sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:237

במחצית השנייה של המאה ה19– החלו להופיע כתבי עת חשובים בעברית , ובהם המגיד , המליץ וקול מבשר . במקרים לא מעטים נראתה שפת סופרי ההשכלה מלאכותית ואפילו מגוחכת , ובן–יהודה מלין במאמרו "שאלה נכבדה" על רמת העברית של "סופרינו" וקושר אותה לכך שהיא אינה חלק מתנועת התחייה הלאומית . מן הצד האחר בן–יהודה עצמו מציין שיל"ג היה המשורר הראשון כותב העברית שהשפיע עליו . על אף הביקורת הזאת בכמה היבטים טבעו סופרי ההשכלה דפוסים ואלה סללו את הדרך למחולליה של תחיית הלשון . עצם הכתיבה בעברית הוכיחה שניתן להשתמש בעברית למטרות שאינן דתיות . סופרי ההשכלה החלו למלא צרכים לשוניים באמצעות חידוש מילים , ובעיקר חידוש של צירופי מילים . דרך נוספת היתה לצקת משמעות חדשה במילים מן המקורות , בעיקר מן המקרא . כך השתמשו , למשל , במילה "מכונה , " שפירושה במקרא "בסיס , " ונתנו לה משמעות מודרנית על בסיס הדמיון למילה הלטינית , machine והמילה "שלט" שפירושה במקרא כנראה "מגן" " ) כל שלטי הגיבורים ( " קלטה את המשמעות של המילה הגרמנית . schild המילה "חשמל , " שמשמעותה המקראית המדויקת אינה ברורה , קיבלה את המשמעות של . electricity דוגמות נוספות הן המילים מוקש , סוכן , משבר , תרבות . לצד חידושים של צירופי מילים שהיו לעתים נלעגים , כמו "דילוג רב" כשם לטלגרף ו"מורה השעות" שקדם ל"שעון , " נוצרו מילים וצירופים חשובים שנשארו בשימוש , כמו ביקורת , תפוח אדמה , כתובת ומסילת ברזל . חשוב מכול : ספרות ההשכלה יצרה תשתית לשונית לכתיבה עברית שאינה דתית ואינה מתייחסת בתכניה לכתבי הקודש . תחיית הלשון תקופת תחיית הלשון ( על פי הסיוג שהובא לעיל ) נקשרת בעיקר למפעלו של אליעזר בן–יהודה , שראשיתו בשנות ה80– של המאה ה . 19– בן–יהודה ניסח את האידיאולוגיה של תחיית השפה ויצק את יסודותיה הרעיוניים . הוא פעל בתוך ניצנים של מוסדות חינוך יהודיים וקבוצות תרבותיות ופוליטיות באירופה , שכבר החלו לבנות את מה שקורא הרשב , במסתו על תחיית הלשון העברית , "רב מערכת תרבותית חילונית , " שלימוד העברית היה חלק ממנה . הבסיס הרעיוני של מפעלו של בן–יהודה הוא בכך שהוא קשר את תחיית העברית למימוש הרעיון הציוני , והעריך שהעברית לא תצמח בתוך מסגרת יהודית מתבדלת באירופה . הוא הקים עיתונים עבריים בארץישראל , ושימש בהם עורך ומו"ל ( הצבי , האור , השקפה . ( הוא לא היה הראשון שהוציא עיתונים עבריים בארץ , קדמו לו המוציאים לאור של הלבנון וחבצלת , אבל עיתוניו שימשו מרכז לחבורה קטנה ומיוחדת של משכילים , אנשי העלייה הראשונה , שהאמינו כמוהו בתחיית העברית . באותה תקופה חודשו מאות מילים לצד הרחבת המשמעות של מילים חיוניות רבות מן המקורות . בן–יהודה החל , בשלהי המאה ה , 19– לחבר את מילונו רב–הכרכים , שהראשון בהם הופיע בשנת , 1910 וכך הניח את המסד למילונאות העברית החדשה . ב1890– הקים עם חבריו את ועד הלשון העברית . המופת של דיבור עברי יומיומי בתוך משפחת בן–יהודה הפך שם דבר וסמל למעמדו המרכזי של הדיבור בתחיית הלשון , אך הוא לא גרף אחריו משפחות רבות נוספות . הסביבה היהודית בארץ–ישראל התקשתה , באותה תקופה , לקבל את המהפכה . אפילו חלק מאנשי הרוח שתמכו בעברית לא דיברו בה ביניהם בפועל . אנשי העלייה הראשונה , שהיו רובם איכרים , דיברו יידיש ולמדו צרפתית . אפשר לראות באותה תקופה שלב עוברי של העברית החדשה , שעדיין לא הפכה נחלת הכלל של היהודים בארץ–ישראל . מהעלייה השנייה ועד קום המדינה תחיית הלשון העברית בארץ–ישראל החלה להיעשות מציאות תרבותית רק עם העלייה השנייה , שראשיתה ב . 1904– העלייה השנייה היתה משכילה יותר , ומי שעמדו בקשיי החיים ונותרו בארץ היו נחושים יותר להפוך את העברית לשפה המשרתת את צורכי החיים כולם . נוסף על כך התקיים עוד תנאי , והוא , כהגדרתו של הרשב , "שממה חברתית , " שבה לא נחשפו הדוברים עברית לסביבה הדוברת שפה מוכרת להם שאינה עברית , והערבית של תושבי ארץ–ישראל היתה זרה להם . בתקופה זו ( 1914-1912 ) התרבו המאבקים הפומביים על השימוש בעברית , והבולט בהם היה "מלחמת השפות , " שבסיומה נקבע שבטכניון ילמדו בעברית ולא בגרמנית . הניצחון הזה קבע את העברית כשפת הלימוד בכל מוסדות ההשכלה והחינוך לעתיד לבוא . ועד הלשון חידש והרחיב את פעולתו לאחר תקופה ארוכה . התרבו מוסדות חינוך חשובים שפיתחו את הוראת העברית . על השינוי הדרמתי מעיד אחד העם במאמרו "אמת מארץ–ישראל" משנת . 1893 הוא מספר שם בביקורת כואבת "איך יגמגמו בלשונם המורים והתלמידים יחד . " כמעט 20 שנה אחר כך , ב , 1912– הוא הופיע לפני ועד הלשון וקבע כי "חינוך עברי בלשון עברית אינו עוד 'אידיאל' בארץ–ישראל , אלא עצם החיים , חיזיון טבעי , שמציאותו מוכרחת וביטולו לא יצויר עוד . " מהפכת העברית התבססה והושלמה בימי העלייה השלישית , שאנשיה בנו מוסדות , בתי חינוך , קהילות ותנועות שבהן השתרגה והתפתחה העברית . ב1923– אף זכתה העברית למעמד רשמי בפלשתינה–א"י , לצד האנגלית והערבית . במרוצת העשורים הראשונים של המאה ה20– השפיעו על

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help