sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:259

אינה " שפה זרה" לגבי עברית . יידיש ועברית קשורות זו בנפשה של זו , ועל כך אמר ביאליק שעברית ויידיש הן זוג משמים ואינן ניתנות לחלוקה . לדבריו , היידיש שמרה על העברית במשך הדורות . היסוד העברי–הארמי ביידיש כולל לא פחות מעשרת אלפים מילים וצירופי מילים . בדרשות של הרבנים והרביים יכול היה להגיע המרכיב העברי–הארמי בטקסט שביידיש עד לכ . 80 % – בזמן שמספר דוברי היידיש הולך ופוחת מדרך הטבע , נשמר השימוש בה אצל הקהילה החרדית האשכנזית בישראל , וכן בריכוזי יהודים בחו"ל , בניו יורק , באנטוורפן ועוד . ככל שהחסידות קיצונית יותר , למשל חסידות סאטמר , כך השימוש ביידיש נרחב יותר , כשפת אם , כשפת הוראה ובשימוש יומיומי . ברם היידיש של החרדים בישראל מדולדלת הן מבחינת אוצר המילים והן מבחינת הצורות הדקדוקיות . חסידי סאטמר ואחרים מחרימים את העברית הישראלית ומתגוננים מפניה . החרדים מבחינים בין העברית הישראלית לבין " לשון הקודש , " שהיא בעלת ממד דתי והיגויה אצל החרדים הוא על פי ההברה האשכנזית . בעיני החרדים , השומרים בקנאות על הקשר עם העבר , היידיש היא לשון קדושה , משום שדיברו בה אבות אבותיהם , שהם בעיניהם צדיקים וגדולי הדור . שפת היידיש היא בשבילם גם אמצעי להתבדלות מן הסביבה החילונית , נוסף על סממנים אחרים כמו לבוש מיוחד , נוסח התפילה ועוד . בעשורים האחרונים גוברת בישראל ההתעניינות ביידיש , ואפילו הכמיהה אליה . ייתכן שזהו חלק מתהליך טבעי של התרפקות על העבר , געגועים לבית אבא ואמא , אבל היא גם סימן של תנועת החזרה לשורשים בקרב עדות שונות בארץ וההתנגדות לשלילת הגולה . באווירה הזאת חקקה הכנסת חוק ( 1996 ) להקמת הרשות הלאומית לתרבות יידיש . רשות זו החלה בפעולותיה בשנת . 1999 כיום מלמדים יידיש בישראל ב36– בתי ספר ובחמש אוניברסיטאות , פועלים 50 מועדוני תרבות יידיש , עשרות מקהלות , בהן של ילדים , התיאטרון "יידישפיל , " הארגון "יונג–יידיש" ועוד . פעילותם הענפה של הרשות לתרבות יידיש , של "בית שלום עליכם" ועוד , הביאה לשינוי תדמיתה של יידיש בארץ . לא עוד שפת הומור ובדיחות , אלא לשון בעלת ספרות ותרבות עשירה ומגוונת . לקריאה נוספת : מאסקאוויטש וואלף , גורי יוסף , לעקסיש–סעמאנטישע השפעה פון יידיש אויפן מאדערנעם העברעיש , דברי הקונגרס העולמי השמיני למדעי היהדות , חטיבה ד , ' תשמ"א , 1981 – עמ' . 75-69 ניר , רפאל , דרכי היצירה המילונית בעברית בת–זמננו , תל–אביב , האוניברסיטה הפתוחה , תשנ"ג . 1993 – נצר , ניסן , " העברית בצל הלעז : תחום המילות , " לשוננו לעם , מחזור מז , חוברת ג , ' סיוון-תמוז התשנ"ו , עמ' . 138-132 שגיא , חנה , עברית בחותם יידיש , חיבור לשם קבלת תואר " דוקטור לפילוסופיה , " אוניברסיטת בר–אילן , תשנ"ז . לשון התקשורת רוביק רוזנטל תקשורת ההמונים ( להלן : המדיה , מונח שיופיע כאן בלשון נקבה–יחידה על פי המקובל היום , ( על ערוציה השונים , היתה ועודנה אחד הגורמים החשובים בהתפתחותה של העברית החדשה , מן העשורים האחרונים של המאה ה19– ועד היום . אופי המדיה השתנה , ערוצים חדשים נוספו במהלך הדורות והוקצו להם תפקידים חדשים , אך מעמדה של המדיה בחיי השפה העברית היה תמיד מרכזי . אפשר להציג את תפקידה של המדיה בתחום השפה בשלושה היבטים : למדיה תפקיד מרכזי בביסוס מעמדה של העברית כשפה שבה כותבים ומדברים בארץ–ישראל . התפקיד הזה היה מובהק בימי החייאת השפה , אך משמעותו רבה גם במרוצת הזמן , בקבלה של גלי ההגירה הגדולים אל תוך העברית , ובדינמיקה המורכבת של השפעת שפות עולמיות על העברית . המדיה היא מעבדת ניסוי ואמצעי הטמעה של מילים חדשות , הרחבת משמעות , ביטויים , מבנים תחביריים ואפיונים סגנוניים . בדרכה היא מגשרת ומחברת בין שפת הדיבור , הסלנג ומה שקרוי "שפה נמוכה" לבין השפה התקנית , הספרותית והטעונה ברבדים התרבותיים של העברית , הקרויה גם "שפה גבוהה . " מכאן השם האחר של שפת המדיה , "שפה בינונית . " המדיה היא זירת המפגש הרחבה ביותר שבה ישראלים מתקשרים בעברית . התפקיד הזה מתחזק דווקא כאשר מעמיקים בחברה הישראלית שסעים , וקבוצות חברתיות , אתניות ודתיות מתרחקות זו מזו . הערות היסטוריות הקבוצה המנהיגה של חידוש השפה השתמשה בכמה כלים להחדרת השפה , אבל דרך המלך של התהליך נעשתה באמצעות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help