sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:252

נעוצה במחסור המילוני בכלים להבעת משמעויות חדשות , בעיקר בתחום הפועל . הפועל המרובע למחזר , למשל , נגזר מן השורש התנייני מ'ח'ז'ר , ' הנגזר משם העצם מחזור ( שבו העיצור מ' נוסף לשורש ח'ז'ר . ( ' במקרה הזה עלה הצורך בפועל ( ובשורש ) החדש בגלל הצורך לתרגם את הפועל האנגלי recycle to הקשור לאיכות הסביבה . מאחר שהפעלים המרובעים רובם גזורי שם , מרביתם "שקופים" מבחינה סמנטית , כלומר קל יחסית לנחש את משמעותם על פי צורתם . בקבוצה הזאת נכללות כמה סדרות , שאפשר לראות בהן מעין תת–בניינים של פיעל ( להלן נציין את שם הפועל שנגזר מן השורש : ( אפעל : לאבחן , לאזכר , לאבטח . מפעל : למסחר , למשכן , למספר . פעלן : לדגמן , לסרטן , לעצבן . פעלת : לעברת , לחברת , לתכנת . תפעל : לתקצב , לתקצר , לתגמל . שפעל : לשחזר , לשכתב , לשקם . פעלל : לצחקק , לשקלל , לתכנן . בקבוצה הזאת בולטת התבנית שפעל . הגזירה של פועל בתבנית הזאת היא כמעט אוטומטית ( בעיקר לציון פעולה חוזרת , ( עד שאפשר לראות בכך תחדיש של פועל בבניין חדש , ולאו דווקא יצירה של שורש חדש . צורות שפעל אחדות מצויות במקורות ( בהשפעת הבניין המקביל בארמית : ( ש'ח'ר'ר , ' ש'ע'ב'ד , ' ש'כ'ל'ל . ' במקרים נדירים נוצר שורש חדש מצירוף שכיח , לדוגמה י'ח'צ'נ . ' שורש זה נוצר מן הנוטריקון של הצירוף יחסי ציבור , יח"צ ( בתבנית פעלן , ( שהפך לשורש לאחר שנגזרו ממנו השמות יחצן , יחצנות . דוגמה אחרת היא השורש ע'ד'כ'נ , ' שנוצר מן הצירוף עד כאן . במקרים האלה אין מדובר בשורש תנייני , אלא בשורש שמקורו בצירוף שמני או – כמו בדוגמה האחרונה – אדוורביאלי . שיטה נפוצה אחרת ליצירת תחדישים ( בצד הגזירה המסורגת , ( בעיקר שמות עצם ושמות תואר , היא התצורה הקווית , הליניארית . היא מתבטאת בצירוף של שני בסיסים מילוניים ( מדרכה + רחוב = מדרחוב , קול + נוע = קולנוע , רשם + קול = רשמקול ) או של בסיס ומוספית : חד–קרן , תתשר , על–יסודי ; מלח + – יה = מלחייה , משפט + – ן = משפטן , מזכיר + – ות = מזכירות . ( דרך זו נדירה במקורות , והיא התפשטה בעברית הישראלית ככל הנראה בהשפעת שפות אירופיות , שבהן מקובל "להדביק" יסודות שונים זה לזה כדי ליצור מילים חדשות . בתצורה מהסוג הזה היסוד המשמש ליצירת המילה החדשה אינו השורש אלא הבסיס , כלומר היחידה המילונית , "מילה" קיימת , שמצרפים אליה יסודות שונים , לפניה או אחריה . בצד "הלחמים , " כגון רמזור , מחזמר , אופנוע , כדורגל , שכפץ , יש למנות בקבוצה הזאת גם צירופים מילוניים , הנכתבים כשתי מילים או יותר : נישואי בוסר , עובר ושב , גלגל שיניים , זיכרון דברים , ייפוי כוח , מאזן כוחות , לחץ דם , עלה על הפרק . לצירוף של מוספיות לבסיס יש שני גילויים : תחילית + בסיס ( פ E פיקסציה , ( בסיס + סופית ( ס % פיקסציה . ( מקצת התחיליות נלקחו מן הארמית , ואחרות משמשות מיליות בעברית . דוגמה לסוג הראשון היא המילה דו–קרב . במקרה הזה המוספית ( התחילית ) היא דו , ואילו הבסיס הוא קרב ( יש לראות ברכיב דו מוספית , ולא בסיס , כי דו אינו משמש מילת תוכן עצמאית בעברית בת ימינו . ( דוגמות אחרות הן המילים בין–לאומי , תלת–אופן , תת–שר , על–יסודי , חד–משמעי ( וראו עוד להלן . ( הצורך לתרגם מונחים לועזיים לעברית הביא להיווצרות של מערכת תחיליות מקבילה לזו המצויה בשפות אירופיות . זו תופעה חדשה במערכת התצורה העברית . הודות למערכת כזאת אפשר לבטא מושגים שלא היה להם כיסוי מילוני בעברית הקלאסית . להלן רשימת התחיליות השכיחות בעברית הישראלית והמשמשות ביצירה המילונית : חד)– חד–קרן ;( דו)– דו–ממדי ;( רב)– רבגוני ;( תת)– תתאלוף ;( בין)– בין–עירוני ;( על)– על–קולי ;( קדם)– קדם–צבאי ;( בתר)– בתר–מקראי ;( אל)– אלחוטי ;( אי)– אי–הבנה . ( בסוג השני ( סופיקסציה ) מקור הסופיות הוא בתבניות משקלי השם . כך , למשל , הסופית –ן ( מתורגמן ) מקורה במשקל קטלן ( גזלן . ( דוגמה לס % פיקסציה היא המילה אצבעון . המילה הזאת נוצרה מצירוף של הבסיס אצבע והסופית –ון ( שמקורה במשקלים N טלון וקטלון . ( עוד דוגמות לצירוף של בסיס עם סופית : עיתונאי , נהנתן , נאמנות , נקניקייה , לוחית . כפי שצוין לעיל , חידושי מילים היו האתגר המרכזי של מחדשי הדיבור העברי . רבים מהתחדישים קבע ועד הלשון העברית ( בשמו המקורי "ועד הספרות , " נוסד בשנת תר"ן ( 1889 – ויורשתו – האקדמיה ללשון העברית ( הוקמה בשנת . ( 1953 עם זאת יש לציין שלא כל התחדישים שיצרו המוסדות האלה התקבלו לשימוש בציבור הרחב . בצד המוסדות הרשמיים יצרו מילים חדשות גם סופרים , עיתונאים , עורכים , מתרגמים ואף אנשי ציבור , דוגמת שרי ממשלה ( משה שרת , דוד רמז ) ונשיא המדינה ( יצחק בן–צבי , שחידש את המילה מסוק . ( יש להזכיר במיוחד את חלקו של אליעזר בן–יהודה ביצירת תחדישים . רבות מן המילים שחידשו אנשי רוח ואנשי ציבור אומצו לאחר מכן בידי ועד הלשון והאקדמיה . נזכיר לבסוף את הצמיחה הבולטת של אוצר המילים העממי ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help