sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:244

השפה העברית : לא מוות ולא תחייה יורם מלצר שאלת מותן של שפות אינה פתורה . עיקר הוויכוח נסב על קביעת "רגע המוות . " בראשית המאה ה21– שפות רבות נמצאות ברגעיהן האחרונים . באותם מקרים שבהם מדובר בשפות שבעל–פה בלבד , ברור שבמות אחרון דוברי השפה מתה איתו גם השפה עצמה . במקרים אלה , שהם רוב מקרי המוות של שפות בעולם , אין למעשה ויכוח . במצב עניינים כזה גם לא תיתכן תחייה לשפה שמתה . רוב השפות המדוברות בעולם אינן זוכות לדוברים שאצלם הן שפה שנייה או שלישית , והדבר נכון במיוחד ביחס לשפות שאינן נכתבות . ואולם בניגוד למותן הוודאי של שפות שאינן נכתבות , כשעוקבים אחרי חייה ומותה ( המשוער ) של שפה שגם נכתבת , מצב הדברים מסובך לאין ערוך . מקובל לחשוב שקיומה של שפה תלוי בקיומם הנמשך של דוברים ילידיים . דובר ילידי של שפה הוא אדם שהשפה המסוימת היא שפת אמו , השפה העיקרית שבה הוא חי מהיוולדו . לכאורה , כשאין עוד דוברים ילידיים של שפה , אפשר לקבוע את מותה . הגישה הזו , שיש בה היגיון בינארי , אינה עומדת במבחן המציאות . למשל , בתחום הרומאני התחבט המחקר הבלשני בשאלה מתי חדלו לדבר לטינית . מסקנת רוב החוקרים היא שמעולם לא חדלו לדבר לטינית . השפה השתנתה במשך מאות שנים , הלכה בדרכים שונות באזורים של האימפריה הרומית , גם לאחר היעלמות האימפריה והיעלמותם של הרומאים עצמם . אלא שהשינויים שחלו בלטינית היו מטבעם הדרגתיים ואטיים מאוד . חלקם התפתח מתוך הלהגים השונים של הלטינית בפרובינציות השונות , אחרים נוצרו בהשפעת שפות מקומיות , ואחרים היו שינויים פנימיים בלטינית עצמה . במצב דברים כזה , הכולל תהליכים רבים התלויים אלה באלה , תהליכים אשר התרחשו במשך מאות שנים על פני שטחים , עמים ונסיבות שונים ביותר , אין החוקר עומד מול מצב בינארי של מות הלטינית או המשך קיומה הברור . מדובר בתהליך שאינו מסתיים לעולם . ובכל זאת חדלו לדבר לטינית , והיא אכן מתה כשפה מדוברת . כמו בטבע , גם בתחום השפה יש מעגל של חיים ומוות , מותו של יצור אחד והולדתו של יצור אחר . בין אם נוקטים דגם אבולוציוני רציף ובין אם כוללים בתהליכי המוות והלידה של שפות מיני " קפיצות " והשפעות נוספות , יש טעם לשים לב לכך שמותה של שפה מקיים יחסי גומלין עם הולדתה של שפה אחרת ( או הולדתן של שפות אחרות . ( עניין מרכזי בסוגיה הזאת הוא עניין תודעתם העצמית של הדוברים . אירופה התקיימה שנים רבות לפני שתושביה הכירו בכך שהם חיים ביבשת ושליבשת קוראים אירופה , יצור מובחן ביחס לאימפריה הרומית או לעולם הנוצרי . כזה הוא המצב בעולם הלשוני הרומאני . אנשים דיברו איטלקית , צרפתית וספרדית זמן רב לפני שהיו מודעים לכך שהם מפיקים שפה שונה מן הלטינית . דומה שקביעת הולדתה של שפה אינה קלה או פשוטה יותר מקביעת מותה . ולעתים שפות נולדות אף ללא מותן של שפות אחרות . דוגמאות רבות מצויות לפנינו . למשל , השפה הקריאולית באוקיינוס השקט , , Tok Pisin או הקריאולית–צרפתית שהיא שפתם של תושבי האיטי . גם שפת אפריקנס , שהתפתחה מן ההולנדית של המתיישבים בדרום אפריקה תוך כדי ספיגת השפעות חשובות מן השפות האפריקאיות שמסביב , היא דוגמה לשפה שנולדה ללא מוות של שפות שהיו במקום לפניה . קורותיה הארוכים של השפה העברית מעמידים אותנו בפני שלבים רבים ושאלות לא מעטות הנוגעות ללידה , מוות ותחייה לאחר מוות כזה או אחר . הקורפוס העברי העתיק הוא בעיקרו המקרא . לצד הטקסט הכתוב לא מצוי בידינו מידע רב על השפה העברית כשפה חיה ומדוברת , מעבר לעצם העובדה שהעברית דוברה בארץ–ישראל . לשון המקרא היתה לשפה הספרותית הסטנדרטית , כפי שהדבר ידוע לנו מימי הבית השני . ואולם באותה תקופה מתגלה כי הלשון המדוברת היתה אותה עברית הידועה בשם " לשון חז " ל . " החוקרים סבורים כי יש בידיהם די הוכחות לקבוע כי לשון חז " ל היתה לשון מדוברת מאות שנים לפני איגרות בר–כוכבא , מה גם שכבר ספרי המקרא המאוחרים מושפעים ממנה . דבר נפוץ הוא בתולדותיה של לשון ששפת הדיבור בתקופה מסוימת נעשית לשפה הספרותית של התקופה הבאה , וכך קרה גם בעברית לפני כ 2 , 500– שנה . נראה כי לשון התנאים היתה מדוברת במאה ה2– לספירה , מתוקף הנסיבות ההיסטוריות . לשון האמוראים היתה שונה בארץ–ישראל ובבבל ואין לדעת באיזו מידה היתה לשון מדוברת . הלשון הזאת היתה פיינר , שמואל , מהפכת הנאורות , תנועת ההשכלה היהודית במאה ה , 18– מרכז זלמן שזר ירושלים , . 2002 רבין , חיים , "מה היתה תחיית הלשון העברית , " ? מתוך ספר שלום סיוון , עמ' . 1980 , 140-125 רוזנטל , רוביק , "אלוהים ותסביך השם , " חדוות הלשון עמ' , 58-56 עם עובד , . 2004 שורצולד , אורה ( רודריג , ( "פרקים בתולדות הלשון העברית , " יחידה : 10-9 "העברית בת זמננו , " האוניברסיטה הפתוחה , . 1994

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help