרחש המפגש הוא במדיה , שהיא למעשה " המקום" שבו מתרחשת הישראליות . המדיה מתאימה לתפקיד הזה מפני שהיא חייבת להשתמש בשפה המובנת לקהל רחב ככל האפשר של צרכנים . לעומת זאת , מעמדה המיוחד מבסס ומייצב מילים , ביטויים ודרכי שיח של קבוצות שונות בחברה ( ר' ערך לשון התקשורת במדור זה . ( המפגש בין השפה המרכזית ושפות המשנה הוא קריטי להתפתחותה של העברית הישראלית . שפות המשנה מציעות לעברית מגוון רחב של אוצר לשוני דינמי . ככל שיחדרו מונחים , ביטויים ודרכי מבע רבים יותר משפות המשנה אל השפה המרכזית , כך תיעשה השפה המרכזית עשירה ומורכבת יותר . ואולם לצד החדירה הזאת מתרחשת תופעה הפוכה , כאשר דוברי שפות המשנה מתנערים משפתם המיוחדת בצאתם אל זירות השפה המרכזית , וזאת מחשש , מוצדק לעתים , שלא יבינו אותם . זו אחת התופעות המביאות להתרדדות העברית הישראלית . הרידוד מתבטא בירידה של אוצר המילים המשמש בפועל את הדובר העברי , בסגנון ובמבנה משפט דלים ולעתים עילגים ובכך שמתבטל במקרים רבים בידול משמעות ומילה אחת משמשת לצרכים רבים מדי . גם כאן יכול להיות למדיה תפקיד מעצב ומוביל אם היא תתייחס בכובד ראש למעמדה כמעצבת שפה . עולם הצעירים אחראי למונחים שאינם מוגדרים סלנג , אך אי אפשר לתאר בלעדיהם את העברית הישראלית והם משפיעים על הלשון של המבוגרים . בתמונה : צעירים בכיכר במרכז ירושלים , המכונה "כיכר החתולות . " שם אומרים "חתולה" במלעיל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help