sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:266

נורמות ותקנים בעברית הישראלית רפאל ניר אפשר לראות בשימוש בלשון דרך התנהגות חברתית לצורכי תקשורת . לכן מקובל לכנות את השימוש הזה גם בשם " התנהגות לשונית . " הנחה מקובלת היא שכל התנהגות חברתית כפופה לנורמות מקובלות . נשאלת אפוא השאלה , מה טיבה של "נורמה לשונית , " והאם היא נבדלת מנורמות אחרות של התנהגות חברתית , דוגמת נורמות של לבוש או של תסרוקת ? נורמות ותקנים במובן הסוציולוגי המקובל נורמה היא דרך התנהגות מקובלת או ממוצעת , העשויה לשמש מודל לבני החברה . נורמה היא תלוית זמן ותלוית מקום , והיא נקבעת על פי קריטריונים פרגמטיים . היא משקפת אפוא את המצוי . שונה ממנה תפיסה אחרת של נורמה או נורמטיביות , שעדיף לכנותה בשם "תקן . " הכוונה לנורמה פוסקנית , כלומר נורמה הנקבעת "מלמעלה , " מטעמו של גוף סמכותי ; היא מתיימרת לקבוע את הרצוי . כאשר מדובר על התנהגות לשונית נורמטיבית בחברה הישראלית , הכוונה בדרך כלל לסוג השני . על פי נורמות מן הסוג הזה נקבעים תקנים בתחומים של אוצר המילים , ההיגוי והדקדוק מכוח סמכותם של גופים דוגמת האקדמיה ללשון העברית , משרד החינוך והתרבות וצה"ל . גם מוסדות התקשורת ובתוכם רשות השידור והעיתונים משפיעים על קביעת התקנים . מקצתם מעסיקים עורכים ויועצי לשון שתפקידם המוצהר להבטיח הבעה לשונית נכונה ומדויקת . התפיסה הפוסקנית המסורתית של קביעת תקנים בעברית הישראלית נוגעת בעיקר לדקדוק של העברית הקלאסית ( לשון המקרא ולשון חז"ל . ( בתחום הזה יש בישראל מסורת של טהרנות ( פוריזם . ( ואולם היא נוהגת מתירנות יחסית בנוגע לתחום הלקסיקלי , כלומר השימוש באוצר המילים . בעבר ניטש ויכוח בין הבלשנים על התקנים החלים על טיבם של כללי הדקדוק האמורים לחייב את השימוש בעברית הישראלית : האם יש להחיל עליה את כללי הדקדוק של לשון המקרא , או שמא יש לנהוג על פי העיקרון של "נקוט לשון אחרון , " כלומר לנהוג על פי המקובל בעברית ה H תר–מקראית ( לשון חז"ל . ( בימינו התקבל העיקרון שבכל הנוגע למערכת הצורות יש להחיל עליה את כללי הדקדוק של העברית המקראית , ואילו בכל הנוגע לתחביר – יש לנהוג על פי מבנה המשפט הרווח בלשון חכמים . מאז התקופה של "תחיית הלשון העברית" הסתמכו קובעי התקנים בעיקר על העברית הקלאסית . ואולם חסר היה ( וחסר עדיין ) מודל מפורט של "עברית תקנית , " שכן העברית שבמקורות הכתובים לא יכלה לשמש מודל בתחומי ההגייה ואוצר המילים . בתקופה שבה עדיין היה תהליך ההחייאה של העברית בעיצומו , התנהלו ויכוחים חריפים על דרכי ההגייה הרצויות של העברית הישראלית : האם לנקוט "הברה אשכנזית" או "הברה ספרדית ? " התקן להגייה הרצויה , שגובש בוועד הלשון העברית בשנת תרע"ג ( 1913 ) והתבסס בעיקר על ההברה הספרדית , נועד לשמש מודל לכלל הציבור של הדוברים עברית , אך בפועל התממש רק בחלקו . במשך הזמן התגבשו בקרב דוברי העברית שתי נורמות שונות של הגייה : ההגייה הרווחת וזו הקרויה "מזרחית . " הנורמות האלה נבדלות זו מזו רק במעט , בעיקר בהגיית העיצורים ח' וע . ' שתי הנורמות הללו שונות מן התקן להגייה הרצויה , שקבע בשעתו ועד הלשון . באשר לאוצר המילים – "מילה תקנית , " כך מקובל , היא מילה המצויה במקורותיה של השפה העברית , או שנוצרה על פי כללי התצורה של הלשון . לכך אפשר להוסיף מילים חדשות המצויות בספרות הקאנונית החדשה . לכן נפסלה בזמנה המילה מיסוי , ובמקומה הוצע להשתמש בצירופים הטלת מסים או קביעת מסים ( לפי "למד לשונך , " הוצאת האקדמיה ללשון העברית , ירושלים תשנ"ד . ( מילה זו , כך טענו קובעי התקן , לידתה בטעות , משום שנוצרה כאילו משורש מ'ס'ה , ' שאינו קיים בעברית . מסיבה דומה נפסלה לשימוש גם המילה עיתוי . לעומת זאת המילה תפנית נמצאה כשרה לשימוש , משום שנוצרה על דרך תבנית , המצויה במקרא . מן הראוי לציין , כי הגישה הזאת השתנתה במידה מסוימת , וגברה ההתחשבות בשימוש הרווח , גם אם הצורה אינה גזורה על פי כללי התצורה . ואכן , במקרים מסוימים מקבל השימוש במילה מסוימת " הכשר בדיעבד ; " מדובר במקרים שבהם המילה שגורה בקרב הציבור וקשה לעוקרה . כך , למשל , הוכשר השימוש במילה יישום ; המילה הזאת נוצרה שלא על פי כללי התצורה בעברית ( כביכול מן השורש י'ש'מ , ' שאינו מצוי בעברית , ( אבל התחליפים שהוצעו לה ( שימוש , החלה ) לא התקבלו בשימוש הרחב . נראה אפוא שלפעמים כוחה של המציאות הלשונית גדול יותר לא רק בהתגבשות הנורמות בחברה הישראלית אלא גם בקביעת התקנים . לעתים פסלה האקדמיה ללשון שימוש בביטוי בגלל השפעה של לשון זרה . צירוף מקובל בדיבור לציון סיבה הוא כתוצאה מ . – השימוש הזה , למרות היותו שגור בפי רבים , נחשב ל"לא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help